Natural veulenopfok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Natural veulenopfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:49

Je (hengst) veulen natuurlijk laten opfokken
Bestaat dat eigenlijk?
De meeste opfok adressen voldoen niet aan mijn wensen
Te veel krachtvoer van slechte kwaliteit en kuilgras...
geen goed ontwormschema, ze komen weinig in handen etc.

Mandyke

Re: Natural veulenopfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:23

Iemand waar ik vroeger mee op stal stond had haar veulen naar een opfok gedaan. De veulens liepen op grote weien samen, 24/7 met schuilhokken. Voor de rest was het, volgens mij, de eigenaar die besliste wat er met het veulen gebeurde qua voeding enzo. Zij ging er ook enkele keren in de week naartoe om een beetje met het veulen bezig te zijn. Dit was wel in België ...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:27

Ik ken niet alle opfok's, maar die ik ken zijn zeker wel kundig met ontwormschema's en geven eerder veel ruwvoer dan krachtvoer.
Dus ja ze zijn d'r, misschien wat duurder dan wat jij er wellicht voor wilt uitgeven of naar gezocht hebt. Wat Mandyke beschrijft zou ik dus niet willen. Watil wel wil is op tijd ontwormen, op tijd bekappen, op tijd ingrijpen bij ziekte of kreupelheden oid, regelmatig in handen, s winters en s zomers beweging in de open lucht en verder genoeg loopruimte. s zomers 24/7 op de wei. Lekker veel kuil. Dat heb ik nu. Maar of je het Natural kan noemen..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 07:03

Bedankt voor jullie reactie's
Sammie dat klinkt wel prima zo
De prijs vind ik minder belangrijk, het zal hooguit een paar tientjes per maand schelen
Als de kwaliteit dan stukken beter is, is me dat wel waard
Jammer genoeg geven de meesten opfokbedrijven kuil/voordroog
en dat wil ik niet aan mijn paarden geven
Want dat vind nl koeienvoer Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:46

De opfok waar ik momenteel sta,heeft 24/7 weidegang,
de boer ontwormt met een strak schema,
hij voert snijmais en kuilgras in de winter,
hij verkampt de paarden als het gras op of schraal is,
je moet alleen zelf de hoefsmid en de entingen doen.(laten doen)
De kuil die hij geeft is droog,hij heeft ook koeien,en die geeft hij dat nattige kuil.(koeienkuil)
De kuil die de paarden krijgen is net hooi,maar dan minder droog.
(en in de winter kunnen ze dat echt wel gebruiken hoor..)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:46

Bij ons op stal bieden ze ook opfok aan voor veulens.
Paarden lopen zoveel mogelijk buiten, als ze op stal gaan dan is het in een loopstal. Paarden krijgen geen krachtvoer alleen goede kwaliteit hooi.
Hun website: www.pferdehof-montferland.de

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:50

Mijn paard staat niet in een opfok, maar ken er wel eentje hier vlakbij. Je paard mag 24/7 buiten staan en eet alleen gras en wat jij hem verder bijvoert. Je moet entingen en bekappen zelf regelen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:06

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:22

Vind ik niks. Bespierd door bergop en bergafwaarts 'rennen' Hoe komen ze d'r op zeg. Vlakke stukken grond is een stuk gezonder voor ze.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 05:27

Sammie schreef:
Vind ik niks. Bespierd door bergop en bergafwaarts 'rennen' Hoe komen ze d'r op zeg. Vlakke stukken grond is een stuk gezonder voor ze.

Dat is niet zo hoor, door al dat klimmen krijgen ze een sterke achterhand en wat is daar niet gezond aan?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:07

Lijkt me nog niet eens zo gek daar!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:02

Inge_ schreef:
Sammie schreef:

Dat is niet zo hoor, door al dat klimmen krijgen ze een sterke achterhand en wat is daar niet gezond aan?

Ze klimmen toch niet enkel. Wat omhoog gaat, komt ook weer naar beneden.

Kijk, het klinkt heel logisch hoor. Dat heuvel op heuvel af goed voor de achterhand. Maar ik heb ooit eens een artikel, wat zeer overtuigend was, maar helaas niet zo gauw terug te vinden op internet. Maar ze gaan nooit alleen maar naar boven, kaarsrecht. Het gaat om de ongelijke grond en dus altijd ongelijke belasting voor de benen. Ze staan scheef op de heuvels/bergen en nooit recht naar boven of beneden. En ookal doen ze dat wel het gaat om die ongelijke belasting. Die ongelijke belasting (druk e.d.) is voor het kraakbeen en groeischijven niet goed.

