Paard loopt moeilijk met hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Paard loopt moeilijk met hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:58

Ik sinds enkele maanden easyboot epics en merk dat sinds ik langere ritten begin te doen mijn paard erg moeiljk begint te lopen met haar schoenen. Gisteren heb ik ze zelfs na 5min moeten uitdoen. Mijn paardje liep meteen een heel stuk vlotter, enige probleem is dat ze op stenige paden erg gevoelig loopt (is altijd al zo geweest, daarom dat ik hoefschoenen had gekocht). Zijn er mensen die ook met dit probleem te kampen hebben? Hebben jullie dit kunnen oplossen op de één of andere manier? Mijn paard heeft van nature erge platvoeten vooraan en als ik geen oplossing vind gaan er toch ijzers onder moeten, dit is de allerlaatste 'oplossing'.

Huertecilla

Re: Paard loopt moeilijk met hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:12

Mandyke schreef:
Ik sinds enkele maanden easyboot epics en merk dat sinds ik langere ritten begin te doen mijn paard erg moeiljk begint te lopen met haar schoenen. Gisteren heb ik ze zelfs na 5min moeten uitdoen. Mijn paardje liep meteen een heel stuk vlotter, enige probleem is dat ze op stenige paden erg gevoelig loopt (is altijd al zo geweest, daarom dat ik hoefschoenen had gekocht). Zijn er mensen die ook met dit probleem te kampen hebben? Hebben jullie dit kunnen oplossen op de één of andere manier? Mijn paard heeft van nature erge platvoeten vooraan en als ik geen oplossing vind gaan er toch ijzers onder moeten, dit is de allerlaatste 'oplossing'.

Hmm.
Passen ze goed? Zijn hoeven en schoenen écht goed schoon? Zit de rubberstrap aan de achterzijde goed? Geen schuurplekken van de gaiter en irriteert die nergens bv. met de vetlok of in de kootholte?
Wat versta je onder 'langere ritten'?

hc

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 20:18

Als ik de schoenen vastdoe krijg ik ze niet zomaar terug open (moet ze dan opheffen met een hoevenkrabber en een touwtje onder de sluiting steken om het zo op te heffen), dus te los kunnen ze niet zitten. Ik maak altijd de hoeven en de schoenen proper vooraleer ik ze aandoe. Verder zie ik nergens iets wat op irritatie lijkt, zeker geen schuurwondjes ofzo. Wat ik wel aan het denken was is het volgende, de hoeven van mijn paard zijn niet mooi 'rond' gevormd en ze heeft last van naar binnen wijzende tenen (denk dat dat franse stand noemt), zou dit het probleem kunnen veroorzaken?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 20:24

Oh ja, de ritten zijn ondertussen uitgebreid tot een anderhalf à twee uur en we zouden ze op termijn graag nog uitbreiden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:03

De ritten zijn niet zo lang dat het extra gewicht tot protestacties leidt. Dat valt vrijwel af op het moment.

De hoefstand zou ook geen bezwaar tegen de schoenen moeten opleveren.

Pasvorm is goed zeg je.

Geen irritatie door de gaiter.

De enige openstaande vraag betreft dan de rubber strip aan de achterzijde tegen de hoefballen.

Wat je kan doen om meer te zíen is vragen of iemand die rijd zoals jij in het zadel gaat zitten en jij een stuk in stap en draf schuin voor en naast de schoenen meegaat. Hezelfde stukje vlak asfalt een keer met en een keer zonder hoefschoenen.
Kijk HEEL goed of ze hetzelfde loop en of ze met schoenen aan wel nét eerst op de hiel land.

hc

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:33

Wij hebben geen problemen met de hoefschoenen maar hebben ook maatwerk. Weet niet of dat veel scheelt. Ik kan me wel voorstellen dat als er een stukje rubber onder de ballen komt je paardje niet fijn meer loopt. Au.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:56

karuna schreef:
Wij hebben geen problemen met de hoefschoenen maar hebben ook maatwerk. Weet niet of dat veel scheelt.

In principe niet, want na 1 week hoefgroei is de pasvorm weer iets anders, idem een paar weken droog weer of juist blub.

Bij hoefschoenen is het ZEER nauwkeurig en HEEL regelmatig bijhouden van de hoeven een kritische succesfactor met betrekking tot de pasvorm. In de praktijk kritischer dan het op maat maken. De hoefwand wel/niet of anders afronden bijvoorbeeld heeft grote invloed op net wel of net niet lekker passen.

Dit is een voordeel van hoefschoenen omdat het paard goed onderhouden MOET worden en een nadeel omdat niet elke gebruiker dat ook echt doet.
Ik ga ervan uit dat de ts de hoeven bijhoudt doch dit was een goede controlevraag geweest.

hc

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:07

Dat hoort er zowiezo ook bij. En dan gaat het goed. Hebben ze nu 4 jaar en nog nooit problemen gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:00

karuna schreef:
Dat hoort er zowiezo ook bij. En dan gaat het goed. Hebben ze nu 4 jaar en nog nooit problemen gehad.

