Pony heeft geen respect, hoe pakken jullie dit aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Pony heeft geen respect, hoe pakken jullie dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 20:44

Ik heb sinds een paar weken een leuke, jonge Haflingermerrie. Leuk karakter, lief maar eigenwijs. Alleen heeft ze 1 probleem, ze heeft geen respect voor je. Kom je in het land met het halster achter je rug, heeft madam je in de gaten en loopt zo een andere kant op. Ben je bijna bij haar, dan galoppeert ze weer weg. Het is gewoon een spelletje van haar, maar wel heel vervelend. Biks meenemen wil ik ook niet elke keer, want als ik dus een keer geen biks bij me heb dan komt ze helemaal niet.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Op een paardvriendelijke manier en om respect te krijgen? Ik weet dat je respect niet kan krijgen, maar moet verdienen. Maar hoe doe ik dit, ook paardwaardig?

LaraCroft

Re: Pony heeft geen respect, hoe pakken jullie dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:55

Hey Marjolein!

Balen dat je nieuwe pony van je weg rent in het weiland. Josefien (van de KB) heeft dit ook wel eens, dan heeft ze gewoon geen zin. Merk wel dat wanneer ik haar leuk aan het werk zet (niet teveel druk, lekker ontspannen), dat ze dan de volgende keer sneller komt. En aanhouder wint vaak toch he Knipoog

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 21:21

Het is ook balen, als ik haar eenmaal heb dan is het ook wel goed, maar het is meer dat stukje in het land dat ze zich niet laat vangen. En het is niet 1 keer, nee iedere keer als ik daar kom. Vind het gewoon zo jammer dat ze iedere keer wegrent.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:23

ik zou zeggen oefen dit goed in de bak. dat het paard naar jou toe moet komen in de plaats van andersom

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:25

Grondwerken... Nou ja, je moet d'r wel eerst te pakken krijgen voor je dat kunt doen, maar ik ben nu sinds kort aan het grondwerken met mijn jonge vzpony die ook geen respect voor me had, en ik merk echt verschil al na een paar oefeningetjes. En haar ook gewoon eens opzoeken voor de lol en even een kort wandelingetje maken of zo, dan merkt ze dat het alleen maar leuk is om mee te komen.
Bij mijn pony is het zo dat ze komt als ik haar naam roep. Op het begin gaf ik dan een snoepje, maar uiteindelijk hoef ik alleen maar een aai te geven of enthousiaste dingen te roepen en dan is ze tevreden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 21:29

Ik ben al in de bak met haar bezig, op de manier hoe Monty Roberts het doet, dus pony wegjagen als hij weer naar je toe komt. Laatst kwam ze al met gebogen hoofd naar mij toe en liep ze achter mij aan. Als ik haar 1 keer heb dan is het verder prima, het halstertouw hangt altijd los als ze naast mij loopt, ze is de beste als ze haar laat vangen, wordt rijkelijk beloond. Maar goed, dat is even en dan gaat ze weer verder met haar oude gedrag.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:32

Dan lijkt dat me toch niet de beste manier... Wat doe je zoal als je haar gevangen hebt? Ik bedoel: rijd je, longeer je, en vindt ze dat leuk om te doen? (Er zijn al veel discussies over, maar ik vind de methode van Monty Roberts niet altijd de beste. Slechts in sommige situaties, al kan ik vanaf hier niet zien hoe het bij jou zit).

