Probleem: paard snapt het longeren niet .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clauds

Probleem: paard snapt het longeren niet .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:58

Hallo,

Ik heb een pony van 3 jaar die nog niet kan longeren.
Ik heb hem eerst zonder zweep gelongeerd; hij loopt telkens naar me toe.
Toen de zweep er bij; komt ie nogsteeds aldoor naar me toe.
Toen hulp er bij, ze liep mee en liep langzaam van hem weg, zodra ze weer weg was kwam de pony weer naar me toe.
Hij komt echt de hele tijd weer naar me toe, en ik krijg geen kans om naar de achterhand te komen want hij gaat pal voor me staan.
Ik vind het belangrijk dat hij het leert, want hij word in oktober ingereden.

Heeft iemand tips ?
Laatst bijgewerkt door Clauds op 29-08-07 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lovebont

Re: Probleem: paard snapt het longeren niet .

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:02

ik heb een van mijn paarjes vast gebonden aan een betrouwbaar ouder paard.
het 'goede'paard neemt de groene mee.

moet je wel over een andere beschikken natuurlijk!
anders kun je ook een deel van de paddock afzetten en het eens los proberen denk hierbij goed aan het voorwaards leiden.
succes

succes

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:42

hey, ik heb het zelfde probleem..alleen mijn ruin is al 6..maar nog ontzettend groen..we hebben hem een paar maanden geleden gekocht en de vorige eigenaren hebben nooit echt wat met hem gedaan. De dochter van hun heeft wel al op hem gereden (maar alleen in stap) en ze was niet echt de baas over hem..nu proberen wij hem te longeren en te rijden. Rijden gaat goed maar we hebben wel een deel van het weiland afgezet omdat die anders over de sloot wil springen. Het longeren gaat net zoals bij jou. Hij loopt steeds op ons af. Heb het met zweep geprobeert maar daar reageert die niet echt op..ik probeer het te bereiken met heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld. zodra hij op me af komt lopen zet ik hem weer op zijn plaats en ga ik weer op mijn goede plaats staan..probeer hem eerst gewoon rondjes om je heen te laten lopen.wij doen dat met behulp van een lang halster touw want zodra we hem aan de longeerlijn doen kun je lachen want dat geeft grappige pogingen van hem om weer naar me toe te komen.laat je paard eerst gewoon kleine rondjes lopen en vergroot ze dan elke keer een beetje..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:54

Laat eerst iemand meelopen met je pony,en dan langzaam maar zeker een steeds grotere afstand nemen,tot je pony zelf rond blijft lopen.En............zorg dat je altijd in een hoek longeert,dan is je pony op 2 plaatsen ingesloten.Succes.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:59

lovebont schreef:
ik heb een van mijn paardjes vast gebonden aan een betrouwbaar ouder paard.
het 'goede'paard neemt de groene mee.

Hoe doe je dat dan? Loopt het groene paard aan de binnenkant van de cirkel of juist aan de buitenkant? En op wat voor manier bind je hem dan aan het oudere paard vast?

*nieuwsgierig*

Clauds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 20:27

gootje12 schreef:
Laat eerst iemand meelopen met je pony,en dan langzaam maar zeker een steeds grotere afstand nemen,tot je pony zelf rond blijft lopen.En............zorg dat je altijd in een hoek longeert,dan is je pony op 2 plaatsen ingesloten.Succes.

Als ik dat doe dan komt hij toch weer naar me toe.

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:52

Een driehoek maken van de longeerlijn, pony en je zweep, als je die precies goed hebt heeft ie het idee dat ie er niet meer tussen uit kan. Misschien heb je de zweep te ver naar achteren of naar voren?

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 05:21

ehm..ik heb hetzelfde probleem Clauds..en ik heb de driehoek al geprobeerd.. Mijn lieve schat snapt dat echt niet..een groen paard weet echt niet wat je bedoelt met een driehoek..hij komt nog net zo mooi weer op je afgelopen

Clauds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:43

Nee inderdaad, die van mij snapt de driehoek ook niet dan komt hij toch weer naar me toe lopen. maar er is al vooruitgang

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:47

oke eraan vastbinden is ook niet alles als je geen makke pony hebt Knipoog

ik had het probleem ook en daarbij een mega grote bak en een pony waar ik waterskieend achter hong, verleden tijd nu Lachen

