Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
lailapri schreef:Dat vraag ik mij af want heb nu sinds een tijdje weer op een boomloos zadel gereden maar deze was gewoon plat van boven. Ik zie een zadel als een tussenstukje voor de onderkant van de ruiten en de rug van het paard en moet dus voor beide passen, zonder dat tussenstukje kan de ruiter maar moeilijk in evenwicht zitten en hindert het paard dus extra. Daarnaast zal de druk niet of nauwelijks verdeelt worden.
lailapri schreef:Hoe zit dit met boomloos? Ik werd dus in een houding gedwongen waarbij ik me benen naar voren stak en me knieën naar buiten moet draaien. Als ik dan dus zou gaan lichtrijden zou ik terug ploffen. Mijn pogingen om dit te corrigeren zorgde ervoor dat ik moeite moest doen mijn benen onder me te houden en daardoor heel onevenwichtig/wiebelig zat en as ik mijn knieën tegen het zadel draaide, raakte mijn zitvlag de zitting van het zadel niet meer.
Als jouw benen in een houding worden gedwongen, kun je niet een goede onafhankelijke zit hebben. Simpele conclusie: dit zadel werkt niet voor jou.lailapri schreef:Waarom wil ik boomloos. Mijn fjord is behandelt door een osteopaat en gezien zijn moeilijke fjordenrug reed ik altijd zadelloos, heel slecht maar het geld groeide me toen helemaal niet op mijn rug. Nu is hij dus behandelt en veert en swingt en uitzitten is zonder achteroverhangen en benen naar voren steken vrijwel onmogelijk, dus ik wil tijdelijk boomloos rijden totdat ik een passend zadel heb gevonden en kan betalen en hij in zijn lichaam zo verandert is dat ik niet ove 2 maanden weer een nieuwe moet.
lailapri schreef:Nouja ik heb dus verschillende vragen, even samengevat:
-Hoe natuurlijk is een boomloos zadel?
-Heeft er iemand ervaring met een freeform boomloos zadel?
-Kun je aan een boomloos zadel sleutelen zodat in evenwicht zitten beter mogelijk wordt?

Waratje schreef:Zadel is inderdaad een adapter tussen paard en ruiter en zal dus beiden moeten passen.

pmarena schreef:de vraag over hoe "natuurlijk" het zadel is snap ik ook niet helemaal , gezien een zadel sowieso niet iets natuurlijks is , zoals de reacties hierboven al uitleggen.
ik hoor zo vaak dat boomloos veel beter is enzo en zie veel naturals ermee rijden
Verder ben ik wel benieuw op wat voor zadel of barebackpad je hebt gereden ?
randols
Mocht het een Barefoot-achtig zadel zijn dan klinkt je probleem met je evenwicht en beenhouding als een enorm balansprobleem dat gewoon bij jezelf ligt. Een wat kleinere zitting zou dan al wat meer steun bieden en je benen wat meer onder je plaatsen ipv. voor je , maar als je al tijdenlang zonder zadel rijdt en daarbij achterover zit met je benen naar voren , dan zal het sowieso wennen zijn om je voeten weer in de de beugels te moeten houden. Op een zadel heb je toch een heel andere balans dan zonder zadel , over het algemeen.
eens alleen mijn instructrice zei dat ze me voor het eerst zonder zadel zag rijden dat ik erg netjes benen onder me hield en recht op zat. Maar nu mijn pony losser is in zijn lijf is hij slecht en moeilijk uit te zitten=achterover gaan hangen, dit wil ik niet dus daarom zoek ik een tijdelijk zadel tot ik geld heb en mijn pony wat meer spieren ontwikkeld zodat ik niet straks weer een nieuw zadel moet kopen
Nu is je balans dus duidelijk niet goed op het zadel (?) dat je geprobeerd hebt.
Dan kun je 2 kanten op :
1] je gaat op zoek naar een geheel voorgevormd zadel dat je vastzet in de juiste houding dmv. voorgevormde zit en wrongen.
Zadel mag wat mij betreft een vlakke zit hebben als het maar vorm aan de bovenkant heeft en net zoals mijn benen naar elkaar toe loopt. Wrongen is nog niet eens van belang, want meer vorm aan de bovenkant is dat mijn knieën minder gaan afsteken
2] je gaat zelf aan je balans werken waardoor je ZELF goed leert om met de bewegingen van je paard mee te gaan op de fijnste manier , dat je elkaar niet in de weg zit.
Daar ben ik al een jaar of 2 mee bezig en gaat dus al erg goed, vandaar dat ik dus misschien iets miste aan het zadel?
Oplossing 1 is de makkelijkste en snelste oplossing , maar imo. niet de beste. Je verdoezelt het balans-probleem er alleen maar mee.
Ik had bij mijn eerste Torsion dat ik wel weer een beginner leek , kon totaal m'n zit niet vinden en vooral in draf wiebelden mijn benen alle kanten op , kon amper lichtrijden en had een enorme stoelzit , dat was echt waardeloos.
Maar gaandeweg ging ik zelf mijn balans vinden en dat is heel wat waard , na een tijdje zat ik er heerlijk op en mijn paardje loopt onder geen1 zadel zo lekker als onder het Barefoot-type. Wij voelen ons hier gewoon het beste bij , het is heel simpel en duidelijk , als je als ruiter niet goed onafhankelijk kunt zitten dan zit je er voor geen meter op en zorg je wel dat je snel leert om je paard niet in de weg te zitten.
Bij een helemaal voorgevormd zadel hoef je als ruiter lang niet zo je best te doen om een goede zit te krijgen , het zadel zorgt er immers wel voor dat je boven blijft.
Dus voor de ruiter is dat makkelijker. Maar het blijft wel zo dat je dan ook makkelijker je paard kunt storen , je wordt immers niet zo duidelijk afgestraft als je balans niet okee is.
Dat is voor mij toch wel het voordeel van een simpel boomloos zadel , het verdoezelt niks
Veel mensen vinden boomloos niks maar veel anderen die er in de praktijk serieus mee bezig zijn zijn er juist weer dolenthousiast mee. Zo is er voor ieder wat wils , kwestei van uitzoeken en proberen dus wat voor jullie als combinatie het beste werkt , en waar jij het prettigste gevoel bij hebt

lailapri schreef:Ik heb idd ook minder gevoel en kan zonder zadel kwa bewegingen en voelen veel meer en dus eerder reageren etc, maar ik ben lang en slank en mensen zijn nu eenmaal in een ^ vorm gemaakt, maar je kunt dat zoveel overdrijven zoals je wilt natuurlijk, je hebt zadels waar je erg van je paard af zit en zadels waarbij minder. Maar heb je een foto van je houding nu (mag ook via pb) zodat ik een voorbeeld heb hoe een onafhankelijke zit zonder boom eruit ziet zegmaar? Ik doe zelf aan centered riding dus houding staat centraal tijdens het rijden.

lailapri schreef:natuurlijk, heb jij misschien ook een foto zodat ik kan zien hie de beugels dan vallen en je benen? en zijn zulke zadels ook te testen?