Ervaringen gevraagd barefoot Atlanta-endurance.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Ervaringen gevraagd barefoot Atlanta-endurance.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 11:57

Hallo bokkers,

Voor onze buitenritten en endurance wedstrijden, ben ik op zoek naar een goed zadel en ik heb mijn oog laten vallen op de
Barefoot Atlanta-endurance.

Is er toevallig iemand die dit zadel in zijn bezit heeft?
Zoja, hoe bevalt het? Alle ervaringen zijn welkom positief, maar eventueel ook negatief.

En wat voor singel gebruiken jullie daarvoor en wat voor beugels?

Alvast bedankt.

Om dit zadel gaat het dus:

Afbeelding

smurf1988

Re: Ervaringen gevraagd barefoot Atlanta-endurance.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:36

apparte naam voor een endurance zadel, want volgens mij zijn barefoot zadels voor de langere afstanden niet bepaald geschikt. Kan ook niks op de site vinden wat dit zadel meer geschikt zou maken dan de andere zadels?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:55

Toch heb ik er al meerdere voorbij zien komen bij de Endurance Knipoog

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:56

Ik vind persoonlijk de barefoot niet geschikt voor langere endurancewedstrijden. Voor klasse 1 (met dubbele inlages!) voeldoet hij voor veel paarden wel.
Ik ben zelf ook van de barefoot overgestapt naar een boomzadel.
Ik zou om mijn benen te beschermen (zweet ed.) voor fenders gaan. Ik vind zelf EZ beugels erg prettig rijden. Daarnaast een korte/ dressuur singel, anders steken de gespen tegen je benen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 11:20

Dank je wel voor je reactie.
Ik wil voorlopig zowieso toch klasse 1 blijven rijden, dus dan zou hij wel goed zijn. (Silence loopt super onder een boomloos zadel).
Bedankt ook voor de info over de beugels en singel. Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:22

Dit zadel is nog maar pas nieuw dus zoveel van dit type zul je nog niet op wedstrijd gezien hebben denk ik....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 11:23

Ik bedoel ook niet alleen dit type, maar boomloos in zijn algemeen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:00

Silence schreef:
Toch heb ik er al meerdere voorbij zien komen bij de Endurance Knipoog

ja ik ook, maar alleen bij klasse I en zeer enkel bij klasse II. PB Lenneke anders maar even Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 17:12

Ik ken het verhaal van Lenneke Knipoog , maar in mijn ogen zijn er ook zat paarden die drukplekken krijgen van boomzadels.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:15

daar gaat het nu niet om, het gaat er om dat de barefoot gewoon niet geschikt is voor de langere afstanden. Volgens mij moet je als paardeneigenaar nooit streven naar drukplekken, dus of het nou om een boom of boomloos zadel gaat doet er niet toe. Niet alle boomzadels zijn geschikt voor endurance net zo als niet alle boomloze zadels.

Als je echt serieus endurance wilt gaan rijden kun je beter opzoek gaan naar een zadel dat echt geschikt is voor endurance, ik denk dat je dat op langer termijn een hoop geld zal besparen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:11

Het is ook niet zo, dat ik wekelijks een lange afstandsrit ga rijden Knipoog
Maar goed, jij bent het duidelijk niet eens met mijn keuze.

Voor mij speelt het ook mee, dat Silence gewoon ontzettend fijn loopt onder een boomloos zadel.
Veel fijner als onder een zadel met boom.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:49

Visconti schreef:
daar gaat het nu niet om, het gaat er om dat de barefoot gewoon niet geschikt is voor de langere afstanden. Volgens mij moet je als paardeneigenaar nooit streven naar drukplekken, dus of het nou om een boom of boomloos zadel gaat doet er niet toe. Niet alle boomzadels zijn geschikt voor endurance net zo als niet alle boomloze zadels.

Dus je spreekt jezelf fijn tegen.
Of een zadel geschikt is voor langere afstanden ligt helemala aan het paard, de ruiter en vooral het zadel in combinatie met die 2.
Ik rij ook endurance met mijn barefoot en zonder problemen of drukplekken. Overigens is de torsion (ook boomloos) ontwikkeld door een enduranceruiter.
Als eigenaar moet je idd niet streven naar drukplekken, dus waarom zou ik een boomzadel op mn paard leggen dan als ze zonder boom geen drukplekken krijgt maar met boom wel? Puur omdat we endurance rijden?

Visconti schreef:
Als je echt serieus endurance wilt gaan rijden kun je beter opzoek gaan naar een zadel dat echt geschikt is voor endurance, ik denk dat je dat op langer termijn een hoop geld zal besparen.

