Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 13:26

Heey ik ben heel erg benieuwd naar de voor en
nadelen van je paard dag en nacht op de wei.
Met inloop stal dan wel.
ik weet niet of het hier goed staat
of dat er al een topic over is (als wel zou ik link graag willen Bloos )

ik ben echt heel erg benieuwd naar de antwoorden

Groetjes

xje_kim

Re: Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:28

-als hij dag en nacht op het land staat wordt hij natuurlijk wel wat dikker.
-hij kan zijn energie kwijt(als hij druk is, is dat wel weer lekker)

en voor de rest weet ik eigenlijk niet zo veel... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:30

Voordelen: Frisse lucht, hij kan z'n energie kwijt, lopend eten ( wat paarden horen te doen ) en eten wanneer hij honger heeft.

Nadelen: Tja, weet er zo gauw geen Nagelbijten / Gniffelen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:32

Het enige nadeel vind ik dat ik door de blubber moet zeulen als het rotweer is. Verder zijn er voor mijn paard absoluut geen nadelen te bedenken!

Hij kan heerlijk grazen de hele dag door
Lekker gek doen en rennen de hele dag door
En heeft frisse lucht.

Ik ben alleen bang als het onweert en hij daar op die open vlakte staat...maar daar trekt hij zich ook niets van aan!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:34

Voordelen :
* meeste paarden zijn wat vrolijker ( die van mij is juist feller qua rijden )
* paard kan lekker de hele dag lopen, dus geen last van stalbenen
* paard kan met soortgenoten zich uitleven
* je hoeft minder brokken te voeren ( wel goed opletten dat je een goed belans hebt )
* paard kan zich uitleven wanneer die wilt
* paard krijgt een betere weerstand en kan zich beter aanpassen aan weersomstandigheden
* beter voor de hoeven, hoeven van een stalpaard blijven vaak te droog af en toe nat is goed zolang ze maar een droge plek hebben
* meestal goedkoper

Nadelen ;
* je paard is vaker vies Knipoog
* het is lastig om de ontlasting en urine in de gaten te houden
* iets lastiger met voeren als ze met meerdere staan
* als je paard zachte hoeven heeft kunnen ijzers sneller loslaten doordat hoeven te week worden bij veel regen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:40

Voordelen:
Paard raakt en blijft in goede conditie, er wordt op vele manieren tegemoet gekomen aan zijn welzijn (16 uur p/dag eten, bewegen, sociale contacten, spelen, paard kan natuurlijk ritme volgen van tegen zonsop- en -ondergang even rennen enz), gezondere omstandigheden.
Nooit meer uitmesten. Haha!
Vrolijker paard.
Nooit meer verplicht rijden/longeren omdat hij anders helemaal geen beweging heeft gehad.

Nadelen:
Niet echt nadelen te noemen.
Alleen als je paard op kleigrond staat en je paard een smeerpoets is moet je soms wel eens wat extra poetsen. Knipoog

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 13:49

kun je zomaar ieder paard 24 uur per dag op de wei doen?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:57

Voordelen zijn hier al uitgebreid besproken en ben ik het 100% mee eens. Ik vind er wel meer nadelen aan zitten dan hier worden genoemd, en dan met name in de winter/herfst.

* Als je paard nat is kan je niet rijden
daar is wel wat aan te doen dmv regendeken ofzo, maar je zal dan eerst naar je paard moeten voor de (ademende) deken en pas na een uurtje kunnen rijden
* Als je een kleine wei hebt / of je paard s'winters een beperkt stuk kapot laat lopen zul je wel degelijk uit moeten mesten, en dat is minder makkelijk dan bij een box
* Als ze in een onevenwichtige kudde staan zal je apart moeten voeren (ik heb een ruin die zo verzot is op eten en dat ook zo snel doet dat mijn merrie de kans niet krijgt om goed brokken en hooi te eten). Blijf je daarbij staan of span je een draadje met als gevolg dat ze eigenlijk weer alleen staan?
* s'winters moet je met water sjouwen als het vriest
* zodra het gras op is, ben je aan de sjouw met veel hooi
* In de herfst/winter is het zo vroeg donker en laat licht dat je je paard niet op de wei kan controleren. Daarvoor zal je verlichting nodig hebben.
* Je paard zal een buikig uiterlijk krijgen. Dat is (heb ik begrepen) met name voor wedstrijdruiters nog wel eens een probleem

Ja Mentjuh, vrijwel elk paard kan dat. Alleen langdurige regen kunnen veel paarden slecht tegen (heb 2xKWPN)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:06

ja ik zit er echt sterk aan te denken om mijn andalusier ook lekker 24 uur per dag op de wei te zette, ik heb zo het idee dat hij die box maar geen reet aan vind en begrijpelijk natuurlijk.
de nadelen die kebie noemt over uitmesten drinke en eten heb ik geen last van word allemaal gedaan door de pension eignaar..
en voor het natte weer is er een regendekentje..

