Natuurlijk rijden met Arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinkelchw

Natuurlijk rijden met Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 21:41

Hallo,

Ik wil met mijn toekomstige arabier natuurlijk gaan rijden. Wie rijd ook natuurlijk met zijn Arabier? Heeft er iemand leuke foto's of zelfs filmpjes? Knipoog Ik zie ze graag!

Groetjes Jaëlle

GeneralFlynn

Re: Natuurlijk rijden met Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:49

Wat is jou definitie van natuurlijk rijden als ik vragen mag?
Zonder zadel of hoofdstel,of rijden in het bos?

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:09

Ik heb een arabier. Maar vraag me hetzelfde af als tinkerloos. Ik probeer me zoveel mogelijk te verdiepen in mijn paard en daar met rijden en grondwerk rekening mee te houden.

Ik rijd buiten, maar niet met een touwhalster of zonder zadel.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:12

Natuurlijk rijden bestaat niet, rijden is niet natuurlijk. Of je moet de natuurlijk bedoelen als Tinkerloos zegt: in de natuur; in de bossen. Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:39

contradictio interminis Clown

mijn vriendin rijdt haar arab op een stalhalster, zonder ijzers, zonder bit, geen biks, staat altijd buiten etc als je dat bedoelt?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:31

Dat is meer het natuurlijk (onder)houden van een paard.
Ik ben benieuwd naar wat ze onder het natuurlijk rijden verstaat.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:27

Ik denk dat HC daar wel een heel mooi antwoord op zou kunnen geven.

Huilen van het lachen ROFL

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:10

Ik weet het wel zeker ja.
Die zegt gewoon dat je dan maar niet moet rijden..want rijden is niet natuurlijk. Haha!

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:58

Ik weet zelf nog niet veel van natuurlijk paardrijden. En ik snap ook wel dat op een paard zitten eigenlijk ook niet natuurlijk is Haha! . Voordat ik er mee begin ga ik een curscus volgen. Dan ga ik leren hoe je bitloos kan rijden, van alles over natuurlijk bekappen, hoe je goed met je paard om kunt gaan enz. Dus daar bedoel ik niet mee alleen door de bossen maar ook in de bak. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:01

Je wil dus eigenlijk natuurlijk omgaan met je paard,je paard natuurlijk onderhouden,en zo natuurlijk mogenlijk rijden.
(wat dat ook moge zijn)
Goed plan. Haha!

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:35

Ok over het aspect natuurlijk onderhouden kan ik wat zeggen mbt een arabier. De mijne is wel hypersensitief.

Ze heeft afgelopen winter 24/7 op de wei gestaan. In eerste instantie zonder deken, maar helaas kreeg ze koliek. Ze was te nat geworden tijdens langdurige regenval en omdat ze te laag in rang stond, mocht ze niet in de schuilstal. Dus ik heb sindsdien een regendeken en als er veel regen wordt voorspeld heeft ze die op, bij een buitje niet.

Aangezien het afgelopen winter/voorjaar (feb-mrt) erg nat is geweest, was het bij ons erg drassig, zo niet gewoon een en al modder, waar ze tot de koten in wegzakten. Als dat dit winter weer gebeurd gaat ze die maanden 's nachts op stal. Ze heeft een enorme hekel aan water (behalve uit de ton). Gelukkig hebben wij die mogelijkheid. Ik kijk het dus gewoon aan.

Ik merk dat mijn paardje minder gehard is dan de andere paarden die 24/7 buiten staan. Zoals nu heeft ze continue traanogen of ontstoken ogen door de vliegen. Ik heb wel een vliegenmasker maar die wil ik niet dag en nacht omhebben, dus die heeft ze om als de vliegen op het ergst zijn. En dus ook bovenstaand verhaal, paard van vriendin was net zo nat geworden maar die wordt niet ziek. Terwijl mijne koliek kreeg en daar is ze best een paar weken van slag van geweest.

