Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
khirshanta schreef:Goed gedaan dat je niet langs de weg gaat.
Kan het niet zijn dat ze meer een probleem heeft met jou als je achter je paard loopt, ook al doet ze het af en toe goed, en soms niet?
Veel wennen zou ik zeggen, en vooral veel stap/halt overgangen.
Wat je ook kunt proberen is het 'blijf' commando. Vanuit grondwerk leer je je paard dan te blijven staan terwijl je bijv. een rondje om haar heen loopt.
Beleer je alleen of zijn er nog mensen bij trouwens?
sumic schreef:halthouden is iets wat veel jonge paarden moeite mee hebben in het begin. Je moet het vooral niet forceren. Daar bedoel ik mee, dat je het niet te vaak moet gaan oefenen, omdat het dan gewoonte kan worden om omhoog te komen. Probeer om een steunpunt voor het paard te zoeken. bijvoorbeeld door schuin naar een muur/hek te rijden en daar te laten stilstaan. Dit vinden ze vaak makkelijker. Wanneer dat goed gaat, ga je steeds meer afstand nemen. Goed belonen met je stem, wanneer het goed gaat! Als dit goed lukt, vraag je of iemand je wilt helpen door midden in de wei of op het erf/weg te gaan staan en dan daar naar toe te rijden en te laten halthouden. stilstaan is iets heel belangrijks, je moet toch van je pony op aan kunnen. Neem er de tijd voor om dat goed aan te leren! Als het echt niet gaat, probeer dan eens streng te zijn, door een flinke ophouding te maken zodat ze haar evenwicht verliest. een paard is slim, wie weet helpt het om haar eraan te herrinneren, dat dit niet mag! succes ermee! (en probeer haar niet teveel bij je te houden wanneer ze wil gaan draven. maak een korte ophouding en laat haar verder zo vrij mogelijk, ze zal zo eerder gaan stappen)
5haflingers schreef:Hoi,
Als je met Sas gewoon langs de weg loopt, of als iemnad haar berijdt, wil ze dan wel gewoon halthouden?
Als het normaal gesproken geen problemen oplevert, denk ik, dat het misschien aan de oogkleppen van het menhoofdstel ligt. Ze ziet nu niet goed wat haar aan de zijkanten passeert en misschien wordt ze daar hysterisch van.
Wij hebben dat ook wel met pony's van ons meegemaakt. Je kunt het altijd proberen.
Ik zal haar volgende keer wel zonder oogkleppen mennen, kijken of ze het dan nog doet