Hoe longeer jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NaaWtJ

Hoe longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:11

Hejj!

Hoe longeer jij? (ja duh met paard en lijn!)

Dat bedoel ik met elastiek, zonder, slof, dat andere ding pessoa of zo (die snap ik iig niet)

Zadel of longeersingel?

Ik zelf longeer als ik hem zwaar aant werk wil zetten met elastiek wat ik vast klik aan zijn zadel en met de lus tussen zijn benen soms ook wel al gaat die teveel hangen of hij is al lekker aant lopen dat ik hem aan de zeikant vast maakt. Zijn eigenarresse heeft geen longeersingel en ik beschik niet over het geld om het te kopen Knipoog voor die af en toe dat ik longeer.. En ik heb gelezen dat als je met elastiek longeert je geen stelling kan vragen?? lijkt mij juist wel? met slof zet je hem dan toch juist vast? elastiek beweegt toch mee?

Heef jou paard/pony ook een gebruiksaanwijzing? ik kan bijvoorbeeld niet linksom beginnen dat pikt die niet.. dan gaat die vlak voor me neus omhoog heel eng.. heb hem er wel eens door heen geslagen maar hij bleeft proberen. Dus dan toch maar liever voor eigen veiligheid rechts om beginnen.. want daarna gaat links op prima.. Tenzij een ander hem voor de grap gaat longeren dan moet ik toch weer op treden... =P hijs niet eenkennig..

Maar goed leef je uit in je antwoord! wie weet heb ik er wat aan Knipoog

racheltjj

Re: Hoe longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:12

Met een hoofdstel, longeertouw( aan zo'n bitstukje ) en een zweep!
Linksom/rechtsom kan allemaal dmv kont wegdraaien Knipoog
edit: ook veel overgangen van stap/galop ed.
Laatst bijgewerkt door racheltjj op 27-08-07 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

NaaWtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:13

Grapjas! :p
Geen extra toeters en bellen??

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:15

Haha nee helemaal niks Knipoog
Paard gaat vanzelf de ontspanning in lopen, dus rug gebruikt ze dan goed Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:18

Hoe ik longeer hangt af van het paard.
Ik gebruik in ieder geval meestal een longeersingel (tenzij ik het paard voordat het gereden wordt even longeer, dan met zadel).

Sommige paarden longeer ik met de pessoa, maar die vind ik niet voor elk paard nodig of geschikt. Andere paarden longeer ik met een touwtje, en dan verschilt het ook nog weer per paard hoe ik het touwtje bevestig. Geen één paard is tenslotte hetzelfde.

(Eigenlijk gebruik ik altijd wel iets van een hulpteugel kan dus ook een simpel touwtje zijn, behalve bij jonge paarden die we aan het beleren zijn. Die zet ik natuurlijk niet meteer bij. Die longeer ik eerst alleen met een hoofdstelletje, daarna met een singeltje en dan met zadel.)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:21

Soms zonder iets, los in de bak (hij luisterd goed naar mijn stem).
Soms gewoon met halster en longeerlijn.
Anders met hoofdstel.
Soms met een elastiek.
En regelmatig met dubbele lijnen.
Pessoa moet ik nog gaan proberen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:28

Ik heb de cursus van Lammert Haanstra gedaan. Dus ik longeer met het touwtje! Ik bevestig het touwtje bij het paard op een andere manier dan bij de pony. Ze lopen er lekker op. Was een leuke leerzame cursus Haha!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:31

Gewoon met hoofdstel, longeerlijn en pessoatuig.

NaaWtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:36

@Pollewoppy Hijs al 12 dus niet echt jong meer Knipoog maar met zo'n touwtje kan die toch heel makkelijk gaan hangen? en moeilijk buigen lijkt mij.. zoiets rekt niet mee.. en de ene kant strakker zette dan de andere kant lijkt me ook niet echt lekker
@Girlgamer zonder lukt ook niet dan denkt die juppie ik ben los rennee!! hebbe geen speciale longeerbak Knipoog wel stoer dat het jou lukt in een longeerbak zou ut mij ook wel lukke daar niet van :p
met halster heb ik ook wels gedaan toen die zijn rug had opegehaald en geen zin had om zonder zadel te rijden.. hij snapte me niet maar vond het wel grappig dubbele lijnen ook nog nooit gedaan.. lijkt me ook appart
@Shera waar heb je info gevonde daar over?? =P wil ik ook wels kijke!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:42

NaaWtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:20

Thnx! net ff snel gekeken voorlopig heeft die nog niet iets in de buurt.. ga maars opzoek in de bieb naar zijn boeken Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:45

Het hangt er dus vanaf hoe je het touwtje vastmaakt of je paard gaat hangen of niet. Je kan de touwtjes namelijk ook vanaf de zijkant of bovenkant bevestigen ipv tussen de voorbenen door.

Als ik een paard longeer met touwtjes doe ik wel de binnenkant ietsje strakker dan de buitenkant voor de juiste stelling, dit kan prima hoor.