Daarnaast een zwakke achterhand kun je wel iets trainen, maar het lijkt mij klinkklare onzin dat elk paard wat daar vandaan komt van die spierde billen heeft en daarmee een super achterbeen en gelijk al draagkracht heeft van achter.

Het enige wat mij van die opfok aanspreekt is de vrijheid, al zie ik dat ook weer niet teveel want handmak e.d. moeten ze imo wel blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:10

Sammie schreef:
Maar ze gaan nooit alleen maar naar boven, kaarsrecht. Het gaat om de ongelijke grond en dus altijd ongelijke belasting voor de benen. Ze staan scheef op de heuvels/bergen en nooit recht naar boven of beneden. En ookal doen ze dat wel het gaat om die ongelijke belasting. Die ongelijke belasting (druk e.d.) is voor het kraakbeen en groeischijven niet goed.

het punt is als je een gelijke belasting voor de benen wil kun je ze het besten op een betonen vloer zetten is neit NA maar wel gelijk want een "recht" weiland heeft ook wel wat hobbels hoor een water pas weiland bestaat niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:35

Je kunt ook overdrijven Rolleyes . Een betonnen vloer is trouwens te hard Clown.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:40

@ Sammie, bekijk het filmpje is uit dit topic;
viewtopic.php?f=99&t=815044
Die paarden hebben toch stevige billen. Knipoog

En paarden kunnen wel wat hebben hoor, die kunnen echt wel een goede weg zoeken over onregelmatige bodem..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:46

Inge_ schreef:
Die paarden hebben toch stevige billen. Knipoog
Dat is rasgebonden. Overigs zie ik daar paden en ik ga dr vanuit dat die grond in Tjechie niet bepaad is, maar gewoon heuvels/bergen zijn zonder veel rechte stukken waar ze gewoon op kunnen staan, zonder constant scheef te staan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:37

wat een gaaf opfok gebied!! Ja

het zal ook best aan het aantal % van de heuvels liggen. ik neem aan dat die niet 18% zijn en de veulens zullen er ook niet 24/7 overheen hoeven te lopen. ik neem dan ook aan, dat waar ze in lopen een prima training voor de spieren en pezen is. en immers, een paard staat meer rustig te grazen dan dat ze aan het donderjagen zijn.
Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:42

Een waar ik goede verhalen over heb gehoord is de eagles ranch op texel... http://www.eaglesranch.com/
Maar als ik een veulen zou hebben zou die gewoon op de plek worden opgefokt waar mijn paard nu ook staat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:56

Wendy schreef:
Een waar ik goede verhalen over heb gehoord is de eagles ranch op texel... http://www.eaglesranch.com/
Maar als ik een veulen zou hebben zou die gewoon op de plek worden opgefokt waar mijn paard nu ook staat.

De Eagles ranch ziet er inderdaad super uit zeg Cool
Dat lijkt me een zeer geschikte opfok
Hem thuis houden kan helaas niet, een hengst tussen merrie's is nl geen goed idee Clown

Iedereen bedankt voor de reactie's

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:00

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:55

www.dutch-joy.nl
Als ik bij mijn merrie ooit nog een veulen fok dan zou ik voor deze opfok kiezen denk ik.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:04

Mijn paard heeft op een bagrazing gestaan. Dat word allemaal via het stamboek gedaan (Nederlands stamboek voor ijslandse paarden). Je hebt via het NSIJP verschillende merrie en hengsten begrazingen in natuurgebieden.
Mijn veulen stond op de groesplaat in Sleeuwijk. In een kudde van ongeveer 20 merries. Er is goed toezicht en de paarden worden goed bekapt geënt en ontwormd. Het was een echt natuurgebied, je had er bossen open vlaktes water waar ze ook echt in zwommen. Ik heb geen idee of ze er ook andere rassen op willen zetten maar als je echt intresse hebt kun je altijd contact opnemen Knipoog http://www.nsijp.nl

Wat foto's van mijn paard op de begrazing:
inscharing: http://www.mijnalbum.nl/Album=VAKF63XR
- http://www.mijnalbum.nl/Album=NPCJBYM4
- http://www.mijnalbum.nl/Album=TCMBS46P
jaar later in/uitscharing: http://www.mijnalbum.nl/Album=VNHUUOQD
- http://www.mijnalbum.nl/Album=TGUVSOST
- http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=7971927
nog een filmpje van Æsa die door het water loopt: http://s61.photobucket.com/albums/h68/r ... CI0156.flv (ze was ons gevolgt en ging door het water terug naar de kudde)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:13

Die opfok voor ijslandertjes ziet er gewoon zaaalig uit!! Die veulens hebben de tijd van hun leven! Ja