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:36

Ik had vroeger ook zo'n weglopertje Clown . Ik heb een keertje twee uur in de weie gestaan... Ik vertikte om achter haar aan te koersen en zij vertikte om naar mij te komen, tjah dan krijg je dat dus hé Haha! .Ze krijgt mij echt niet achter haar aan! Ik heb me in de weide neer gezet (in de regen...) en haar gewoon compleet genegeerd. Pas toen ze zich vrijwillig kwam aanmelden draaide ik het spelletje om. Ik wandelde gewoon weg van haar en zij erachteraan ( wat doe je nu?? Even volgen.) Na enkele passen haar beloond en weer verder gegaan. Ik heb haar uiteindelijk gewoon even gepoetst en haar weer in de weide geplaatst. Vanaf toen nooit meer problemen gehad met nemen Clown . Wat ik doe: Ik loopt niet te zwieren met het touw maar hou het achter mij, ik focus mij op een punt enkele meters van het paard vandaan (naast, voor haar) en ga in een rustig tempo er naartoe. Ik maak geen oogcontact en draai mijn rug een beetje naar haar toe. Bijna in alle gevallen komt ze dan gewoon aangewandeld of kan ik haar moeiteloos vastklikken.
Mijn tip: Ga vaak in de weide,gewoon omdat je daar zin in hebt. Zet je er neer en relax, geef de pony wanneer ze afkomt aandacht en wanneer ze wegloopt gun je haar geen blik. Neem ze vaak uit de weide om gewoon eens te poetsen. Roep niet om af te komen (meestal lopen ze recht naar de andere kant dan Duivel ) maar sluip ook niet ( dan ben je net een roofdier). Vermijd de situatie waarbij JIJ achter de pony aankoerst, wanneer die begint te lopen moet je niet in de achtervolging gaan, dat is juist het spelletje.

Hopelijk heb je er wat aan Bloos .

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 21:36

Rijden vond ze eerst niet leuk, maar dat was om een medisch probleem (wolfskiezen). Longeren vind ze leuk, buiten rijden vind ze helemaal fantastisch en zwemmen is helemaal het einde. Ik probeer dat ook zoveel mogelijk te doen, zodat ze er nog wel lol in heeft. Ik had me nog niet zo verdiept in de methode van Monty, maar het waren tips die ik kreeg. Lachen

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:38

Ik geloof niet dat dit echt een kwestie van respect is hoor. Als ie geen respect voor je heeft loopt ie over je heen enzo.

Dit is meer een kwestie van wennen denk ik. De pony kent je nog niet zo goed en moet nog leren dat het leuk is als jij komt. Een jonge pony vindt het moeilijk om zich lang te concentreren, dus een lange poetsbeurt kan voor haar minder ontspannend zijn dan jij denkt.
Probeer haar vaak op te zoeken in de wei. Neem wel iets lekkers mee, maar lok haar er niet mee. Probeer haar te vangen en als ze dat toelaat dan pas laat je het lekkers tevoorschijn komen. Vervolgens aai je haar even, of je loopt een stukje door de wei met haar en dan laat je haar weer los. Daarna ga je gewoon weg en een half uurtje later (bijvoorbeeld) doe je het nog een keer. Neem niet elke keer iets lekkers mee, maar gewoon af en toe en doe niet steeds hetzelfde met haar als je haar te pakken hebt. Hou het afwisselend en veras haar. Zorg vooral dat het steeds korte dingen zijn die je met haar doet en breng haar dan terug.
Dus niet eerst uitmesten en dan poetsen en rijden/in de bak met haar werken, maar eerst poetsen, dan terug in de wei zetten, de stal doen en daarna opnieuw vangen en in de bak gaan werken.

Je pony zal jou vanzelf beter leren kennen en als je zorgt dat ze het leuk gaat vinden als jij komt dan zal ze eerder naar je toekomen. De ene pony komt liever dan de andere, maar ze kan zeker leren om niet voor je weg te lopen. Maak je er niet te druk om, heb geduld en hou het leuk.
Suc6

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:07

Op de Bokt Wiki staat tips hoe je dit gedrag aan kunt pakken.

Ik heb de link even voor je opgezocht: http://www.bokt.nl/wiki/Vangen

Een ding: dit is geen teken van gebrek aan respect, maar wel een teken dat deze pony in het verleden een paar keer haar zin door heeft kunnen drukken, en dat het haar gelukt is om onder het werk uit te komen. Daarom moet je iedere keer dat je haar wilt gaan pakken, er voldoende tijd voor uittrekken en niet stoppen voordat je haar te pakken hebt. Ga verder grondwerk met haar doen om jullie band te verstevigen, en haal haar ook eens uit het land om leuke dingen te doen, zoals poetsen, of het geven van brok.

Een van de vele topics over dit probleem:

viewtopic.php?f=119&t=732834&