1 zet een stukje bak af ( zo groot als longeerbak ) als je geen longeerbak hebt Knipoog (of wei)

2 pony erin en driehoek vormen met zweep touw paard als zijdes;)

3 laten lopen, niet naar je toe dan gewoon wegjagen met zweep

4 niet trekken dan houd je je paard niet maar rukjes als die rechtdoor gaat

5 zo oefenen en oefenen en oefenen,

Voor deze methode is een kleine bak, longeerbak wel heel handig Knipoog

nikky92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:34

ik ben het eens met nelleke1 en je moet ook kijken waar het paard naar toe moet

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:01

Hoe wil je naar de plek kijken waar het paard naar toe moet als die steeds op jou afloopt???
Wij rijden in een weiland maar zetten een bak af met draad.
Daar keek hij eerst raar van op maar hij snapt het nu.
Hij kon geen voltes draven..we hebben pionnen in de bak gezet en hij moest daar om heen lopen..nou loopt die braaf in rondjes maar zo heel af en toe gaat het nog fout.
Als ik hem wil longeren trekt hij niet. Hij is juist heel braaf.
Maar hij snapt het echt niet als ik een driehoek maak.
hij begint het nu beetje bij beetje te leren maar je hebt geduld nodig,Ik denk dat ieder paard weer anders is en anders reageert.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:59

ik zou zeggen loop eerst de rondjes mee met je paard in de longeerring, wat hierboven is vermeld lijkt me erg moeilijk een stukje land afzetten, misschien kan je het buiten stal op een klein veldje proberen als je geen longeerring hebt, ik deed dat ook met mijn ruin en die pakte het vrij snel op succes !! Haha!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:57

ik heb op dit moment geen stal..hij staat 24/7 buiten in de wei..
Hij leert in ieder geval wel snel..dus ik denk dat ik nog gewoon met veel geduld ga oefenen...in ieder geval bedantk voor alle tips

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:29

Loop gewoon rondjes met hem mee en probeer hem daarbij steeds meer van de af te drijven. Dat zal in het begin waarschijnlijk makkelijker gaan met een dressuurzweepje ipv een lange longeerzweep. Probeer hem voorwaarts te drijven op de plaats waar je normaal met je been aanspoort ipv van op z'n achterhand. Als je hem op z'n achterhand aandrijft kan het zijn dat hij zijn achterhand naar buiten zet ipv dat hij voorwaarts gaat. Als voorwaarts loopt probeer je hem verder van je af te drijven door met je zweepje naar de voorhand te wijzen.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:32

ik had dat ook. toen heb ik hem in de longeercirkel zonder longeerlijn 'gelongeerd' (wel met zweep). na een tijd ging het super. kende de commando's enzo. en toen heb ik de lijn eraan gedaan. prima!

(ik weet natuurlijk niet of dit met ieder paard werkt)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:45

Heb je verder wel al wat grondwerk met 'em gedaan? Het is in ieder geval belangrijk dat je paard gewend is aan commando's en goed op de baas let. Daarna begin ik meestal eerst los in de bak. Paard loopt gewoon rond (gaat meestal vanzelf wel over de hoefslag) en ik loop met de zweep rond. Zo wen ik ze aan de zweep en aan commando's zoals stap en draf. Daarna zet ik in de bak een soort cirkel af (ben nog niet in het bezit van een longeercirkel) van ongeveer 20 meter met prikpaaltjes en lint. Meestal laat ik ze daar eerst weer los in lopen, als je een zweep in de hand hebt drijf je ze makkelijk naar de hoefslag. Soms (ligt er aan) leer ik ze dan ook twee extra commando's: 'van mij af' en 'kom maar'. Vervolgens is de laatste stap dat je met halster of hoofdstel aan en de longeerlijn gaat longeren.
Lijkt misschien erg uitgebreid, maar het gaat spelenderwijs - binnen een week lopen ze meestal keurige rondjes om me heen.
Waarbij ik wel moet zeggen dat wij onze jonkies als ze 's winters uit de opfok thuis komen, altijd een paar keer in de bak doe terwijl ik met de zweep rondloop, dus ze niet helemaal blond als ze in de africhting gaan.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:47

