Longeren ? Wanneer beginnen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redbull_

Longeren ? Wanneer beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 09:36

Ik heb een veulen, het is niet dat ik nu al wil gaan beginnen ofso maar ik had een vraagje over wanneer ik moet gaan beginnen ?

Redbull_

Re: Longeren ? Wanneer beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 09:36

loves_elino schreef:
Ik heb een veulen, het is niet dat ik nu al wil gaan beginnen ofso maar ik had een vraagje over wanneer ik moet gaan beginnen ?
Met longeren bedoel ik dan heah Tong uitsteken

RingoLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:11

rond een jaar of 3 ofzo...?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:35

Met een jaar of 3 beginnen met longeren. Laat je veulen iig tot zijn?haar 2,5 jaar lekker in de opfok lopen met soortgenoten. Dat heeft ie nodig voor de sociale ontwikkeling. Haal 'm met 2,5 jaar uit de opfok, maar gun 'm nog wel contact met soortgenoten. Met 2,5 kun je 'm een beetje aan de hand dingen gaan leren, met 3 gaan longeren (niet te lang en niet te veel want longeren is heel belastend) en dan zadelmak maken. Is ie zadelmak en heb je de kans, gooi 'm dan nog een half jaar tot een jaar terug op de wei, dan kan ie lekker wat doorgroeien. Als je 'm daarna weer op gaat pakken dan langzaam verder opbouwen met rijden en voor het echie aan de gang.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:42

Je kúnt op 2,5 beginnen, maar dan echt niet meer dan stappen en draven, en dat een kwartiertje ong. Vanaf drie kun je het wat oppakken, maar ik zou toch liever gaan voor Maikeltje's optie. Komt tijd, komt paard Tong uitsteken

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:27

ik heb even tussen door een vraagje, kan je dan al elke dag gaan longeren of is het verstandig om om de dag te doen ofzo?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:13

@ Ossiejj : ik heb zeker een jaar lang met mijn paard een ritme gehad van in het begin toen hij ingereden werd/was, 1 dag stil staan, 1 dag werken, na een poosje heb ik gewoon 2 dagen rijden 1 dag stil staan. het is wel erg verstandig om je jonge paard heel wat rust te gunnen.. dan ontwikkelen ze zich veel beter

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:40

op zijn minst een dag tussendoor, en dan ook alleen maar 15/20 minuutjes longeren. Zoals het verhaal al eeuwen de rondte doet: longeren (rondjes lopen) is heel belastend voor paarden. Daarbij komt dat ze pas erg jong zijn met 3 jaar, en dat een jaar of 4 later pas alle groeischijven dicht zijn (met 7 jaar dus). Omdat longeren een grote uitwerking heeft, vooral op benen, kan teveel longeren op te vroege leeftijd ervoor zorgen dat je paard erg vroeg in de artrose zit.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:38

Wij zijn pas begonnen met een jonge merrie die 3,5 is. We hebben haar nu een stuk of vijf keer gelongeerd van de zomer. Pakt het goed op, maar we doen lekker kalm aan met haar. Van de winter mooi een beetje verder longeren met haar en dan eens rustig een zadeltje erop. Dan kan ze in het voorjaar of van de zomer ingereden worden.

We geven deze merrie bewust zo de tijd, omdat ze toen ze net 3 was, nog uit verhouding was en iedere keer nog echte groeispurten had.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:54

mijn pony is 2jaar en longeer 1x in de week een kwartiertje.
ik weet dat de meningen hierover nogal verschillend zijn.
mijn pony heeft er plezier in.
de rest van de week ben ik lekker met haar aan het tutten en wandel ik met haar langs de weg en ook drukkere wegens.

iedereen heeft een ander ekijk van opvoeding van zijn of haar paard.
maar ik denk ook dat iedere eigenaar wel weet wat het paard aan kan ja of nee.

als je op 3jarige leeftijd begin met longeren moet je dat opbouwen op een gegeven moment doe je het met zadel en hoofdstel in dat het paard ook went aan bit en zadel op zijn of haar rug.
dat wilt zegge dat je gata inrijden als ze 4zijn.
op dat moment gaan de meeste puberen en dan is het de vraag is dat wel de juiste leeftijd?

