Mijn paard snapt er niks van...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

Mijn paard snapt er niks van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 14:59

Ik ben een hele tijd geleden begonnen met grondwerk en wat VD als leuke afwisseling voor het dressuurwerk!
Nu is het zo dat mijn rijpaard er helemaal niets van snapt...
Hij is ook al wat ouder en zoiets is nooit met hem gedaan.

Als leidraad gebruik ik het boek van Inge teblick en de clicker.
Wat kunnen we al? Na lang oefenen komt hij naar me toe en volgt ie me overal en stopt als ik stop...
We oefenen ook beleefdheid bij voedsel maar daar snapt ie niks van.
Spaanse pas, op het blok,...lukt ook allemaal niet..

Dus voor diegene met gewoon type rijpaard : KWPN ,BWP,...
Hoe zijn jullie hieraan begonnen?
Verliep het ook moeizaam?
Hebben jullie tips?

Vooral voor mij dan omdat ik het hem niet duidelijk overbreng anders zou het waarschijnlijk wel lukken natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 05-08-07 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijk

Evelijn

Re: snapt er niks van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:01

Ben je niet met teveel dingen tegelijk bezig?
Mijn paard is ook niet zo'n snelle met de training en ben dus ook maar gestopt, want wou er liever dan begeleiding bij en daar heb ik nu even geen tijd voor.
Dus iemand zoeken die al verder is met VD en die vragen om je te helpen.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 15:08

Nee ik doe telkens 1 of 2 oefeningetjes per keer.
Maar omdat vrijwel geen enkele oefening werkte probeerde ik telkens een andere Bloos

Ja ik heb al mensen gezocht die met VD bezig waren en eigenlijk hier in de buurt is niemand daar echt mee bezig...enkel mensen die rijden en af en toe een buitenritje maken. Dus begeleiding is moeilijk te vinden Bloos
Ik had wel iemand die er les in gaf maar die vroeg 30€ voor een uurtje : vandaar dat ik liever hier eerst wat tips inwin.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:19

Tja steeds wat anders is misschien ook wat verwarrend Knipoog

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:33

Evelijn, ik denk dat je gelijk hebt! Blijf bij 1 kunstje, simpel, op commando stappen ofzo, misschien dat het dan wat beter lukt?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 13:31

Ja begin met iets wat hij snapt. Zoals voetje geven (tijdens het hoeven uitkrabben ed)

Zou hij niet gaan snappen dat je wat van hem wil door bepaalde dingen uit te bouwen??

Zelf kijk ik altijd naar wat hij van nature allemaal doet. Daar ga ik dan verder mee om het uit te bouwen om het vervolgens op commando zetten..

En zoals eerder genoemd hou het bij 1 oefening.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:19

Waarom het in vredesnaam bij 1 oefening houden? Dat maakt voor je paard echt geen verschil. Nee, je moet het hem heel duidelijk en in kleine stapjes aanleren. Zorg ook dat je niet te lang wacht tussendoor. Begin bijv met het targetten van iets, dit gewoon snel na elkaar dus target aanbieden, paard raakt aan, click - target achter je rug - voer aanbieden, voerhand weg - target aanbieden. Doe dit een keer of 10, ga dan eens voetjes vragen doro het been te toucheren, door je zweep als het ware te laten trillen tegen het been tillen ze hem sneller op. Vervolgens achterwaarts een paar keer en dan weer targetten.

Juist niet op 1 oefening blijven hameren, daar wordt het saai van, ook voor je paard. En zorg dat je zelf niet te traag bent, want dan raak je de aandacht van je paard kwijt.

Ik geef ook les in VD en uiteraard kom ik je ook graag een keer helpen met het opstarten! Kijk voor meer info even op mijn site www.amable.nl

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:22

Ja wat Amanble zegt is ook wel weer waar. Kwas vergeten dat het daardoor ook erg saai kan worden...