hey bedankt allemaal..ik ben gister nog bezig geweest met oefenen.omdat wij in een weiland moeten rijden enz..hebben we dus met draad een soort rijbak afgezet..gister heb ik 4 pionnen in een klein vierkantje gezet..ik ging er midden in staan en liet hem rondjes om de pionnen lopen (sorry als ik het woord verkeerd heb getypt mijn Nederlands gaat achter uit).Hij weet dat hij om de pionnen moet lopen omdat we dat al hebben geoefend met rijden..Ik oefen eerst een paar keer in stap en ga van de week proberen het in draf te doen.
Sommige commando's kent hij nu wel..hij luisterd prima naar Stay en weg..maar soms is die gewoon nog een beetje speels en probeerd hij toch nog naar je toe te lopen..ik zal al jullie tips eens gaan proberen..Ik vind dat hij al heel erg vooruit gaat omdat we hem nog maar een tijdje hebben..

Clauds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:43

ik heb van alles geprobeerd. hij gaat echt niet vooruit, hij beukt je gewoon omver

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:36

weet je misschien iemand die je er mee kan helpen?een instructrice of iemand die al vaker met zulk soort problemen te maken heeft gehad??misschien kan zo iemand je helpen

xarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:28

ik heb precies hetzelfde..all1 mijn paard gaat er bij stijgeren,goede vraag,heb er ookveel aan;)

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:36

Ik heb redelijk conditie, meestal longeerd mijn vriendin dan en loop ik er op een metertje naast te rennen en "trek" daarmee mn paard mee... Moet wel veilig zijn, je paard moet niet als een wilde te keer gaan....

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:23

hey
ik longeer mijn paarden op lichaamstaal! Dus drijf ze d.m.v op positie van de achterhand te gaan staan zelfs er iets achter de achterhand. Doe het liefst de eerste paar keren zonder lijn heb je ook geen last ervan dat hij in de lijn verstrikt raakt. Door goed achter de achterhand te blijven drijf je het paard als ware naar voren! Gebruik in het begin een zweep waarmee ik blijf drijven in het begin raak ik het paard steeds even met de zweep om hem aan het lopen te krijgen niet hard gewoon net aanraken zodat hij het idee krijgt dat hij niet naar je toe komt. Komt hij toch naar je toe dan maak je je groot en ga je op hem af, op dat moment maakt het niet uit naar welke kant hij gaat als hij maar niet naar je toe komt!
Drijf met je lichaam , zwaai desnoods al je paard er niet van onder de indruk is hard met je armen zodat hij wat schrikt van je zodat hij de eerst volgende x drie x nadenkt voordat hij naar je toe komt
Lukt het om de een of andere reden niet beloon je paard dan in ieder geval niet ook niet straffen natuurlijk!

Heb nog een optie weet niet waar jullie wonen maar er is altijd nog een optie om jullie ter plekke te komen helpen als jullie dat zouden willen!

Groetjes,
Miranda

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:45

Even een stipje. Mijn nieuwe snapt het nl ook niet.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:31

ik kon wegens een heleboel regen een tijd lang niet oefenen.
Het weiland was gewoon te modderig.
Ik was bang dat meneer was vergeten dat die om de pionnen heen moest lopen. maar tot mijn verbazing wist hij dat nog.Op een gegeven moment heb ik de circel toen vergroot..
maar toen kwam het leuke..er kwam een vrachtwagen precies naast het weiland staan en die mannen begonnen in de electriciteit masten te klimmen..toen was het gedaan met zijn concentratie....
Binnenkort komt hij waarschijnlijk thuis staan en zijn alle paddocks goed opgedroogt zodat ik elke dag kan oefenen.(joeppie we gaan de zomer in )
Ik weet dat het lastig is als je paard wat anders in gedachten heeft als jij..maar probeer gedult te hebben..
ik heb dus gewoon een aantal pionnen in het weiland gezet. (in de vorm van een vierkant eerst) Daar moest hij omheen lopen..eerst gewoon aan een halstertouw.later aan de longeerlijn. Op een gegeven moment ben ik in het midden van die pionnen gaan staan. en elke keer als hij op me af kwam zette ik hem terug op zijn plaats en zei STAY.(sorry heb een nieuw zeelands paard die nu ook Nederlandse commando's leert).
Daarna liet ik hem weer voorwaarts stappen en hield de zweep alleen achter zijn bips. ik begon gewoon alleen met stap en daar ben ik nu nog mee bezig. eerst wil ik dat hij dat gewoon goed onder de knie krijgt en daarna als hij dat goed uitvoert gaan we over in draf enz