[AR] molenrem en stuurwielvertraging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luukje

molenrem en stuurwielvertraging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 06:55

Hallo,

Ik las op het forum hier dat er aardig wat kennis is over koetsen en mennen. Hier had ik ook een vraag over. Ik wil met mijn twee tinkers tweespan rijden en daar wil ik ook wedstrijden mee gaan rijden. Nu ben ik sinds een paar weken een beetje aan het rondneuzen voor een nieuwe wagen waar ik de komende tijd (enkele jaren) mee vooruit kan. Ik heb nu paar jaar enkelspan gereden met een wagen zonder stuurwielvertraging en molenrem. Nu kom ik een paar dingen tegen bij het zoeken naar een wagen waar ik niet precies van weet wat het inhoud. Zouden jullie mij kunnen uitleggen wat een molenrem is (waar zit de molen op de wagen) en stuurwielvertraging? Ik kon er niets van terug vinden op het forum met de zoekfunctie behalve dat het niet altijd nodig is om te hebben.
Ik hoop snel iets te horen.

groetjes

Luuk

manie

Re: molenrem en stuurwielvertraging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:07

De 'molen' is de draaikrans.
Een molenrem is dus een rem op de draaikrans, deze voorkomt dat de wagen gaat slingeren achter de paarden wanneer met hoge snelheid wordt gereden.
Er zijn vele soorten manieren waarmee de draaikransrem in werking wordt gesteld. Dit kan door de groom of door de menner. Het kan middels een pedaal of middels een systeem waarbij je de rem met de hand aan draait.
En dan zijn er ook nog heel ingenieuze systemen die niet zo zeer op de draaikrans 'remmen', maar mbv gasdruk veren de wagen recht en stabiel achter de paarden houden (bijv het systeem van de firma verdonschot)

Stuurvertraging is een systeem waarbij de wagen even later de wending inzet ten op zichte van de paarden, hierdoor loopt de wagen in hetzelfde spoor als de paarden en kun je 'strakker' rijden in de marathon en vaardigheid. Ook hier zijn heel veel verschillende systemen voor.

Over het algemeen geldt (in mijn ogen) dat stuurvertraging voor een tweespan of langspan zeer nuttig is. Voor een enkelspan zie ik er de noodzaak niet van in, aangezien je bij de moderne marathonwagens een paard zeer kort op de wagen kunt zetten.
Of een molenrem noodzakelijk is hangt mede af van de stabiliteit van de wagen. Op de meeste tweespanwagens zitten ze wel (zoals ik al zij in heel verschillende constructies), meestal worden ze op een enkelspan wagen achterwege gelaten.

Ik zou je zeggen praat met heel veel verschillende gebruikers van menwagens en vraag ook naar hun ervaring met diverse andere merken. Deze informatie is vele malen betrouwbaarder dan de informatie die de meeste dealers je verstrekken (hun wagen is immers toch de beste....)

Succes!