galoperen met grond werk? wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieselmilan

galoperen met grond werk? wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:47

hoi

als ik me paard wil laten aangaloperen gooit hij z'n hoofd naar buiten, duz hij trekt dan ontzettend hard!
en er blijft dan ook druk op z'n touw halster staan en de lead-rope.(vervelend voor mij en vervelend voor hem )
en als ik hem dan wil laten galoperen moet ik zelf heel veel energie gebruiken voor hem, zodat hij blijft galoperen. als ik dat niet doe stopt hij al na 1 rondje.
dit is voor mij dan echt heel vermoeiend en hou ik het maar 4 rondjes vol met al dat getrek!

hij is nog maar 3 dus hij is wel jong. maar ik ben al best lang dit bij hem aan het oefenen maar weet even niet hoe ik dit moet oplossen.....?????

ik heb een 30 feat leadrope omdat hij kleine rondjes nog niet echt fijn vind want hij is best groot ( friez x kwpn)

dank je wel alvast

Manon79

Re: galoperen met grond werk? wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:43

Paarden lopen van nature met hun hoofd naar buiten op een cirkel, dus je kan hem nooit dwingen zn hoofd naar binnen te doen zeker niet bij een jong paard. Heel verstandig dat je de cirkel inderdaad niet te klein maakt, want dan maak je het hem alleen maar moeilijker. Belangrijkste in zn gangwerk, zn tact, daarna ga je het paard vragen stellig aan te nemen. Bij de minste reactie (afkouwen, klein knikje of iets dergelijks) vloei je direkt de druk af. Zo leer je een paard wat je bedoelt, zodra die die doet wat je vraagt laat je namelijk de druk eraf. Kan best een tijd duren bij jonge paarden, maar wees blij met hele kleine stapjes! Veel plezier en succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:57

Als je paard gaat trekken bij het galopperen en jij er druk op laat staan, ligt de fout bij jouw. Niet constante druk op de leadrope laten staan, haal het paard naar binnen en laat los, weer naar binnen, en laat los. Je schrijft dat hij druk kan zetten op het touwhalster, hoe dik is dat touwhalster? Hoe hoog heb je hem zitten?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:39

Ik denk dat je paard het gewoon erg moeilijk vind om op zo'n kleine cirkel te galloperen. Je zegt dat hij drie is, dat is dus nog flink in de groei, dan kun je niet alles verwachten van coördinatie in galop. Hou het op de cirkel gewoon bij stap en draf en geef hem voor galop een hele rijbak (of laat hem z'n sprintjes trekken in de wei).
Bedenk dat 30 feet maar 9 meter is, dat is echt minder dan een grote volte, die voor een jong paard al moeilijk genoeg is. Laat het dus een jaartje wachten, niet teveel haast hebben. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:44

idem als Cassidy en Waratje, je zou ook nog kunnen proberen m te longeren in een grote roundpen dan kan je paard in ieder geval nooit hard trekken omdat ie begrensd wordt door het hekwerk. Je zou m dan ook zonder leadrope kunnen laten galoperen zodat ie op zn eigen benen kan lopen ipv aan de leadrope te hangen.

Hij is nog jong en zal weinig balans hebben, neem genoegen met een paar rondjes en bouw dat langzaam op zodat hij er ook lichamelijk sterker van kan worden en beter zn balans kan leren vinden.
Probeer ook hulp te krijgen van iemand die ervaring heeft met roundpen werk en NH.

dieselmilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:32

maar ook altijd als ik hem wil laten aan galoperen doe ik dit maar drie rondjes de ene kant drie en drie de andere kant en dan vind ik het al voldoende en dan beloon ik hem uitbundig! de roundpen is heel zwaar! dus ga daar niet in werken pas als die wat harder is ! maar heb vandaag ook geoefend om een lang recht stuk met hem te galoperen en dat ging heel goed!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:50

waarom wil je hem laten galopperen in het grondwerk?

Voor een 3-jarige is het meer dan voldoende om de oefeningen in stap en draf uit te voeren. Daar heb je zelf ook voldoende aan om hem te leren wat hij moet leren. Dan kun je ook beginnen met rechtrichten in het grondwerk, en hem soepel te maken, leren buigen en stellen in stap en later in draf.
Pas wanneer dat helemaal goed is, kun je gaan denken aan een galopje.

