[AR] Beleren en half jaar niet voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Beleren en half jaar niet voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 13:24

Mijn vriend en ik zijn sinds een paar weken bezig met de voorbereidingen van het beleren van mijn 4 jarige. Aan de lange lijnen gaat goed, bandje slepen gaat ook goed. Nu heb ik de mogelijkheid haar voor 2 à 3 weken bij iemand neer te zetten die haar verder kan beleren. Paard is redelijk nuchter en pakt het allemaal goed op, weet natuurlijk niet hoe ze reageert als er straks echt een kar achter hangt.

Als ze daar beleerd is willen we eigenlijk volgend jaar in 't voorjaar pas een wagen aanschaffen. Zou dit kunnen? Na 2 à 3 weken voor de kar zolang niet inspannen? Of is ze na die tijd alles weer 'vergeten' en moeten we haar opnieuw wegbrengen?

smalltown

Re: Beleren en half jaar niet voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:34

Op zich vergeet een paard niet wat hij ooit geleerd heeft. Als hij dus goed beleerd is, maakt het niet uit als je het paard een tijd niet gebruikt. Wel kan het natuurlijk zijn dat de eerste keer na lange tijd de reactie in eerste instantie anders kan zijn omdat het paard zich verder heeft ontwikkeld.
Succes!

smalltown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:38

Naar wie ga je ze brengen? Ik vind het van belang om een paard in het enkelspan te beleren, zodat zij zich niet optrekt of tegen laat halen door een spangenoot. Niets is makkelijker dan een paard langs een goed beleerd paard te knopen. Het leert dan alleen niet voor zichzelf te lopen. Ik heb eens een paard die zo beleerd was voor het eerst in het enkelspan gezet, zonder te weten dat hij nooit alleen voor de wagen gestaan had. Het heeft weinig gescheeld of er waren grote ongelukken van gekomen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:28

Ik heb ook een keer een merrie redelijk flot beleerd, had er een aantal keer voor gelopen en toen bijna een jaar niet.

Eerste keer even behandeld als een groene pony, maar ze pakte het zo weer op en dat was geen enkel probleem.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:24

Eigenlijk zou je haar even door moeten rijden. Wanneer zee een paar maanden voor de kar loopt en alles goed kent is het eigenlijk geen enkel probleem. Wordt veel gedaan, 3-jarige beleren en dan nog een (half) jaartje de wei weer in. Dan gaat het beleren vaak eenvoudig en ze pakken vaak heel fijn weer op omdat ze dan ook weer een stukje ouder zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:51

Mijn fjord heeft destijds een week of 5 op het beleer adres gestaan. Het voorwerk had ik al gedaan. (kreeg ik helemaal een complimentje voor Bloos )

Hij is daarna weer naar huis gekomen en wegens omstandigheden van mij en een winter heeft ie een jaar niks getrokken. Toen een sulky erachter gehangen en niks aan de hand.

Na dt heeft het 3 jaar geduurt voor ik mijn eigen wagen kocht. Ik zette hem zonder probleem ervoor en heb toen als opstart nog een paar lessen genomen.

Ik heb gewoon een super makkelijk paard Haha!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:47

Ik zou dan even wachten met het paard weg te brengen tot je een kar hebt aangeschaft. Voor een paard helemaal goed is doorgereden ben je wel een poosje bezig. Ik zou hem niet na die 3 weken gewoon laten lopen en een half jaar later pas aanspannen. Na mijn mening is hij erna 3 weken nog niet door. Maar waarom nou al laten beleren als je toch nog niet gaat rijden. Dan kun je toch ook nog wel even wachten?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:39

biancanij schreef:
Ik zou dan even wachten met het paard weg te brengen tot je een kar hebt aangeschaft. Voor een paard helemaal goed is doorgereden ben je wel een poosje bezig. Ik zou hem niet na die 3 weken gewoon laten lopen en een half jaar later pas aanspannen. Na mijn mening is hij erna 3 weken nog niet door. Maar waarom nou al laten beleren als je toch nog niet gaat rijden. Dan kun je toch ook nog wel even wachten?

Die man heeft nu tijdelijk een stal vrij en daar zou ik dan mooi 1 september terecht kunnen. Ga namelijk verhuizen naar een andere stal eind september en dan zou dit een mooie 'tussenstop' zijn.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:36

Tja je moet het zelf weten. Maar ik zou dan zorgen dat je een kar hebt waarmee je kunt oefenen. Als wij paarden voor de kar leren dan rijd je ze toch altijd wel een poosje door. De eerst week bijna elke dag en de week daarna om de dag ongeveer. En daarna 2-3 keer in de week. Na 3 weken zijn ze er al wel redelijk door. Maar om dan te verwachten dat je het een half jaar niet doet en dan weer goed gaat lijkt mij niet rieel. En daar komt bij dat jij dan nog niet met het paard hebt gement? Of ga je dat ook doen tijdens die 3 weken. Anders is het voor het paard bij jouw toch weer een beetje nieuw. Jij geeft de commando's en hulpen waarnschijnlijk anders.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:31

Mijn haflinger is beleerd en heeft toen wegens omstandigheden bijna 3 jaar of zo niet voor de kar gestaan. Weer even gestart met lange lijnen en daarna zijn we met een ervaren menner gaan rijden en dat ging direct goed, maar het inspannen op zich verliep net zo verspoedig, dus misschien dat een makkelijk paard de tweede keer ook makkelijk is en een moeilijk paard dit niet kan.