maar moet kan ik dit het beste opbouwen ik neem aan dat je je paard niet van t ene op de andere dag in een keer 24 uur op de wei kan zetten wel?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:09

voordelen: paard verveelt zich niet op stal, frisse lucht (goed voor de luchtwegen) met andere paarden hele dag sociaal contact (zoals het hoort dus) meer bewegingen (beter hoefmechanisme) en zo kan ik nog wel even door gaan Knipoog

Nadelen: als het geregend is moet je even wachten tot je paard weer droog is. Paarden lopen het land sneller kapot.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:12

veel is al genoemd:
Wat toch wel een nadeel is in de zomer overdag is dat er op sommige plaatsen echt idioot veel horzels zitten.
En langs afgelaten weggetjes zou ik mijn (oude) paard ook minder graag 's nachts buiten zien staan.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:14

Wat mij en onze paardjes betreft zijn er geen nadelen. De frisse lucht en de beweging doet ze alleen maar goed.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:16

bij ons staan de weides vast bij een pension stal vanaf de stal en hun huis is er altijd overzicht tot de paarden, en t pad wat daarop kruist word alleen gebruikt door mensen van onze stal die naar buiten gaan dus het is opzich wel een veilig stukkie grond

maar hoe moet ik dit opbouwen?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:19

Bij mijne is het nadeel : -Ze eet zichzelf kapot (kolieken + overgewicht) plus het nadeel dat ze de hele weide sneller kapotlopen in de winter, en alles wat kapotgelopen is groeit echt niet meer terug, zodus dan heb je geen gras meer.
Mijne komt gewoon op stal savonds, ze wil namelijk niet meer buiten blijven, heb gisteren nog geprobeert, haar eten gegeven op de weide maar om 10uur riep ze de hele straat bij elkaar dat ze binnen wou... Naja, het is een gewoonte denk ik.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:26

Je kunt je paard toch gewoon buiten laten staan vanaf nu? Het is niet koud en zo krijgen ze direct genoeg vacht.

Wel genoeg hooi bijvoeren als er weinig gras staat, zodat ze (vooral in de winter) warm blijven! Heel belangrijk.

Mijn PRE staat ook 24/7, 365 dagen in het land. Ik ken ook mensen die hun wedstrijdpaarden in het land hebben.

Wat betreft het (bij)voeren. Veelal geven mensen veel te veel (goedbedoeld!) voer. Daarnaast, je kunt krachtvoer toch buiten de wei voeren.

Hetzelfde geldt voor het nakijken van je paard. Je paard op de wei zetten staat niet per defenitie gelijk aan: geen faciliteiten hebben zoals een waterslang en een lantaarnpaal. Haha!
Bij ons 'op de wei' ('op stal', maar ze staan alleen in de wei Knipoog ) is gewoon een waterslang, poetsplaats met warm water zelfs, genoeg licht, een rijbak en longeerbak en zelfs een stapmolen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:28

Geen nadelen, heerlijk... Mijne staat dag en nacht buiten de hele zomer lang. Als je wil rijden haal je hem toch gewoon uit het land vandaan halen? Hij vermaakt zich prima met de andere paardjes lekker de hele dag spelen eten lopen en gek doen. Beter dan in zo'n warme stal...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:44

Voornamelijk veel voordelen voor het paard. Enkeele kleine nadelen voor mezelf, maar die neem ik op de koop toe Lachen

Nadeel is inderdaad dat je in natte vieze perioden moet hopen dat paard droog is en schoon genoeg te krijgen om op te zadelen. Je moet verder lopen om je paard te halen en evt. vangen als je een paard hebt dat niet uit zichzelf komt.

Lijken mij kleine opofferingen voor een paard dat plezier in zijn leven heeft.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:48

Die van mij komt s'nachts niet buiten, ook omdat hij niet bij ons thuis staat. Als hij wel thuis zou staan zou die in de hete zomerdagen snachts buiten komen, anders niet. Hij word moddervet anders. En hij gaat altijd graag op stal, dus geen probleem...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:53

mentjuh schreef:
bij ons staan de weides vast bij een pension stal vanaf de stal en hun huis is er altijd overzicht tot de paarden, en t pad wat daarop kruist word alleen gebruikt door mensen van onze stal die naar buiten gaan dus het is opzich wel een veilig stukkie grond

maar hoe moet ik dit opbouwen?

Als je nu begint met hem/haar? Haha! buiten te laten staan zal die gewoon vacht aanmaken deze winter. Paarden die winters lang dekens op hebben gehad of nog laat zijn geschoren willen de eerste winter nog wel eens wat slecht in het haar komen. Die zou je dan misschien standaart met een regendeken op kunnen laten lopen. Maar de meeste paarden maken gewoon een mooie vacht aan.

Da's luxe, 24/7 buiten en toch volle verzorging! Ik heb helaas geen/nauwelijks faciliteiten en moet veel zelf doen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:03

Ik heb de mijne pas een maand, maar ben ook volledig voorstander voor 24/7 weidegang.. totdat.. na 1 maand m'n weide is kapotgelopen en leeggegeten (6000m² / paard + pony / veel geregend).

