Dubb.Longe Achterste lijn kruipt omhoog...+ klein probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Dubb.Longe Achterste lijn kruipt omhoog...+ klein probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:53

Vandaag heb ik Ivy weer gelongeerd met de dubbele longe.
Het was vandaag de 2e keer dat ik de lijn achter haar kont langs deed i.p.v. over de rug te laten lopen (deze tip had ik gekregen van een goede en ervaren vriendin van me)

De 1ste keer ging het allemaal prima en was er niks aan de hand.

Maar vandaag..
met stappen blijft de lijn die achter haar kont langs loopt netjes 'op de plaats'.
Maar met draven kruipt de lijn naarmate ze langer draaft steeds iets verder omhoog richting de staartwortel zeg maar.
Ik deed hem elke keer dan wel weer goed.
Maar toch ging hij steeds weer omhoog.
Op het laatste zat hij helemaal bovenaan aan de onderkant van de staartwortel zeg maar.

Ik heb niks veranderd aan de tuigage.
De vorige keer gebeurde dit 'omhoogkruipen' niet...

Ook heb ik een klein probleempje met haar met gaan stappen en halthouden.
Het stappen vind ze denk ik erg moeilijk en daardoor wil ze graag gelijk gaan draven.
Ik laat haar dan wel weer gaan stappen, maar soms duurt het een flink aantal rondjes voordat ze weer stapt.
en dan moet ik goed opletten, want anders gaat ze weer draven.
Zo ook wanneer ze vanuit draf naar stap moet, soms heeft ze dan gewoon 'geen zin' en dan duurt het ook een aantal rondjes voordat ze echt stapt.
Laat ik mijn zweep op de grond liggen, dan gaat het allemaal wat makkelijker.
Maar ik vind dat ze het ook moet kunnen als ik gewoon de zweep in de hand heb (zonder dat ik hem gebruik)

Zo gaat het dus ook met het halthouden.
Ze kan het best, maar het duurt soms gewoon heel veel rondjes voordat ze echt halt houd.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

joosie

Re: Dubb.Longe Achterste lijn kruipt omhoog...+ klein probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:35

Missschien hou je de buitenste lijn iets te strak, waardoor hij omhoog ga kruipen? Ik houd de buitenste lijn juist los en heb het probleem da hij dan te laag ga Bloos Dus dan moet ik heb juist weer een beetje oppakken.

Ik heb wel de ervaring dat me pony beter met de dubbele longe loop dan de enkele. Ze ontspant dan veel beter en gaat er echt beter door lopen.

Met dat stappen heb ik et zelfde probleem dus ben benieuwd of er nog handige tips komen Haha! Ik ga gewoon rustig heel de tijd hoooo hoooo en dan na een tijdje gaat ze dan wel stappen, maar dat duurt inderdaad een tijd.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:14

Longeer je met een l.singel of niet ? Ik doe t ook wel eens met mijn (western)zadel en haal ik de lijnen door mn beugels, die beugels zet ik wel vast, onder de buik door, met een oude beugelriem om klapperen te voorkomen en dat werkt prima de longeerlijnen blijven goed op hun plaats (2x 8mtr lijnen).

XxpaulinexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:17

voor het eerste probleem gewoon je buitenlijn wat losser laten denk ik. voor het tweede probleem kan ik eigenlijk niks bedenken (sorry)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:10

Als je buitenlijn omhoog kruipt kan dat 2 dingen betekenen.
Of de ring van de singel zit te hoog, waardoor automatisch je lijn ook te hoog komt. Of je hebt je buitenlijn te strak.
Als het komt omdat de ring te hoog zit is het een optie om met zadel te longeren, zodat de lijn wat lager komt. Je kan dan de lijn door de beugel doen.
Als je de buitenlijn te strak hebt (is vaak onbewust, omdat je je paard begrenst) dan moet je deze losser houden. Als het paard correct loopt heb ik mijn buitenlijn vrij los en hangt zelfs in een lichte boog. Even een foto ter verduidelijking: http://img43.imageshack.us/img43/5195/dscf00188vn.jpg

Wat het stapprobleem betreft. Hou je zweep gewoon in je hand, maar op de manier zoals je een rijzweepje vasthoudt. Naar achteren dus. Zo kan je je zweep erbij halen op het moment dat het nodig is, is het niet nodig hou je je zweep naar achteren.
Je zal wel moeten toewerken naar je zweep gewoon in je hand als drijvende of wakende hulp. Je kan de zweep ook naar de grond laten wijzen als ze het gewenste tempo heeft. Op het moment dat ze onder haar tempo loopt kan je je zweep omhoog doen als drijvende hulp.

