Reactie op mijn plaats ipv. cue

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Reactie op mijn plaats ipv. cue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:05

Ik ben net begonnen met clickeren , en zocht naar een forum waar ik mijn ervaringen kan delen en vragen kan stellen.
Na even zoeken kwam ik hier terecht , maar als het niet goed is , dan hoor ik het wel.

Nu mijn vraag; Ik ben begonnen met targetten van alle lichaams delen[nouja , bijna allemaal Bloos want Maike vind het zo spannend dat hij uitschacht]
Nu ben ik erachter gekomen dat hij eigenlijk niet op de cue reageerd , maar op de plek waar ik sta.
BV. Als ik zijn schouder vraag naar me toe te komen , dan sta ik bij zijn schouder , maar hij wacht al niet meer op de cue. Hij komt al direct.
Nou heb ik twee verschillende dingen geprobeerd om dit op te lossen.
De eerste was ; twee mensen plaatsen aan beide schouders Haha! Hier kreeg Maike duidelijk migraine van.
En vandaag toch maar beloond als ik er sta en niets vraag.
Hoe zouden jullie dit oplossen , maar vooral hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Maike is erg enthousiast en vind het erg leuk om te doen , en dat maakt het soms wel moeilijk voor mij...

Amable

Re: Reactie op mijn plaats ipv. cue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:50

Realiseer je dat paarden dieren zijn die vooral nonverbaal communiceren en maar weinig verbaal. Voor een paard is het dus ook veel logischer om te reageren op de positie waar je staat dan op het stemcommando wat je geeft. Je kan hem echter wel leren om op dat stemcommando te reageren. Door de positie in te nemen en alleen te belonen als hij nav het commando komt. Komt hij eerder weer terug zetten waar hij stond.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:26

Amable schreef:
Realiseer je dat paarden dieren zijn die vooral nonverbaal communiceren en maar weinig verbaal. Voor een paard is het dus ook veel logischer om te reageren op de positie waar je staat dan op het stemcommando wat je geeft.

Dat is ook de reden waarom ik een zeer passieve houding aanneem als ik niets vraag , maar wel ergens sta, en een actieve houding als ik wel iets vraag. Er zit duidelijk verschil in lichaamshouding , maar blijkbaar is dat alleen niet voldoende.

Je kan hem echter wel leren om op dat stemcommando te reageren. Door de positie in te nemen en alleen te belonen als hij nav het commando komt. Komt hij eerder weer terug zetten waar hij stond.

Je hebt volkomen gelijk. Ik denk dat ik hem onbewust toch beloond heb voor een ''ongestelde'' vraag.

Als een paard alles uit de kast trekt om een beloning , is dan het comando niet duidelijk genoeg , of zit de oefening er nog niet genoeg in?
Maike is behoorlijk kopschuw , en heeft moeite met het comando oor. Dat betekend dat hij met zijn oor mijn hand moet targetten.
Het lijkt alsof hij er onderuit probeerd te komen door alles te laten zien , behalve 'oor '.
pffff wat is het soms moeilijk om echt consequent te blijven...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:08

Dan is je paard enthousiast en wil graag met je mee doen. Het kan ook zijn dat je "te traag" met je commando's bent waardoor je paard zelf vast gaat bedenken wat de volgende oefening gaat worden. Probeer dus een tempo in de oefeningen te houden waardoor je je paard bezig houdt (niet uitgebreid wachten tot de mond leeg is, gewoon hup verder). Je paard zal ook zeker proberen onder een moeilijkere oefening uit te komen door iets anders te laten zien. Jauke heeft dat met steigeren, zal altijd proberen of ik niet misschien toch iets anders bedoel. Bij al het andere wat hij doet krijgt hij een ontkenning "Nee" en uiteraard ook geen beloning, bij het juiste wordt hij de hemel in geprezen en uitbundig beloont. Let er ook op dat dus je positie, houding, commando etc heel duidelijk is en elke keer gelijk.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:55

Heel herkenbaar , je voorbeeld van het steigeren.

Tempo erin houden is wel een goed punt denk ik , bedankt!

Wat ik zo moeilijk vind is consequent blijven...
En timing pfffff.
Ik ben nu ook bezig om het hele erge ethousiasme eruit te krijgen , want dat kon in de toekomst wel eens voor problemen gaan zorgen.
Maike is erg enthousiast bij heup en schouder targetten , zo enthousiast dat hij gromt , en teveel naar me toekomt..Hij begint als het ware met zijn voorhand , of achterhand te huppelen , en dat komt nogal ongecontroleerd over[ hij heeft ataxie , en loopt eigenlijk alleen maar op zijn voorhand normaal gesproken]
Toch ben ik wel blij met dit elastische vermogen , waarvan ik nooit gedacht had , dat dat in hem zou zitten...
Dit soort dingen maakt het voor mij moeilijk om consequent te blijven , snappie?!
Hij word nu niet meer beloond als hij gromt...maar hij is zo slim om het grommen nu uit te stellen tot na de click [ ik gebruik het woordje EX]
Het is moeilijk om zijn enthousiasme te temperen , want het is zo leuk dat hij enthousiast is!!!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:15

Ik zou eigenlijk ook niet zijn enthousiasme temperen, maar duidelijk zijn in wat je wil. Door zelf het tempo erin te houden geef je hem al minder kans om zelf aan te denken, dus geef ook je commando eigenlijk al voor hij beweegt. En als hij toch denkt dat hij het al weet, vraag dan gewoon iets totaal anders.

Veel paarden die net hebben leren wijken op de a-c lijn zullen bij iedere afwending direct gaan wijken. Super dat enthousiasme, maar je wilt ook nog wel eens rechtuit. En dus corrigeer je, of vraag je ineens een volte halve baan of iets dergelijks. Probeer hem te slim af te zijn Knipoog