ik doe het nu nog erg rustig en longeer met een kaptoom
en met wandelen gebruik ik een dekje met longeersingel.
en af en toe het zadel los op haar rug gewoon puur dat ze weet wat het is.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:54

Ik vind dat je met 2,5 jaar wel een beetje kan gaan oefenen. Niet met hulpteugels en dergelijke en ook niet intensief, maar alvast de basis aanleren vind ik helemaal niet verkeerd. O ja, ook niet vaker dan 1 keer in de week Lachen

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:58

Mijn veulentj staat nu gewoon bij huis , en een kennis zegt dat hij daar gewoon kan blijven staan . En dan ronde 2,5 kan gaan beginnen met longereen heeeel rustig ! En daarna zien we wel hoe het gaat enzo .
Maar heel erg bedankt voor jullie reacties ! Haha!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:03

Rustig is idd het sleutelwoord.. zo hou je je paard happy Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:24

Op het moment dat je zadelmak wilt gaan maken kun je gaan beginnen. Niet te lang en te vaak longeren, het gaat om het aanleren van stemcommando's voordat je er op gaat. Als je eenmaal begint met longeren niet te lang in het longeerstadium blijven hangen, kan voor een paard heel saai worden. Daarna zo snel mogelijk erop en die longeerkraal uit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:32

Cassidy schreef:
Op het moment dat je zadelmak wilt gaan maken kun je gaan beginnen. Niet te lang en te vaak longeren, het gaat om het aanleren van stemcommando's voordat je er op gaat. Als je eenmaal begint met longeren niet te lang in het longeerstadium blijven hangen, kan voor een paard heel saai worden. Daarna zo snel mogelijk erop en die longeerkraal uit.

Mee eens, maar ik vind dat een paard toch ook wel wat routine moet krijgen, een paard is een gewoontedier. Het lijkt me veiliger op een paard te gaan zitten dat aan de longe gewend is in stap te beginnen en dit ook automatisch doet, dan een paard waar dat opeens denkt dat gallopperen een veel beter begin is. (slecht voorbeeld, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel)

Om verveling te voorkomen kun je wel bijvoorbeeld eens over een (of meerdere, na elkaar of met hele stukken ertussen) cavaletto longeren. Of plastic vlaggetjes ophangen, kortom; doe maar gek. Zo leert het paard hopelijk dat hij zich in allerlei situaties moet gedragen. En dus ook met een ruiter!

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:36

aha ik begrijp het .. ik ben eigenlijk nu al bezig met hó , terug en goed aan het halster lopen enzo als ik hem elke ochtend naar de wei breng en 's avonds weer terug. Dus zegmaar de makkelijkste dingen dat weet hij onderhand wel.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:56

Hallo,

Ik vind ook dat je moet kijken naar het paard zelf. Als jij denk dat je paard er aan toe is als hij 2,5 is dan kan je af en toe wel longeren maar als je hem nog te jong vind daar voor dan begin je bij 3/ 3,5

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:36

ik heb als verzorg-shet ook een veulentje .. en die is nu even denken,, ongeveer een half jaar.. maar ik maak ze niet zadelmak! maar ik heb haar laatst al een minutje of 10 laten wennen.. ik weet niet.. maar ik doe het niet vaak hoor!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:20

Zou ik niet doen! Er is zoveel meer dan longeren of ander lichamelijk werk! !0 minuten is trouwens al veel voor een 3 jarige!
Zeker aan de longe! Je kunt bijvoorbeeld trailermak maken, buiten aan auto's laten wennen, een schrikparcours bouwen, een paar pasjes aan het halstertouw leren draven, aan dekens laten wennen, peesjes, bandages, knotjes (als ze genoeg manen heeft) maar longeren is echt nog veel te zwaar! Kinderarbeid!

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:34

Ik ben begonnen met 2.5 jaar. Dit omdat er weinig andere mogelijkheden waren bij mijn op stal. We haden geen paddock. Maar zelf zeg ik dat het beter is om met drie jaar pas te beginnen. En dan om de dag, beginnen met 10 min en dit langzaam uit te breiden