Maar dit zal niet voor alle arabieren gelden. Het is vooral goed naar je paard kijken en daar rekening mee houden. Ik merk daar tegenover wel dat mijn paard gelukkiger is geworden nu ze buiten staat. eeerder kwam ze er 4 a 5 uur per dag uit en nu staat ze dus 24/7 op de wei. Ze is vrolijker, het contact met soortgenoten doet haar goed en ze steekt super in haar vel. Dus het is het zeker waard. En ik kan erg genieten van een zonsondergang waarbij ik mijn paardje lekker in de wei zie staan.

Dus zeker naar buiten met je paardje!!

Verder doe ik grondwerk, daar leer je het karakter van je paard goed kennen. Rijden doen we ook, maar niet natuurlijk of zo. Gewoon lekker dressurmatig, net zo goed bitloos als met bit waar bij ik dan geen zware teugeldruk wil gebruiken.

Arabieren zijn echt niet minder geschikt dan andere rassen voor natuurlijk onderhouden.

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:01

Ik heb ook een vraag, maar niet over een arabier.
Ik krijg namelijk misschien een paard, en ik zou m het liefst 24/7 zonder deken buiten zetten.
Ik vraag me alleen af of hij dat qua gezondheid aankan, aangezien hij afgelopen winter elke nacht op stal heeft gestaan, en hierdoor niet echt een wintervacht heeft ontwikkeld.
Daar komt nog bij dat hij te dun is.

Wat denken jullie, wel 24/7 buiten zetten zonder deken, of niet?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:03

Het klopt dat ie nu geen wintervacht heeft,want het is zomer.
Als je hem geen dekens opdoet,en niet scheert,zal hij vanzelf een wintervacht gaan krijgen.
Als je daarbij in de winter onbeperkt ruwvoer geeft moet het goed komen.
Je kan altijd nog besluiten om een deken op te doen als je paard het toch koud heeft.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:39

Zoals TL al zegt: gewoon doen, hij krijgt vanzelf een wintervacht, kan hij het echt niet aan, wat ik niet denk, kun je er altijd nog een ongevoerde deken op gooien, regendeken dus. Dat houdt al wat wind tegen. Knipoog

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:59

Ja dat hij nu geen wintervacht heeft is logisch Knipoog
Wat ik bedoelde is dat hij vorige winter dus geen wintervacht had, en het dus niet 'gewend' is dat hij er een nodig heeft.
Ik weet dat dat aanmaken van een wintervacht elke winter sowieso gebeurt, maar ik vroeg me af of dat ook hetzelfde blijft ongeacht hij hem nodig heeft of niet.
Maar dat van een deken zodra hij het niet aankan lijkt me een goede optie, zat ik zelf ook al aan te denken.
Maar dankjullie wel dus! Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:02

Arabieren horen niet 24/7 buiten. Daarvoor zitten ze veel te dun in het haar. (dat is rastypisch, dus geen discussie over mogelijk) Er bitloos etc. mee rijden is natuurlijk wel mogelijk! Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:05

Als jij hem geen deken oplegt,en hem niet op stal zet,dan zal hij vanzelf een vacht aanmaken. Haha!

Waar denk je dat arabieren vandaan komen Redrumfox? Haha!
Uit Rusland,(ja,wat is het daar lekker warm!!) en Arabie,en daar is het overdag 30 graden,en het kan snachts afkoelen tot -15 graden.
En jij denkt toch niet dat alle arabieren daar met dikke winterdeken op stal staan hoop ik?
Die staan lekker buiten,in hun velletje. Haha!

[edit] ik heb bij mij in de wei zelfs 2 arabs meegemaakt,die zonder deken in de winter buiten stonden.
Ze waren net teddyberen,dus als het nodig is komt ook bij een arab wel vacht!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:09

Redrumfox schreef:
Arabieren horen niet 24/7 buiten. Daarvoor zitten ze veel te dun in het haar. (dat is rastypisch, dus geen discussie over mogelijk)

Wat een onzin. Daar is zeker weten discussie over mogelijk. Je bent niet echt bekend met het ras of wel?
Arabieren kunnen juist prima buiten, de vacht is daar prima op berekend juist. Wat ze soms minder goed trekken is vocht.