Succes!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 07:16

Bedankt voor de tip!
ik ga het zeker een keer testen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:05

Voor je eerste probleem ga ik met Amanda mee.

Voor je tweede probleem is de tip van Amanda ook erg handig en wat ook helpt is het stemcommando Halt aanleren aan de hand. Op deze manier begrijpt je pony al wat beter wat de bedoeling van het geheel is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:37

Amanda schreef:
Of de ring van de singel zit te hoog, waardoor automatisch je lijn ook te hoog komt. Of je hebt je buitenlijn te strak.
Als het komt omdat de ring te hoog zit is het een optie om met zadel te longeren, zodat de lijn wat lager komt. Je kan dan de lijn door de beugel doen.
Als je de buitenlijn te strak hebt (is vaak onbewust, omdat je je paard begrenst) dan moet je deze losser houden. Als het paard correct loopt heb ik mijn buitenlijn vrij los en hangt zelfs in een lichte boog. Even een foto ter verduidelijking: http://img43.imageshack.us/img43/5195/dscf00188vn.jpg

Wat het stapprobleem betreft. Hou je zweep gewoon in je hand, maar op de manier zoals je een rijzweepje vasthoudt. Naar achteren dus. Zo kan je je zweep erbij halen op het moment dat het nodig is, is het niet nodig hou je je zweep naar achteren.
Je zal wel moeten toewerken naar je zweep gewoon in je hand als drijvende of wakende hulp. Je kan de zweep ook naar de grond laten wijzen als ze het gewenste tempo heeft. Op het moment dat ze onder haar tempo loopt kan je je zweep omhoog doen als drijvende hulp.

Succes!

Gebruik jij hier gewoon 2 normale standaard longeerlijnen en zo ja is de buitenste dan niet te kort? Heb jij de lijnen gewoon vastgeklikt aan het bit met de musketons?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:42

Ik heb dat ook aan de hand gehad en er al eerder een keer een topic over geopend:
viewtopic.php?f=123&t=668961

Ben er uiteindelijk niet veel wijzer van geworden, maar misschien staat er voor jou wat nuttigs in.

Probleem heeft zich overigens eigenlijk min of meer vanzelf opgelost, niks bijzonders veranderd, maar het gebeurt me eigenlijk nooit meer, geen idee waarom eigenlijk, zal er eens op letten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:09

gouda schreef:
Amanda schreef:

Succes!

Gebruik jij hier gewoon 2 normale standaard longeerlijnen en zo ja is de buitenste dan niet te kort? Heb jij de lijnen gewoon vastgeklikt aan het bit met de musketons?

Ik gebruik hier inderdaad 2 gewone longeerlijnen. De buitenste is korter dan de binnenste, wat ik oplos door de binnenste lijn met een lus vast te houden. Een lus zoals je hebt wanneer je je lijn oprolt. En ik heb inderdaad de musketons vastgeklikt aan het bit. Als je je lijn door het bit haalt en vastmaakt aan de singel, tussen de benen of aan de zijkant, heb je een grotere kans je paard in de krul te trekken en het contact is veel minder Lachen

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:11

Ik heb vandaag gehoord van mijn instructrice dat het geen goed plan is om met de dubbele longe te gaan longeren als je paard niet op je stem gelijk in stap overgaat. mijn paard doet precies hetzelfde als die van jouw. die blijft lekker doorsjokken in de draf. ik zei dat tegen mijn instructrice en die zeidat als de longeerlijn een keer omhoogschiet en hij komt onder de staart je geen controle meer hebt over je paard.
De longe die achter zijn kont omgaat geef je alle aanwijzingen mee. kijk maar als je rijd wat je dan allemaal met je buitenteugel meot regelen.
Dus als je paard blijft doorsjokken terwijl de longe onder zijn staart zit kn je hem niet meer stoppen. aan de binnenlonge trekken helpt niet. dan gaat die vaak juist de andere kant oplopen. hierdoor wordt jij uiteindelijk meegtrokken. en aan de buitenste longe mag je ook niet meer trekken omdat die onder de staart zit. conclusie Tong uitsteken ik zal als ik jouw was eerst goed het commando stap aan je paard leren voor je met de dubbele longe begint.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:14

ik doe hem door de singel geen.. of door de singel van het zadel.. of door die van de longeersingel.. en dan onder het sjabrak, zodat ie ook niet omhoog kan..
succes