Probleem rijden hoofdstel van Dr. Cook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piposansjo

Probleem rijden hoofdstel van Dr. Cook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 20:09

Hallo allemaal,

Sinds een half jaar rijd ik bitloos met een hoofdstel van Dr. Cook. Dit is me tot 2 weken geleden uitstekend bevallen. Sinds vorige week gaat het gewoon superslecht. Mijn paard verzet zich tegen mijn hand en gaat op de hand hangen. Nu ben ik de neusriem in hoogte aan het verstellen zodat de druk iets anders komt te liggen maar het wordt alleen maar erger. Ik was zelf zover met rijden dat ik de beginselen van het appuyeren en travers aan het oefenen was maar nu lukt dat zelfs niet meer. Hij wil gewoon niet loslaten. Is er iemand die dit probleem herkent en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Hvelreki

Re: Probleem rijden hoofdstel van Dr. Cook

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:01

Volgens mij kan je je bericht beter een andere titel geven, iets à la: problemen met bitloos rijden.
Zelf heb ik geen verstand/ervaring van/met bitloos rijden, dus ik kan je helaas niet helpen.
Maar als je er al een half jaar mee rijdt en het nu opeens slecht gaat, ben je dan wel zeker dat er iets mankeert met het hoofdstel?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:14

fiekhe schreef:
Volgens mij kan je je bericht beter een andere titel geven, iets à la: problemen met bitloos rijden.
Zelf heb ik geen verstand/ervaring van/met bitloos rijden, dus ik kan je helaas niet helpen.
Maar als je er al een half jaar mee rijdt en het nu opeens slecht gaat, ben je dan wel zeker dat er iets mankeert met het hoofdstel?
En misschien kan het dan meteen ook beter op NA, but I'm not sure.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:12

--> NA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:03

piposansjo schreef:
Hallo allemaal,

Sinds een half jaar rijd ik bitloos met een hoofdstel van Dr. Cook. Dit is me tot 2 weken geleden uitstekend bevallen. Sinds vorige week gaat het gewoon superslecht. Mijn paard verzet zich tegen mijn hand en gaat op de hand hangen. Nu ben ik de neusriem in hoogte aan het verstellen zodat de druk iets anders komt te liggen maar het wordt alleen maar erger. Ik was zelf zover met rijden dat ik de beginselen van het appuyeren en travers aan het oefenen was maar nu lukt dat zelfs niet meer. Hij wil gewoon niet loslaten. Is er iemand die dit probleem herkent en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Dit lijkt me niet zozeer te maken te hebben met het hoofdstel, aangezien het een half jaar goed is gegaan.
Loop andere zaken eens bij langs, bijv. het zadel en het gebit. Eventueel een osteopaat laten komen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:52

Jep, ook waar ik aan dacht...
Misschien ligt het niet aan het hoofdstel, maar hebben de problemen een andere oorzaak.
Eet hij wel fijn? Zijn het specifieke oefeningen waarbij hij extra zwaar wordt? Enz... Knipoog

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:33

Ik weet zeker dat het niet aan zijn gezondheid ligt. Ikzelf denk dat het ligt aan de manier zoals ik nu de neusriem heb. Ik had hem eerst telaag en nu heb ik hem op de juiste plaats. Ik moet zeggen dat ik vandaag weer begonnen ben met de basis om hem het weer opnieuw aan te leren en dit verliep toch wel veel beter als de laatste tijd. Hopelijk blijft het zo en wordt het weer net zo goed als voorheen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:55

probeer eens op een simpel stalhalster te rijden en kijk of je dan nog steeds hetzelfde probleem tegenkomt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:04

hoihoi, ik herken je probleem gelijk
ik kan mijn paard sturen als ik met helemaal niks rijd en als ik met een bitje rustig rij kan ik ook alles van hem vragen
bitloos rijden spreekt me enorm aan en ik heb dit hoofdstel dan ook uitgetest
mijn paard is weinig materiaal om zijn hoofd gewend en dit was dus best wat, wat eraan kwam te hangen...