Helaas is dit geen wetmatigheid Karuna. Bij jou gaat het goed, bij de ts niet, dat is het topic, de vraag waaróm niet.

hc

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:04

Ik ken deze wel en het enige dat ik me zou kunnen voorstellen is dat de rand die in de kootholte zit wat te lang is. En dat die irritatie veroorzaakt.

Ik wet niet of haar hoefbreedte in verhouding staat met de lengte en omvang van de kootholte. Als ze de breedte en lengte van een merens heeft maar de huidgevoeligheid van een draver kun je er een probleem mee krijgen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:08

ik heb bij mijn easyboot epics de hielband er uit gehaald. Ze blijven zonder hielband evengoed zitten, maar die irritatie van de hielband zijn we kwijt!
Misschien het proberen waard?

wat HC over hoefonderhoud en manier van bekappen zegt is zeker waar.
Toen mijn paard nog door een traditionele hoefsmid bekapt werd, die de hoefranden niet afrondde, kon ik geen enkele passend hoefschoen vinden.(ook die van Smit pasten/ liepen niet goed)
Ik heb nu een andere bekapper, die de hoeven prachtig afrond. Nu heeft mijn paardje easyboots epics die perfect passen!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 11:36

Die hielband stoorde mij ook al wel een beetje. Kan je die er gewoon uithalen? Mijn paard heeft inderdaad wel erg platte hielen, komt samen met de platvoetjes! Haha! Misschien dat ze daardoor last heeft van de hielband?

@Huertecilla : mijn paard is een echte, met of zonder hoefschoenen, teenlander. Heb er al eens op gelet en voordat ze zo moeilijk begon te lopen liep ze (volgens mij toch) precies hetzelfde als zonder schoenen.

Haar hoeven probeer ik zelf wel bij te houden, maar dat is uiteraard niet zoals een hoefsmid dat doet. Ik probeer de randen geregeld terug wat rond te vijlen. De hoefsmid is trouwens nog maar 3 weken geleden geweest.
Nu heb ik steeds een traditionele smid gehad die nota bene niet over hoefschoenen te spreken was, maar aangezien mijn paardje onlangs verhuisd is gaat er volgende week een andere smid komen. Ook een traditionele maar wel één MET intresse in NB, hij heeft onlangs nog cursus gevolgd. Zal eerst eens horen wat hij ervan denkt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:33

Dan heeft ze idd de breedte en lengte van een merens. Die hebben wel vaker een korte kootholte. Wij hebben een heel korte tijd springschoenen voor die van ons nodig gehad. Precies hetzelfde probleem.

Misschien kun je de leverancier van je hoefschoenen vragen hoe je het beste die rand kunt verwijderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:37

Mandyke schreef:
Die hielband stoorde mij ook al wel een beetje. Kan je die er gewoon uithalen?

@Huertecilla : mijn paard is een echte, met of zonder hoefschoenen, teenlander.

De hoefsmid is trouwens nog maar 3 weken geleden geweest.

Drie potentiële redenen hier.

Probeer ÉÉN tegelijk.

Te beginnen met de laatste. 3 weken is een absurde onderhoudstermijn mbt hoefschoenen. Prima dat de hoefprofi niet vaker komt maar je moet zelf de boel echt bijhouden naar hetzelfde model anders past de schoen al na een week niet lekker.

Teenlanden kan je minder belastend maken door de hoefschoen van (wat) meer roll te voorzien aan de voorzijde. Gewoon vijlen als een hoefrand.

Ja, het hielrubber kan eruit doch alleen als de schoen echt goed past en je niet in zwaar of geaccidenteerd terrein rijdt. Anders is deze echt wel nodig. Als de schoen gaat bewegen krijg je frictie en meer problemen.

hc

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:47

Mandyke schreef:
Als ik de schoenen vastdoe krijg ik ze niet zomaar terug open (moet ze dan opheffen met een hoevenkrabber en een touwtje onder de sluiting steken om het zo op te heffen), dus te los kunnen ze niet zitten.