Ik persoonlijk zou als hij mijn paard was de galop op de cirkel nog even helemaal weglaten, tot hij tenminste een jaar of 5 is. Lekker aan het werk gaan in stap en draf, en hem de kans geven tot een mooi paard uit te groeien, voor ik hem zou gaan belasten met oefeningen als galopperen op een volte.
Maar goed, das mijn mening he Lachen

Groetjes, Lacuna

benatural

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:11

4 rondjes galloperen....misschien lijkt dat te veel op longeren.....!!!
Maak er een spelletje van door veel afwisseling (1 rondje galop en dan wat anders vragen) hierdoor zal hij zich op jou gaan richten omdat hij wil weten wat je nu gaat doen en hierdoor zal hij minder naar buiten kijken want hij moet jou in de gaten houden!!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:23

Ik ga met het grootste deel van de reacties boven mij mee... je paard is hier gewoon nog niet sterk genoeg voor. Bedenk wel even wat je op zo'n moment van hem vraagt!
Mijn 4-jarige kan het ook nog niet en ik vraag het ook niet van hem. Het constant rondjes lopen op zo'n cirkel is toch nog wel behoorlijk belastend voor zijn benen die immers nog lang niet uitgegroeid zijn.

@benatural: wat is dat een rare opmerking over longeren. Longeren is, mits goed uitgevoerd, best afwisselend.

benatural

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 06:25

Wendy schreef:
@benatural: wat is dat een rare opmerking over longeren. Longeren is, mits goed uitgevoerd, best afwisselend.

Rare opmerking??? Ik heb hier een andere visie op en daar zitten we toch op dit forum voor??..... om dit met elkaar te DELEN en NIET TE VEROORDELEN!!!!....en zo'n reactie als submoderator........ ........beetje jammer...

Maar goed, ik draai je reactie even om en ga ervan uit dat je eigenlijk wilde vragen waarom ik er zo over denk.... Pling

Volgens Parelli "NATURAL" horsemanship is longeren juist GEEN afwisseling voor paarden, het is niet NATURAL vandaar mijn ANDERE visie hier op.

@Dieselmilan: Succes verder ermee!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:41

benatural schreef:
Rare opmerking??? Ik heb hier een andere visie op en daar zitten we toch op dit forum voor??..... om dit met elkaar te DELEN en NIET TE VEROORDELEN!!!!....en zo'n reactie als submoderator........ ........beetje jammer...

Maar goed, ik draai je reactie even om en ga ervan uit dat je eigenlijk wilde vragen waarom ik er zo over denk.... Pling

Volgens Parelli "NATURAL" horsemanship is longeren juist GEEN afwisseling voor paarden, het is niet NATURAL vandaar mijn ANDERE visie hier op.

Eerlijk gezegd verwoorde Wendy ook mijn gedachten over jouw opmerking.
Heb je zelf wel eens nagedacht over wat longeren kan zijn? Of is het "woord van de Meester" maar weer eens heilige waarheid waar je niet over na hoeft te denken? Zoals ik Parelli soms toegepast zie is ook geen afwisseling voor paarden, maar geestdodend gedoe. Dat is iets wat je krijgt als mensen niet nadenken over waar ze mee bezig zijn, net als bij het "longeren" dat veel mensen doen.

benatural

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:36

Waratje schreef:
benatural schreef:

Eerlijk gezegd verwoorde Wendy ook mijn gedachten over jouw opmerking.
Heb je zelf wel eens nagedacht over wat longeren kan zijn? Of is het "woord van de Meester" maar weer eens heilige waarheid waar je niet over na hoeft te denken? Zoals ik Parelli soms toegepast zie is ook geen afwisseling voor paarden, maar geestdodend gedoe. Dat is iets wat je krijgt als mensen niet nadenken over waar ze mee bezig zijn, net als bij het "longeren" dat veel mensen doen.

Nogmaals: volgens mij is een forum bedoeld om elkaars visie en meningen te DELEN en gedachtes uit te wisselen en niet te veroordelen en elkaar af te katten / in de grond te boren.

Of ik alles wat de MEESTER zegt HEILIG vind is hier niet aan de orde en blijkbaar is een gezonde uitwisseling van gedachtes en ideeen niet jullie doel. Het mijne wel dus succes verder!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:41

benatural schreef:
Nogmaals: volgens mij is een forum bedoeld om elkaars visie en meningen te DELEN en gedachtes uit te wisselen en niet te veroordelen en elkaar af te katten / in de grond te boren.

Of ik alles wat de MEESTER zegt HEILIG vind is hier niet aan de orde en blijkbaar is een gezonde uitwisseling van gedachtes en ideeen niet jullie doel. Het mijne wel dus succes verder!!