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:01

Als ik jou was zou ik ook wachten. Daar waar je naartoe verhuisd zijn toch ook adressen om paarden voor de kar te beleren? Zelf heb ik een ongeluk gehad met mennen. Het paard was niet helemaal goed doorgeleerd en zelf had ik te weinig ervaring. Ik en mijn man hebben het er gelukkig levend vanaf gebracht. Het paard ook. Maar ik kan je vertellen dat ik dat nooit meer wil meemaken. Wij zijn dus nu ook op zoek naar een paard wat echt veel ervaring heeft voor de kar. Ik zeg dit niet om je bang te maken maar wil je alleen waarschuwen. Als een paard een aantal maanden achter elkaar regelmatig voor de kar is zal hij eerder gewend zijn dan even beleren en dan na een half jaar weer een beetje opnieuw beginnen terwijl je zelf niet genoeg ervaring hebt (als ik dat tenminste goed begrepen heb).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:43

Alleen maar beter!!
Beleren, paar keer goed bevestigen voor de wagen (keer of 5-10) en daarna het land op. Laat ze maar nadenken over wat ze geleerd hebben. Na de winter weer oppakken met longeren en daarna zet je ze zo weer voor de wagen.
Zo kunnen ze het geestelijk ook allemaal op een rijtje houden.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:28

Daar ben ik het totaal niet mee eens! Als je ongelukken wilt hebben moet je dat aan mensen adviseren die zelf ook nog eens geen ervaring hebben met het aangespannen rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:33

Pardon?
Verklaar u dan maar nader.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:22

Het is toch totaal niet verandwoord om een paard naar een stal te brengen en laten beleren. En dan weer ophalen en een half jaar niet voor de kar doen. En dan paard ervoor doen terwijl je geen ervaring hebt en dan moet het goed gaan? En dan ook nog de openbare weg op. Hoe gebeuren toch al die ongelukken. Ik ben het dus totaal niet met jouw advies eens. Als je paard bij iemand is beleert moet je hem eerst zelf even door rijden voordat je kunt verwachten dat het paard het kent en een half jaar zonder kan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:20

Beste Bianca, ik snap jouw punt. Maar het gaat hier om het feit of het goed is om je paard na het beleren op het land te zetten. Naar mijn idee een heel goede manier van werken, zo geef je je paard meer tijd om het geestelijk te verwerken. (Vergeet niet dat het een enorme impact heeft voor een jong dier)
Jij komt met het punt dat het onverstandig is om deze onervaren menners met dit onervaren dier op stap te laten gaan. Dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar dat is een heel andere kant van het verhaal.

Ik mag aannemen dat als TS al zo verstandig is om het diertje door iemand anders te laten beleren. Dat zij ook wel de capaciteit heeft om in te zien dat ze na die weideperiode nog steeds geen ervaren paard voor de wagen heeft staan. Zij vraagt ook immers niet of zij daarna zo met het paard weg kan rijden, maar vraagt of het dier helemaal opnieuw beleerd moet worden.

Maar om jouw punt weg te nemen, zal ik een aanvulling geven op mijn geplaatste bericht;
Nadat je hem uit de wei haalt, ga de eerste keren niet zonder een deskundig iemand op stap. Als je echt 0,0 ervaring met mennen hebt, is het ook niet geheel onverstandig om hem de eerste keren door een deskundig iemand te laten mennen.
Daarnaast raad ik je aan een paar menlessen met een ervaren paard te nemen, voordat je met je eigen, groene paard gaat mennen. Zo kun je beter op reacties van je paard reageren, je moet nu eenmaal op een andere manier reageren dan onder het zadel.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:39

Daar ben ik het wel mee eens....

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:14

Wij zijn het nu na 6 Jaar weer aan het oppakken. 6 Jaar geleden kreeg zijn eigenaar last van der rug, en moest plat.

Nu gaf ze aan dat ze het heel fijn zou vinden. En hij doet het alsof die nooit anders heeft gedaan.
Dus ik denk dat een half jaar ook niet heel veel kwaad kan.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:42

Ook een tip ik weet niet of jullie al bekend zijn met het mennen. Een koetsierscursus volgen in dat half jaar je steekt er heel wat van op. Meestal kan je wel met een ander paard uit de groep het examen en de cursus doen.