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:34

Ik heb zelf een KWPN er, en het gaat echt top!! Go jij! Go jij!
Ik ben zelf begonnen met laten stappen - draven - galopperen op comando.
Ik wist er zelf niks van af en ben gewoon begonnen Bloos
Maar je begint eerst met de longeerlijn laten stappen enzovoort
en dan een keer los. Tong uitsteken
als je dat heb gedaan dan kan je veder.
Ik rij zelf dressuur en spring Vingers aflikken en voor afwisseling doe ik dan dat, maar ook om te oefenen Pling
Veel succes

haffilover

Re: Mijn paard snapt er niks van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:14

Ik heb een haflinger. Op blok had ie in een kwartiertje geleerd. Ik zet hem voor een vlasbaal. Ik zette zijn hoef erop en en tegelijk tikte in met een zweepje op de vlasbaal en zei ik :Erop (dat is mijn commando). Na vier keer zijn hoef erop gezet te hebben begreep hij het.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:52

Als het paard het niet begrijpt ben je niet helemaal ok bezig. Als je het goed vraagt zou het paard moeten luisteren Ja Probeer 1 ding te gelijk te doen en rustig aan. Haha! Verder hebben de rest al veel goede tips gegeven.

Veel succes verder! Haha!

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:04

ik heb een BWP ik ben er ook mee begonnen, maar nog niet zo lang, ik geef er bijna geen aandacht aan, maar ik doe het via internet, en als ik ooit in me hoofd krijg dat ik het serieus wil doen, zoals nu... ga ik er ook voor en moet ik het gewoon gedaan krijgen. ik ga daar geen duur boek voor kopen terwijl het via internet gratis kan xD

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:05

X_orville_X schreef:
ik heb een BWP ik ben er ook mee begonnen, maar nog niet zo lang, ik geef er bijna geen aandacht aan, maar ik doe het via internet, en als ik ooit in me hoofd krijg dat ik het serieus wil doen, zoals nu... ga ik er ook voor en moet ik het gewoon gedaan krijgen. ik ga daar geen duur boek voor kopen terwijl het via internet gratis kan xD

voor de duidelijkheid, mijn pony is al 16.. dus misschien lukt het bij oudere paarden minder goed? ik weet het niet hoor. ik ga het gwoon porberen Vork Duivel Vork

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:15

onze rheinlander en NRPS hadden het kusje geven binnen een kwartier door, en doen het nog steeds maar al te graag. en onze welshmerrie van 17 had het op een blok staan ook behoorlijk rap door. Wij hebben dat gedaan door iedere keer iedere beweging die ook maar op kussen lijkt te belonen en steeds iets meer te vragen. Misschien dat het bij jouw paard werkt om vanuit zijn natuurlijke gedrag verder te werken, denk aan bijv. flemen. als je ziet dat hij doet (of iets anders natuurlijk, net wat jij leuk vind of wat je paard veel doet) het flemen een commando geven en belonen en dat steeds herhalen, anders weet ik het ook niet. succes ermee!!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:01

X_orville_X schreef:
X_orville_X schreef:

voor de duidelijkheid, mijn pony is al 16.. dus misschien lukt het bij oudere paarden minder goed? ik weet het niet hoor. ik ga het gwoon porberen Vork Duivel Vork

leeftijd maakt niks uit. Nou als een paard ouder is bedoel ik. Met een jong paard moet je nog niet zo vroeg beginnen.
Maar mijn pony is 21 en daar doe ik het ook mee. (je zou niet zeggen dat ze 21 is Nagelbijten / Gniffelen )

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:19

Ik heb er eigelijk ook niet zo'n moeite mee.
Ik heb mijn Fjord leren apporteren (arme paard staat met een peesblessure dus je moet wat Lachen )

Ik nam een voorwerp (steeds dezelfde) en als hij die aanraakte met zijn lippen dan kreeg hij een 'goed zo' en meteen een snoepje.
Na een aantal keer zorgde ik er voor dat het voorwerp steeds meer tussen zijn lippen kwam en daardoor deed hij al snel zijn mond open en snapte hij dat hij er in moest bijten.
Na een minuut of 5 beet hij steeds in het voorwerp als ik zei 'pak' en natuurlijk liet hij dan meteen los want anders kan hij het snoepje niet opeten Haha!.
Dit ging vrij snel goed en toen ben ik juist gaan belonen voor het los laten.
Daarna het voorwerp steeds dichter bij de grond houden, dan op de grond leggen en daarna echt weg gooien.

Je moet er wel handigheid in krijgen wbt het belonen.
Ik deed de snoepjes in mijn linkerzak en gaf het voorwerp aan met mijn linkerhand (pak).
Yetro moest het voorwerp los laten in mijn rechterhand waardoor ik een snoepje uit mijn linkerzak kon pakken Lachen
Maar deze logica duurde even bij mij hoor Knipoog

Dit alles heb ik hem in een week of 2 geleerd.
Nu ben ik zover dat ik hem ook andere voorwerpen kan gaan laten oppakken.