De boeken van Lammert Haanstra zijn echt een aanrader! Zoeken in de bieb kan dus geen kwaad Knipoog

NaaWtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:01

Maar dan lijkt het mij ken hem un beetje =P dat die dan juist in die touwtjes gaat hangen.. dan lijkt het net of die netjes loopt maar dat doet die dan juist niet.. toch? elastiek rekt mee lijkt me lastig om in te hangen..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:54

NaaWtJ schreef:
Maar dan lijkt het mij ken hem un beetje =P dat die dan juist in die touwtjes gaat hangen.. dan lijkt het net of die netjes loopt maar dat doet die dan juist niet.. toch? elastiek rekt mee lijkt me lastig om in te hangen..

Als jij je paard achter goed actief houdt gaat hij bij goed bevestigde touwtjes niet in de touwtjes hangen! Dat is de kunst van goed longeren! Lammert Haanstra legt heel goed uit hoe een correct gaand paard eruit ziet. Ik heb er erg veel van geleerd. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:33

Zelf longeer ik altijd met kaptoom als ik niet ga rijden en als ik wel ga rijden maak ik de longeerlijn aan de binnenkant aan het bit EN de neusriem vast.
Daarnaast gebruik ik de Pessoa als ik niet ga rijden en anders alleen zadel.
Verder heb ik het boek van Lammert Haanstra gelezen en probeer ik zoveel mogelijk volgens zijn manier te longeren. Ook zet ik de bak af met paaltjes en lint.

Over de Pessoa: aan de Pessoa zit een bontje achter om de touwen heen. Aan beide kanten komen er 2 touwen uit. Aan beide kanten 1 lange en ook 1 die ook aan de andere kant van het bontje vast zit. Hier zit een losse musketon op die je aan de bovenkant van je longeersingel bevestigd.
De andere twee touwtjes gaan door de ringen van de zijkant van de singel en dan via het bit naar: 1. tussen de benen door en vastzetten aan de ringen aan de onderkant van de singel. 2. aan een andere ring aan de zijkant (of bovenkant) van de singels.

Edit: misschien helpt het plaatje in deze link ook wel bij het snappen van de Pessoa:
http://www.ruitershoponline.nl/b_237.gif

RingoLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:34

ik longeer mijn paard gewoon in de bak, met een hoofdstel, me longeerlijn over zijn hoofd heen en een zweep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:27

Ik longeer los in een round penn, eventueel met hoofdstel, longeersingel en Pessoa, of gewoon bloot. Ik gebruik daarbij geen longeerlijn, en stuur het paard met stem en lichaamspositie.

Een leuke link naar een topic over Pessoateugel: viewtopic.php?f=123&t=559453

NaaWtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 18:33

Oke dan! =P heb wel weer wat geleerd Knipoog ik longeer met bitstukje aan m'n lijn.. of ik leg een knoop in me lijn waar achter ik die sluiting haak.. niet echt over zn hoofd hij wil nog wels heel erg hard gaan rennen heb het 1x gedaan en toen trok ik het bit aan de ene kant omhoog geen succes dus =S

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:27

Ik longeer in een longeerbak alleen met een halster en zweep meer niet.
Zweep hoef ik bijna ook niet te gebruiken ze reageert heel goed op je stem Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:40

NaaWtJ schreef:
Oke dan! =P heb wel weer wat geleerd Knipoog ik longeer met bitstukje aan m'n lijn.. of ik leg een knoop in me lijn waar achter ik die sluiting haak.. niet echt over zn hoofd hij wil nog wels heel erg hard gaan rennen heb het 1x gedaan en toen trok ik het bit aan de ene kant omhoog geen succes dus =S

je kunt ook de longeerlijn door de binnenste bitring, 1 slag er omheen en dan vast aan de buitenste.

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:46

met een longeersingel en touwtjes en ZONDER zweep
ze reageert super op mijn stem met zweep word ze kierewiet Tong uitsteken
soms ook gewoon los in de bak
ze loopt zelf rondjes om me heen Haha!

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:54

met longeersingel en touwtjes, of met dubbele longe Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:51

Met longeersingel en bijzetteugels, en zweep. Veel overgangen en schijnovergangen. Wil eigenlijk met pessoa longeren, maar vind dat erg duur en zo loopt ze ook fijn.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:15

Ik longeer met de pessoa. Eerst 10 min. warming up zonder pessoa, daarna met nog 20 min. echt aan het werk. En dan alles eraf behalve het hoofdstel, teugels eraan en krukje erbij, erop klimmen en lekker uitstappen Lachen

O ja, zweep heb ik er wel bij, maar vaak ligt ie gewoon op de grond voor het geval hij nodig is (meestal niet).

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:41

hoi

ik longeer met longeersingel en hoofdstel met 2 losse elastieken, eerst had ik 1 lange, maar die schoof was erg iritant!!!

heel af en toe met pessoa, maar ik vind dat een vreselijk ingewikkeld ding.......

gr leonie