[AR] Mennen met een shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Mennen met een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 19:43

Ik heb sinds kort een shetje van 85 cm gekocht. Alleen nu hoor ik van verschillende kanten dat ze veel te klein is om voor een wagentje te zetten.

Ik dacht namelijk dat dit gewoon kon? Dus mijn vraag: Kan ik m'n shetje van 85 cm voor een wagentje zetten?

Susanne

Re: Mennen met een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:17

Ja, dat kan PRIMA!
Zolang je maar een goed passend tuig hebt in haar maat, en een goede kar erachter hebt hangen, die uiteraard bij de maat van je pony past.
Kan een Shetlandsulky zijn, maar ook een mini marathon wagentje, oid.

Maar natuurlijk kan je heerlijk mennen met zo'n mini.
Mijn ruintje van 86 cm word momenteel ook beleerd, en verder men ik met mijn merrie van 98 cm. Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:18

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 21:18

Mooi, dan had ik het toch goed. Niet dat ik m'n pony ga overbelasten. Haha!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:27

Hihi ik ga m'n pony van 76cm voor de kar beleren (sulky dan). De eerste keer ging super! Al met z'n tweeen erop gezeten.
Natuurlijk een ervaren iemand erbij gehaald, en super veel van te voren geoefend, voordat ik van die reacties ga krijgen Clown

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:02

Ik men ook met mijn shetje. Zou niet 1,2,3 weten hoe groot als hij is, maar niet zo heel groot.
Ik vind het geweldig met zo'n klein ding. Bijna nog leuker als met mijn grote paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:47

kas_flower schreef:
Hihi ik ga m'n pony van 76cm voor de kar beleren (sulky dan). De eerste keer ging super! Al met z'n tweeen erop gezeten.
Natuurlijk een ervaren iemand erbij gehaald, en super veel van te voren geoefend, voordat ik van die reacties ga krijgen Clown

Ik wilde al zeggen eline; 'laatst nog 76 cm. pony voor de 'kar' gehad' Knipoog Clown

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:11

Tsja, je weet maar nooit hier als je je verspreekt, haha Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:25

dat interpreteer je dan verkeerd eline Knipoog (vind ik).

verspreken is nooit erg, alleen komen er hier regelmatig mensen die gewoon superfout bezig zijn, maar dat alleen zelf niet inzien en ook niet wíllen inzien.. Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:05

Kan prima, ik heb er een tijdje eentje van 90 cm voor de wagen gehad. Voor het zwaardere werk moeten ze wel minimaal 1m zijn hoor. Maar voor gewoon recreatief wat rond tuffen is dat echt niet nodig.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:56

Wat houdt voor jou 'het zwaardere werk' in? Ben ik wel benieuwd naar met mijn shet dan. Maar ik was ook niet bepaald van plan om door de bossen te crossen ofzo Clown

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:52

Ik vind het onzin dat een shet kleiner als 90cm het "zwaarder"werk niet aan zou kunnen, bij onze vereniging lopen meerdere shets aangespannen. Een ervan is schat ik 80 a 85 cm en die loopt de sterren van de hemel. 2 weken terug liep hij nog dapper mee met onze jaarlijkse koetsentocht en hield met gemak met 3 mensen op de kar iedereen bij.
Een shet voor de kar is echt geen unicum meer hoor er wordt op alle niveau's fanatiek mee deel genomen aan allerlij evenementen door grote en kleine shets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:55

Ik heb een shet van 100 cm maar met mennen moet je toch echt wel op de verharde weg blijven anders wordt het voor haar zwaar, en ik heb een lichte tweewieler. Eigenlijk wil ik er een shet bij en dan een leuke kar zodat ik ook het bos eens in kan, met 1 pony maak je niet zulke lange ritten (ik niet dan)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:36

Mijn fries heeft het ook zwaar als ik door de berm heen rijd ipv op de weg.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:55

Ik rijdt met mijn shet van 1m wekelijks les in de bak, die niet altijd even lekker te rijden is, en hij loopt het uur dan probleemloos uit hoor Ja
Gewoon goed op de signalen van je pony blijven letten, en niet overvragen, dan moet het best goedkomen.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:54

Ik men ook met mijn shet van 1 m.