De arabier van linnie is een weidegenoot van mijn paard. En mijn paard is een halve arabier. Het paard van Arabesk staat ook altijd buiten. De arabier van callippo ook, etc.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:32

Redrumfox schreef:
Arabieren horen niet 24/7 buiten. Daarvoor zitten ze veel te dun in het haar. (dat is rastypisch, dus geen discussie over mogelijk) Er bitloos etc. mee rijden is natuurlijk wel mogelijk! Lachen

ze kunnen er prima tegen hoor, wat Wendy ook al zegt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:36

Wendy schreef:
Redrumfox schreef:
Arabieren horen niet 24/7 buiten. Daarvoor zitten ze veel te dun in het haar. (dat is rastypisch, dus geen discussie over mogelijk)

Wat een onzin. Daar is zeker weten discussie over mogelijk. Je bent niet echt bekend met het ras of wel?
Arabieren kunnen juist prima buiten, de vacht is daar prima op berekend juist. Wat ze soms minder goed trekken is vocht.

De arabier van linnie is een weidegenoot van mijn paard. En mijn paard is een halve arabier. Het paard van Arabesk staat ook altijd buiten. De arabier van callippo ook, etc.

En wat doet het in de herfst en in de winter? juist, regenen. Knipoog In de zomer en in de lente kunnen ze inderdaad prima buiten, maar als je ze ziek wil hebben moet je ze in de herfst en in de winter ook buiten zetten. Dan vraag je gewoon om problemen.

Ik ben wel degelijk bekend met het ras. Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:41

Zo lang het geen dagen achter elkaar regent is het geen punt. En anders heb je ook nog hele goede regendekens.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:41

Noch het paard van Arabesk, noch die van Callippo worden ziek van regen hoor. Beide staan 24/7 buiten. Beide krijgen geen regendeken op voor een buitje, hooguit als het langer dan een aantal uren achter elkaar gaat regenen.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:43

[/quote]

De arabier van linnie is een weidegenoot van mijn paard. En mijn paard is een halve arabier. Het paard van Arabesk staat ook altijd buiten. De arabier van callippo ook, etc.[/quote]

En wat doet het in de herfst en in de winter? juist, regenen. Knipoog In de zomer en in de lente kunnen ze inderdaad prima buiten, maar als je ze ziek wil hebben moet je ze in de herfst en in de winter ook buiten zetten. Dan vraag je gewoon om problemen.

Ik ben wel degelijk bekend met het ras. Lachen[/quote]
sorry maar ik ken een arabisch volbloed staat 7/24 buiten elk seizoen maaktniet uit of het nou vriest of de zon scheint hij staat buiten en is kern gezond
(hij heeft alleen als het echt uren achter elkaar regent een regendeken om

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:45

Wendy schreef:
Zo lang het geen dagen achter elkaar regent is het geen punt. En anders heb je ook nog hele goede regendekens.

Ja maar regendekens ''mogen'' toch niet als je je paard Natural wil hebben. Knipoog

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:46

Met regendeken gaat het prima en ik heb toch echt een volbloed arabier. En het vorig jaar was het een schitterende herfst. En gelukkig regent het niet altijd in de winter, moet er niet aan denken. En van een buitje vallen ze niet om. En bij veel regen, lekker een waterdicht gevalletje.

En er zitten verschillen tussen arabieren en arabieren. Niet het hele ras over 1 kam scheren omdat jij toevallig een arabier kent die bij een buitje wel direct omvalt.

Hahhahaha ik bestempel me ook niet als natural en volgens mij kijkt iedere natural naar zijn paard. En als die een deken nodig heeft krijgt die die. Ik heb een hele stapel dekens hier.