Wat een onzin. Mijn paard heeft juist van een echt endurancezadel (podium) gigantische drukplakken gekregen omdat het gewoonweg niet geschikt was voor haar. Met mn boomloze hebben we intussen al heel wat kilometertjes gemaakt en zonder problemen.

Iedereen moet gewoon een zadel kopen wat voor zijn paard, zichzelf en zijn manier van rijden geschikt is. En dat is gewoon voor iedereen anders, gelukkig is er ook evenzoveel keuze in zadels, tuigen en harnachement Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:46

@Vippie: Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Ik ben echt niet anti boomloos. Ik ben alleen van mening dat de barefoot niet geschikt is voor endurance omdat de druk verdeling daar minder is. Het feit dat de Torsion ontwikkeld is door een endurance ruiter wil nog niet zeggen dat het daar ook geschikt voor is, wat voor extra kennis zou iemand opdoen op het gebied van zadels als hij endurance rijd? En het feit dat jij een slecht passend boomzadel op je paard had liggen wil nog niet zeggen dat daardoor boomzadels meteen slecht zijn en dat paarden standaard drukplekken krijgen van een boomzadel.

Het belangrijkste bij een zadel is, is dat het het paard en de ruiter past en dat het geschikt is voor het gebruikersdoel. Als je persé boomloos endurance wilt gaan rijden kun je imo beter voor een zadel kiezen die daar beter geschikt voor is. (bv de Trekker dressage endurance)

maar goed, ik krijg sterk het gevoel dat de TS haar besluit al lang heeft genomen, dus denk niet dat dit nog veel zin heeft Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 19:33

Nee hoor Visconti, de TS is nog volop de mogelijkheden aan het bekijken.

@Vippie: Bedankt voor je reactie. Met welk model rij je als ik vragen mag?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 05:27

Visconti schreef:
@Vippie: Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Ik ben echt niet anti boomloos. Ik ben alleen van mening dat de barefoot niet geschikt is voor endurance omdat de druk verdeling daar minder is.

Maar dat is dus niet zo. Als je dr juiste pad gebruikt en zelf correct zit is de drukverdeling zelfs natuurlijker dan bij een boomzadel.

Visconti schreef:
Het feit dat de Torsion ontwikkeld is door een endurance ruiter wil nog niet zeggen dat het daar ook geschikt voor is, wat voor extra kennis zou iemand opdoen op het gebied van zadels als hij endurance rijd?

Enduranceruiters zijn zeeeeeerr zuinig op hun paarden en meneer (die zelf menig 160er heeft gereden) ontwikkelt zo'n zadel dus niet voor niks lijkt me. Geloof me een enduranceruiter heeft heel wat meer kennis van zijn paard dan menig dressuurruiter.

Visconti schreef:
En het feit dat jij een slecht passend boomzadel op je paard had liggen wil nog niet zeggen dat daardoor boomzadels meteen slecht zijn en dat paarden standaard drukplekken krijgen van een boomzadel.

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt gehaald? Ik heb helemaal geen slechtpassend zadel op mijn paard gehad voor de endurance (okeej de podium wel maar die was ook heel snel weer weg). Had een zeer goed passende Kieffer op knollebol liggen voor jouw info. Ben alleen op boomloos overgestapt door slecht passende westernzadels en die beviel zo goed en Tjo liep er zo lekker mee dat ik er 1x een endurance heb gereden. Dat beviel super en heb daarna een cheyenne aangeschaft omdat dit model er beter geschikt voor was. Ik heb nog geen seconde spijt gehad.
Mij hoor je niet zeggen dat boomzadels slecht zijn en dat paarden er standaard drukplekken van krijgen, dat maak je er zelf van. Ik spreek puur van mijn eigen situatie. Helaas beweren boomrijders wel het omgekeerde. Snap niet waarom er zo'n strijd moet zijn tussen boom/boomloos, met bit/biloos, met ijzers/ijzerloos enz enz.. laat iedereen lekker zelf weten wat hij fijn vind. Maar kraak niet bij voorbaaat dingen af waar je zelf geen ervaring mee hebt en je info van hebt van horen zeggen.

Visconti schreef:
Het belangrijkste bij een zadel is, is dat het het paard en de ruiter past en dat het geschikt is voor het gebruikersdoel. Als je persé boomloos endurance wilt gaan rijden kun je imo beter voor een zadel kiezen die daar beter geschikt voor is. (bv de Trekker dressage endurance)

Ik blijf van mening dat iedereen een zadel moet kiezen wat bij zijn paard, hemzelf en zijn gebruiksdoel past. Zonder een zadel aan te prijzen van welk merk dan ook.