Volgens mij is bokt nog altijd een discussieforum. Dus bedoeld om meningen uit te wisselen en met elkaar in discussie te gaan.
Als iemand het standpunt heeft dat er over zijn/haar mening geen discussie mogelijk is, heeft het ook weinig zin om op elkaar's standpunten te reageren of niet?

Dus als jij mij duidelijk kunt maken waarom longeren dan precies zo geestdodend is, en dan met een ander argument dan dat parelli dat zegt, dan sta ik zeker open voor jouw mening.

Trouwens, parelli gebruikt het woordje 'natural' al sinds een tijdje niet meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:38

benatural schreef:

Klopt, dit forum is om ideeen en gedachtes uit te wisselen. Maar dan wel graag eigen gedachtes en niet die van een "Meester". Als ik wil weten wat Parelli ergens van vindt, kan ik daar zonder veel moeite achterkomen, daar is genoeg materiaal voor beschikbaar.
Maar even uit nieuwsgierigheid: wat versta jij precies onder longeren?

dieselmilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:04

wie ik ???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:31

dieselmilan schreef:
wie ik ???

Alleen als @benatural een SA van je is Clown

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:00

Is je paard in stap en draf wel in staat om een paar rondjes zonder druk op het touw te doen? Als dat het geval is, dan is de galop nog te zwaar voor hem, ook op een cirkel van 20 meter (want je hebt een vrij lange leadrope in ieder geval). Als het in stap of draf ook nog niet vlekkeloos gaat, dan eerst de basis verbeteren. In beide gevallen zou ik de galop nog een heel poosje weg laten, en wachten tot je paard wat ouder en dus sterker is Lachen.

Overigens heb ik het longeren ook een paar jaar geleden de deur uit gedaan, en niet alleen omdat Pat Parelli dat zegt, maar omdat ik aan mijn paarden zag dat ze er niet bepaald geestelijk gelukkiger van werden. En ja, ik weet dat longeren meer is dan in de rondte slingeren en hoe het daadwerkelijk moet. Maar ik zou het alleen nog voor medische redenen aanwenden, niet meer als trainingsvorm.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:02

Wendy schreef:

Op de laatste nieuwe DVD's van Parelli (uitgekomen in augustus 2007) vliegt het woordje natural je voortdurend om de oren, ik zou dus niet willen zeggen dat hij het niet meer gebruikt Haha!.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:06

promptertje schreef:
Wendy schreef:

Op de laatste nieuwe DVD's van Parelli (uitgekomen in augustus 2007) vliegt het woordje natural je voortdurend om de oren, ik zou dus niet willen zeggen dat hij het niet meer gebruikt Haha!.

Het laatste wat ik heb gezien is het LB/HB pakket.
Dus misschien loop ik inderdaad achter Haha!
Het zit in ieder geval niet meer in het logo, maar ja, die dingen veranderen ook met de tijd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:17

In het logo inderdaad niet meer Lachen. Maar van wat ik er tot nu toe van gezien heb, vind ik de DVD met de titel "Natural attraction" met afstand de beste Haha!.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:18

ik ben behoordlijk aan het oefenen met hem NIEt galop maar dat hij geen druk meer op het touw uit oefent! en dat gaat nu eht steeds beter soms hangt het touw zelfs op de grond:) maar als ik de galop ga oefenen doe ik dit ok niet meer als 2,5 rondje ongeveer en dan loop ik zlefs nog mee met hem.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:30

waarom heb je hem eigenlijk aan het touw? Ik heb geleerd om 'los te werken'. dus zonder halster en zonder touw en alleen de leadrope in mijn handen voor de nodige ondersteuning van mijn lichaamstaal. Zonder het touw kan je paard zijn eigen balans zoeken en gaat hij zich echt op jou richten.

dieselmilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 17:01

nouw als de bak te groot is kan dat niet!!! en hij zou het ook aan de lijn moeten leren. ik heb van parellie altijd geleert om het aan het touw te doen maar het kan ook zonder in de padock maar als je die niet heb gaat dat moeilijk!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:39

Meelopen is ook niet bepaald parelli Knipoog
En je kunt natuurlijk altijd een stuk bak afzetten, bijvoorbeeld met prikpaaltjes en lint. Maar ik zou je nogmaals willen aanraden om hem niet te laten galloperen op zo'n klein stukje, dat kan hij blijkbaar gewoon niet aan.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:32

ik denk dat 'ie er inderdaad nog niet sterk genoeg voor is. in dat geval komt 't vanzelf wel.
gewoon lekker verder gaan met stap en draf. overgangen, tempowisselingen, halthouden enzo. succes!