Dus eigenlijk een vraag naar jullie: hoeveel grond hebben jullie per paard om ze het ganse jaar door buiten te kunnen laten. Ben wel van plan om een vaste stal te plaatsen, maar dan eerder voor noodgevallen..

Bij ons is het nadeel aan de wei dat die hééél ver van straat ligt (denk 250m), geen verlichting, geen water en geen deftige plaats om te verzrogen e.d.

Maar dat is enkel lastig voor mijzelf en tenslotte is m'n paardje gelukkig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:08

Belangrijk nadeel is dat je een goed evenwicht moet hebben in het grasaanbod en wat de paarden nodig hebben. 24/7 op een vette wei kan diverse problemen geven, zoals overgewicht, koliek en hoefbevangenheid. Een te schrale wei kan ook problemen geven, bijvoorbeeld teveel fructose en daardoor ook weer risico op hoefbevangenheid.
Bij ons staan de meeste paarden wel 24/7 buiten, maar 's nachts in een zandpaddock. Uitzonderingen zijn twee paarden die om gezondheidsredenen al met pensioen zijn en een minder goede stofwisseling hebben en daardoor veilig kunnen dooreten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:09

Voordelen:
- Ze hebben de hele dag door beweging, waardoor ze juist minder snel dik worden en het ook geen ramp is als je een keer niet rijdt
- 's zomers hebben ze de hele dag door te eten en hebben ze geen extra's nodig
- Ze kunnen lekker met andere paarden ravotten
- Het buitenstaan bevordert de haargroei, is goed voor de vacht/hoeven etc.
- Je kunt gewoon rijden als het regent (mits ze niet met een deken buiten staan)
- Ze staan niet de hele dag in een hok van 3 bij 3 (de mijne wordt dan echt gek)
- Paarden zijn vaak rustiger als ze buiten kunnen staan, dus je hebt minder stuiterpartijen
- Het is ook geen ramp om je paard op het land te zetten als ze gezweet hebben (ook met wintervacht), mits ze geen dek opkrijgen

Nadelen:
- je paard wordt wat viezer
- in de winter moet je nog wel eens door de blubber heen ploegen Verward

Nog even iets:
- ze krijgen wel een grasbuik, maar dat houdt niet per definitie in dat ze te dik zijn, dat komt alleen maar omdat het spijsverteringsstelsel er meer tijd voor nodig heeft om het te verwerken.
- Bij ons kunnen ze gewoon uit de sloot drinken en wordt er hooi op het land gebracht, krachtvoer geven we apart, je haalt gewoon je paard uit het land en na het rijden voer je hem, ik kan me ook niet voorstellen dat je het in je hoofd haalt om een paard dat in een kudde staat op het land te gaan voeren, dat is gewoon gevaarlijk.
- Wat het nalopen betreft, dat doe je dus ook gewoon buiten de wei, dan heb je tenminste ook de tijd om alles goed na te lopen.
- ontlasting kan ik doorgaans prima in de gaten houden, ze poept en piest altijd wel als ik haar uit het land haal.

Als je je paard vanaf nu gewoon dag en nacht buiten laat staan dan moet dat in principe kunnen. Maar ze moeten wel de tijd krijgen om de vacht aan de temperatuur aan te passen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:14

je moet er inderdaad wel goed op letten dat je de overgang van een schrale naar een vette weide niet te heftig maakt, je moet wel oppassen voor hoefbevangenheid e.d. Een te schrale weide kan ook weer zandkoliek veroorzaken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:16

Mijn paarden worden veel te dik met 24 uur weidegang. Ze staan op een grote paddock (ongeveer 20 bij 30) met grote inloopstal (3 bij 10) en krijgen een aantal uur per dag weidegang (afhankelijk van de voedzaamheid van het gras op dat moment. Op dit moment is dat 3 keer 1 uur weidegang. Verder krijgen ze 's nachts nog wat hooi en af en toe wat wilgentakken om op te knabbelen. En een beetje krachtvoer voor het werk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:21

mentjuh schreef:
kun je zomaar ieder paard 24 uur per dag op de wei doen?

Mijn kwpner stond op de vorrige stal NOOIT in de wei, alleen maar op stal en elke dag een half uurtje in de bak los, als ze geluk had wat langer.. Toen ik haar ging halen heb ik haar gelijk de wei in gegooit bij de rest van de kudde (wei was al vrij kaal dus zich bevangen eten kon al niet meer Knipoog ) en dit is zeer goed verlopen, hier thuis heeft ze nog geen 1 keer op stal gestaan namelijk!!

Dus volgens mij moet het kunnen Ja Het is natuurlijk proberen en bij slecht weer zou ik het wel langzaam opbouwen i.v.m hun weerstand tegen de kou en nattigheid maar in principe is mijn ervaring dat het prima kan Ja