Advies over longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_klukkluk_x

Advies over longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 12:56

hoii
ik heb een vraagje over 't longeren van mijn paard.
dit heeft hij dus nooit geleerd..en ik probeer het wel maar hij komt steeds naar het midden etc.
nu heeft een vriendin van mij gezegt dat ze had gehoord dat je dan met 2 personen het moet doen, dat de ene in het middenstaat en de andere met je paard mee loopt. [ mijn moeder helpt me dan ] maar die is bang voor paarden *voor mijnes dan niet echt meer* maar als hij dus bijv. trapt dan zegt ze gelijk ; probeer het morgen maar..dus kan ik in mijn eentje verder, en lukt het dus weer niet.Maaris er ook een andere manier als dit ? want als bijv. mijn moeder dan naast hem loopt.. dan loopt hij gewoon mee zeg maar.. maar als mijn moeder dan niet mee loopt.. dan komt hij gelijk weer naar het midden etc.

iemand advies ?

Animal_ABC

Re: Advies over longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:01

Stuur niet zijn achterhand, maar zijn voorhand (schouder) weg. Als het paard naar je toe komt is dat waarschijnlijk omdat je zijn achterhand wegdrijft. Dan draai je hem automatisch naar je toe.

Een helper kan handig zijn, maar ik start ze altijd alleen...

Succes!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:03

Haal er iemand erbij die veel ervaring heeft met longeren. Het kan namelijk ook zijn dat jij net verkeerd staat, of iets onzeker overkomt en dat je paard het daardoor niet helemaal begrijpt.
Het is niet handig om paarden dingen te leren met iemand die een beetje bang is voor paarden. Zoek dus iemand met ervaring, vraag je instructeur en ga daar dan mee aan de slag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:10

Ik zal even vragen of dit topic naar het longeerforum verplaatst kan worden, daar is het beter op zijn plek. Misschien kun je daar zelf ook even kijken, daar staan meer topics van bokkers die tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen.

x_klukkluk_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 13:10

@snuffelhues; dat zou kunnen ja, ik zal het proberen ! dankjewel

@evelijn ; ik heb er toen ook een meisje bijgehaald die zelf 4 paarden heeft maar het lukte haar ook niet, en verder ken ik eigenlijk niet zo heel veel mensen die echt veel ervaring hebben met paarden..

x_klukkluk_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 13:11

sorry, ik ben eignelijk vanaf gisteren pas echt gaan kijken hoe het allemaal is hier enzo, :p dankjewel

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:19

als je een longeerring hebt dan moet je het ook wel alleen kunnen hoor
eerst los longeren en daarna eens een lijntje eraan
wees consequent met je stemgebruik (toonhoogte en volume)
je zou anders ook de bak kunnen afzetten voor een deel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:20

Heb je dan geen les met je paard?

x_klukkluk_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 14:21

jawel, maar zij ligt nu in het ziekenhuis en die vervangster is op vakantie..dus deze 2 weken niet

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:25

Nou ja.. dan wacht je toch 2 weken.. het lijkt me dat er geen haast is bij het longeren.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:27

Ik zou idd ook gewoon ff wachten, dit levert enkel stress op zowel voor jou als voor het paard.. Ik ben er wel achter met paarden, als je zelf niet weet hoe het moet is goede begeleiding erg belangrijk!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:07

--> LO

x_klukkluk_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:52

nja waarschijnlijk is het nog veel langerr, want die ene stopt er wss mee .. maar er is idd geen haast bij, maar ik dacht ik vraag het gewoon hier aan een paar mensen, kijken welk advies jullie geven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:56

Als je nou eens begint met zelf rijden terwijl iemand hem aan de longeerlijn beet heeft. Zo heb ik mijn fjordje ook leren longeren. Ze ging niet bij me weg, of ze schoot er als een idoot vandoor, keert om ect. ect. Uit eindelijk voor het rijden ik erop en mijn instructriece aan de longeerlijn. Halster onder het hoofdstel.

x_klukkluk_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:10

dat heb ik ook een hele tijd gedaan (ook met instructrice) en als ik dan na een paar rondjes geen hulpen meer gaf..liep hij ook nog wel gewoon verder rond.. maar als ik er dan weer afging.. kwam die weer steeds naar het midden, maar ik heb het advies van snuffelhues gevolgd, en als hij nu eenmaal loopt..gaat hij wel door ook.. maar dat word gewoon nu dan een kwestie van doorzetten (het begin, en dat hij door moet lopen zeg maar:P) dankje:)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:44

Ik heb samen met mijn verzorgpony les gehad. Je lichaamstaal zegt heel veel. als je met zijn heup naar schouder beweegt. moet dit afremmen, als je met je andere heup richting zijn kon beweegt en het zweepje alleen maar in het zicht houd+ commando voor draf geeft moet hij hier ook op reageren. Ga niet voor hem lopen, dit kan die zien als afremmen. Je kan een paard beter belonen dan straffen. Houd hem ook niet de hele tijd in de gate, dit kan bedreigend overkomen.
Suc6