maar na het lezen van dit stukje :
Het aan de linkerkant naast de schouder van het paard meelopen is de klassieke positie waarin het paard aan het halster of hoofdstel wordt meegevoerd. Vanuit deze positie heeft de trainer aanvankelijk echter weinig te zeggen: doordat het hoofd vrij naar voren en opzij kan bewegen zonder daar een menselijk obstakel tegen te komen, raken veel paarden in de verleiding om dan zelf de route en het tempo te bepalen. Dit, gecombineerd met een trainer die het liefst het veilige gevoel van een strak gespannen halstertouw heeft, kan erg vervelend worden als jij, als toevallige omstander, gevraagd wordt eens zo'n paard vast te houden en plotseling alle hoeken van het erf voorbij ziet komen.
Waarom zijn paarden in deze laatste positie zo veel sterker? Omdat ze hier ongehinderd hun hals naar voren kunnen strekken zodat hun hals- en rugwervels in één lijn komen te staan. Dit is absoluut niet verkeerd en is een gezonde houding voor het paard, maar heeft als gevolg dat het paard ongehinderd inwerkende krachten van buitenaf langs deze lijn kan laten afvloeien door zijn lichaamsgewicht ertegenin te gooien. Dit kan goed vergeleken worden met de ruggengraat van de mens: met een rechte rug kunnen zwaardere lasten opgetild worden dan met een gekromde rug. Hetzelfde is te zien bij paarden die in de bosbouw in worden gezet en tijdens het slepen van een boomstam een bocht moeten nemen. Dit doen ze niet met een keurige stelling en buiging. Ze schuiven daarentegen hun achterhand naar buiten en hun voorhand naar binnen zodat het lichaam met rechte ruggengraat de nieuwe richting in kan slaan zonder aan trekkracht te verliezen. Een paard dat deze inzichten combineert met het besluit de berm te gaan bezoeken, heeft opvallend weinig last meer van de mens.
twijfel ik eraan of ik eerst een tijd voor hem moet lopen..hij weet wel dat ik de baas ben en hij doet ook niks..
maar misschien dat het beter is?? ik heb geen idee..
soms loop ik voor hem maar soms ook naast z'n schouder..
ik snap als jullie mijn verhaal niet helemaal snappen maar ik wil het effe zeker weten