Zitten ze niet gewoon te strak. Dat kan ook irritaties geven namelijk en kunnen ze moeilijk van gaan lopen. Je hoort ze op een vrij normale manier los te kunnen maken en niet met behulp van een touwtje en hoevenkrabber.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 18:24

Volgens de verkoper (Fred van cabcalor) moest ik de schoenen zo vast als ik kon doen. Hij kreeg ze zelfs nog vaster, maar zo krijg ik ze niet.
Ik zal al eens een mail sturen om te horen hoe ik de hielband eruit kan halen, rotsachtig terrein doen we niet hoor, maar we komen wel stenige paadjes tegen.
En dan zal ik nog advies vragen aan de nieuwe hoefsmid die gaat komen, die zal er ook nog wel een beter zicht op hebben dan ik.
Wat dat bijvijlen betreft, ik doe het wel elke week hoor, maar waarschijnlijk niet voldoende om de hoef in dezelfde vorm te behouden.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:46

Ik heb de hielband er dus uitgehaald. De hielband zat bij mijn merrie zo strak dat ik 20 minuten per hoef bezig was om de schoenen weer uit te krijgen. De afdruk van de hielband stond dan erg duidelijk in de hoefballen afgedrukt. Verdrietig
Zonder hielband gaan de schoenen goed, maar niet supermakkelijk, aan en uit.
Tijdens de rit op divers terrein blijven ze nog steeds prima zitten.

Je kunt speciale stukjes kopen om de hielband te vervangen. (ben even de naam kwijt- Taper Straps oid) of zelf metalen plaatjes maken die het deel met de pinnetjes vervangt.
Een plaatje heb je wel nodig, dat houdt tenslotte ook de gaiters aan de schoenen vast.

Afbeelding
De originele Taper straps

Afbeelding
zelfgemaakte plaatjes, met het rubber beschermding van de easyboot eroverheen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:46

Ik denk wél dat de hoefstand de reden kan zijn... een parad wat iets frans staat rolt niet over de toon af, maar vaak aan de zijkant. Het kan heel goed zijn dat dat afrollen met de hoefschoenen bemoeilijkt wordt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 19:26

Jeddah schreef:
Ik denk wél dat de hoefstand de reden kan zijn... een parad wat iets frans staat rolt niet over de toon af, maar vaak aan de zijkant. Het kan heel goed zijn dat dat afrollen met de hoefschoenen bemoeilijkt wordt.

De nieuwe hoefsmid is vandaag geweest en volgens hem was de franse stand dus ook de reden waarom ze met schoenen erg moeilijk loopt (inderdaad ivm 'verkeerd' afrollen). Ze zou enkel met de schoenen goed kunnen lopen als ze echt elke week netjes (zoals bij de smid) wordt bijgehouden en daar heb ik de kennis niet voor. Spijtig genoeg is ze te oud om haar stand nog te wijzigen, hij vreest dat, moesten we dit toch doen, dit problemen zou gaan opleveren in de toekomst.
Momenteel staat er dus terug een ijzertje onder Huilen , ik ga me nu wel eens verdiepen in NB en me alleszins inschrijven voor een cursus, hopelijk kunnen in de toekomst de ijzers er dan terug af.

Toch bedankt iedereen voor het meedenken!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:03

ik heb de hoefschoenen van Marquiz en Soya loopt er wandelingen van meer dan 2 uur mee zonder problemen.

Ik moet er hem wel eerst gedurende kortere periodes laten aan wennen voor zijn hoefballen . Na een tijdje worden die bikkel hard en stelt het schoenen dragen geen enkel probleem.

Ik gebruik ze wel niet continu, alleen als ik zie dat zijn hoeven te snel afslijten.
In de tijd heb ik ze gekocht om de overgang van naar zonder ijzer te bevorderen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 10:38

Ik hou mijn schoenen zeker nog bij. Ik denk dat ze inderdaad erg van pas zullen komen als ik zover ben om haar terug van de ijzers te laten afhalen!

Spijtig genoeg heb ik de schoenen wel continu nodig, tis te zeggen, elke keer als ik ga buitenrijden. Met zulke platvoeten loop je niet gemakkelijk over nog maar het kleinste steentje en ik wil ook niet dat ze tijdens onze buitenritten (wat ik altijd doe bij gebrek aan een piste Knipoog ) op eieren loopt.
Anyway, ik ga me inschrijven voor een cursus natuurlijk bekappen en zien wat er uit de bus komt. Al is het maar dat ik haar hoeven zelf veel degelijker kan bijhouden dan zullen de schoenen ook minder problemen kunnen opleveren.

Luisindepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:29

van naturals heb ik geen benul, maar wat ik wel weet dat deze hoefschoenen gemaakt zijn van rubber. Is het misschien net handig om voor gebruik de schoenen te warmen in kokend water. iets af te laten koelen en aan doen. het rubber is dan wat zachter van consistentie, maar de pasvorm blijft gewaarborgd. Dit lijkt me prettiger voor het paard.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:07

zo zijn ze in elk geval makkelijker aan te doen

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:19

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je het rubbere bandje te ver omhoog trekt. Bij mijn paard blijft het bandje onder de hoefballen. Ik trek het ijzerdraadje de hoefschoenen ook zo hard mogelijk aan. Om de klipjes dicht te krijgen moet ik er ze met de voet dicht drukken.