Ik men vaak op de verharde weg maar soms maken we ook een bosritje en als ze een beetje genoeg energie heeft rent ze zonder moeite een kleine heuvel op en dan er weer superhard vanaf Clown

JannemanLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:57

Dat kan best Lachen

Florisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:52

Tuurlijk, dat kan zeker !

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:42

ja hoor, dat kan bent. En vaak vinden ze het nog leuk ook Lachen

XxpaulinexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:39

zou in hemelsnaam niet weten waarom dat niet zou lukken. gewoon een goed passend tuig en een karretje in formaat. daar kan echt nog leuke ritjes meemaken!!!!

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:29

Volgens mij moet dat ook makkelijk kunnen met een kleine shetlander. Erop rijden gaat moeilijk worden, maar voor een karretje moet goed gaan. Ik heb dat al zoveel vaker gezien, de meeste shetjes vinden het echt leuk om te doen. En het is nog goed voor zijn/haar conditie ook! Haha!

roche2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:28

Hallo, ik heb een drie jarige shetland dame aangeschaft en wil met haar gaan mennen, voor recreatie wel teverstaan, maar wel dagenlijks als ze oud genoeg er voor is, wanneer kan ik haar gaan beleren en wie kan mij daarbij helpen.. Ik woon in rotterdam!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:38

[***] schreef:
Ik heb een shet van 100 cm maar met mennen moet je toch echt wel op de verharde weg blijven anders wordt het voor haar zwaar, en ik heb een lichte tweewieler. Eigenlijk wil ik er een shet bij en dan een leuke kar zodat ik ook het bos eens in kan, met 1 pony maak je niet zulke lange ritten (ik niet dan)

Dan ligt dat toch echt aan de training van jouw shet.

Mijn merrie is een iel gebouwde merrie, fokmerrie zelfs, dus vaak ook nog drachtig (en ja, ze loopt eigenlijk bijna altijd tot aan de bevalling gewoon voor de kar, wel iets minder zwaar natuurlkijk) en ik maak complete dagtochten met mijn houten 4wielige recreatiewagen in enkelspan.

Ik rijd meestal op verharde weg, omdat de kar anders zo ontzettend hobbeld bij heuveltjes en gaten, maar ze heeft genoeg kracht om constant in het bos of op mul zand te lopen. Ik ben nu bezig om voor langere tijd in galop door zwaar zand heen te rijden, haar conditie is perfect maar op dat gebied moet het nog iets omhooggeschroefd worden voor marathons...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:40

roche2 schreef:
Hallo, ik heb een drie jarige shetland dame aangeschaft en wil met haar gaan mennen, voor recreatie wel teverstaan, maar wel dagenlijks als ze oud genoeg er voor is, wanneer kan ik haar gaan beleren en wie kan mij daarbij helpen.. Ik woon in rotterdam!!

Dit topic is niet voor dit soort dingen bedoeld, je kunt beter zelf even een topic aanmaken én direct maar weer even de FAQ doorlezen, daar staan een hoop dingen in die je anders onnodig hier gaat vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:44

JoyCiej007 schreef:
[***] schreef:

Dan ligt dat toch echt aan de training van jouw shet.

Mijn merrie is een iel gebouwde merrie, fokmerrie zelfs, dus vaak ook nog drachtig (en ja, ze loopt eigenlijk bijna altijd tot aan de bevalling gewoon voor de kar, wel iets minder zwaar natuurlkijk) en ik maak complete dagtochten met mijn houten 4wielige recreatiewagen in enkelspan.

Ik rijd meestal op verharde weg, omdat de kar anders zo ontzettend hobbeld bij heuveltjes en gaten, maar ze heeft genoeg kracht om constant in het bos of op mul zand te lopen. Ik ben nu bezig om voor langere tijd in galop door zwaar zand heen te rijden, haar conditie is perfect maar op dat gebied moet het nog iets omhooggeschroefd worden voor marathons...

Dat het aan de training van mijn shet ligt is onzin, want ze heeft heel veel conditie. Een tweewieler over een bospad of strand is gewoon te zwaar voor een shet met een tweewieler erachter.