toen ging ik rijden, ik had het allemaal niet heel strak zitten want daar hou ik niet van
toen ik hem echter een keer moest corrigeren met sturen, en hij deed het goed, liet ik de druk gelijk los van de teugels, op die manier wordt hij gereden
maar het hoofdstel zelf, het aansnoersysteem zeg maar liet voor de gevoeligheid van mijn paard niet snel genoeg los
dus je kan niet echt het comfort discomfort nastreven, wel een beetje maar het laat nooit helemaal los..
mijn paard ging dus ook hangen in de druk en werd echt boos, en groot gelijk heeft hij vind ik haha
maargoed, ik herken het stuk van tegen de druk in gaan dus

misschien vind je paard dat stuk ook niet prettig, wil het ook gelijk die ontspanning voelen op het moment dat hij een oefening goed doet...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:50

Ik heb in december een paar keer met het hoofdstel van de Ruitersportshop gereden (zelfde systeem als hoofdstel van Dr. Cook ) maar dat vond mijn paard ook niks. Er was geen release, de neusriem ging vanzelf strak zitten (ik reed met losse teugel) en ging dan niet vanzelf weer losser, moest altijd naar voren buigen om de riempjes losser te doen. Mijn paard vond het dus niks, gooide zn hoofd omhoog en heen en weer schudden..

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:11

Super Roos en INge,

Hoe hebben jullie dit opgelost? Vandaag ging het helemaal slecht. Hij verzet zich heel erg. Ik heb van ellende het bit maar weer ingedaan en dat na een 1/2 jaar. Tja, en toen luisterde hij wel.... Heb met mijn instructrice overlegd en die zei dat ik de neusriem toch weer zo moet doen zoals in het begin want toen ging het echt super. Hij was toen heel licht en was na 10 minuten helemaal los. Nu moet ik een uur rijden en dan is hij nog niet los en heb ik heel veel druk op de teugel en constant verzet. Dus vanaf morgen weer gewoon zoals eerst. Hopelijk gaat het dan weer zoals voorheen. Ik houd jullie op de hoogte.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:57

Heb dat hoofdstel weer verkocht. Knipoog Heb maar 4 keer geloof ik met dat hoofdstel gereden maar wist bij de eerste keer al dat het niks was voor ons.. Dat liet mn paard wel merken. Knipoog

Als hij eerst wel fijn reagerde op dat hoofdstel kan het niet aan het hoofdstel liggen, lijkt me sterk dat hij het nu opeens niet meer fijn vindt.
Heeft hij misschien last van zijn rug? Iets te gek gedaan in de wei ofzo? Knipoog Dan is het verstandig om een ostheopaat erbij te halen.
Heeft hij lichamelijks niks, dan is het misschien de overgang van de neusriem laag naar de neusriem hoger.

Wissel je jullie activiteiten wel genoeg af? Misschien doet hij het uit verveling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:35

@piposansjo:
Heb je op http://www.bitloos.nl gekeken? Daar staat heel duidelijk omschreven waar de neusriem moet liggen. Hij mag absoluut niet lager dan daar aangegeven.

Wanneer je paard met de juiste ligging van de neusriem niet lekker ontspannen loopt, dan is er iets anders aan de hand. Zoals ik al aangaf, zou ik dan eens een osteopaat laten komen en/of een goede zadelmaker. Wanneer je paard haken heeft (en dan kunnen ze ook bitloos niet inbuigen), is een tandarts een goed idee.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:56

piposansjo schreef:
Super Roos en INge,

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik heb het hoofdstel uiteraard nooit meer gebruikt, ik luister daarin echt naar mijn paard
ik heb nog een aantal andere optomingen met neusriem of touwtje over de neus geprobeert maar hij is veel te gevoelig op die plekken..

ik rij hem nu dus of met helemaal niks om mn hoofd of met een westernhoofdstelletje waar bijna niks aan hangt..
hoef dan ook nauwelijks de teugels op te pakken..