Silence ik rij met de cheyenne endurance en met mn arizona western. Beide tot volle tevredenheid.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 06:33

Dank je wel voor je super duidelijke reactie. Knipoog
Er is inderdaad een flinke strijd.
Maar in mijn ogen zal een boomzadel-ruiter nooit positief zijn over een boomloos zadel aangezien ze die zelf niet gebruiken of niet kunnen gebruiken (omdat het bij hun paard niet goed ligt bijvoorbeeld).
Laatst bijgewerkt door Silence op 08-08-07 06:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 06:40

Ik wel Ja
Ik rij op de manege en daar altijd met boom, maar ik heb ook zeker wel op paarden gereden met boomloos, en vond dat super!!
Je hebt meer contact met je paard en ik vond het fijn voelen.
Ik heb er vaak genoeg over gepraat met anderen, en ik denk gewoon dat het per paard verschilt, want sommigen kunnen niet echt werken met boomloos, anderen weer super Knipoog dus vandaar Knipoog

Ik hoop dat je een goeie beslissing kan maken als je uiteindelijk een paar goeie zadels op het oog hebt. Vergeet nooit dat je ze ook op proef kan krijgen he!? Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 06:41

Ik heb inderdaad een testzadel aangevraagd.
Alleen zijn de modellen met mijn interesse net niet als testzadel verkrijgbaar.
Dat is dus wel wat minder, maar geeft ook niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 06:57

Citaat:
Maar dat is dus niet zo. Als je dr juiste pad gebruikt en zelf correct zit is de drukverdeling zelfs natuurlijker dan bij een boomzadel.

natuurlijker Verward Wat is er natuurlijk aan drukverdeling of uberhäut een zadel? Het feit blijft bij boomloos dat de druk verdeling minder is dan bij een boomzadel, dat is al tijden lang bekend. Boomloos is een vrij nieuw concept, ik ken heel wat mensen die nu al weer heel wat jaren tevreden gebruiker zijn van een boomloos zadel. Maar over de echte lange termijn effecten is heel weinig bekend. Een boomzadel als het model van barefoot is gewoon minder in staat de druk te verdelen, daardoor word het gewicht van de ruiter over een kleiner aantal wervels verdeelt en is de belasting per wervel dus hoger. Of een paard daar last van zal krijgen op langer termijn is dus niet bekend, maar hou wel in je achterhoofd dat het niet bekend is omdat het nog zo'n nieuw concept is. En dat als je nu een boomloos zadel aanschaft je eigenlijk een soort van proefkonijn bent.

Citaat:
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt gehaald? Ik heb helemaal geen slechtpassend zadel op mijn paard gehad voor de endurance

je vertelde net over de drukplekken van je Podium zadel, daaruit maakte ik op de je een slecht passend boomzadel op je paard hebt gehad.

Citaat:
Snap niet waarom er zo'n strijd moet zijn tussen boom/boomloos, met bit/biloos, met ijzers/ijzerloos enz enz.. laat iedereen lekker zelf weten wat hij fijn vind. Maar kraak niet bij voorbaaat dingen af waar je zelf geen ervaring mee hebt en je info van hebt van horen zeggen.

Wie zegt dat ik geen ervaring er mee heb? Heb een tijdje op een boomloos zadel gereden, zat lekker en beviel mijn kont goed. Beviel echter mijn paard minder dus ging hij de deur weer uit. Ik zie nergens een strijd tussen boom/boomloos, het enige wat hier aan de hand is is een discussie. En een discussie is gezond, daar krijg je extra kennis van en veruimt je horizon Knipoog

Ik had laatst nog een foto gezien op internet van een paarden rug waar ze de drukverdeling meette van een boomloos zadel, ben hem alleen kwijt Verdrietig ga zo even verder zoeken...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 06:59

@Visconti: Je vind hem niet geschikt, maar verklaar dan eens waarom Silence met een Barefoot veel ruimer loopt en veel ontspannender is?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:18

Discussie heb je als je openstaat voor meningen van een ander en dat gebeurt niet in de topics die over boomloos/bitloos/ijzerloos gaan. Boomloos is trouwens ook niet van de laatste tijd maar bestata ook al aardig wat jaartjes maar is sinds de betaalbaardere barefoot wat meer in de picture gekomen Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:53

Silence schreef:
@Visconti: Je vind hem niet geschikt, maar verklaar dan eens waarom Silence met een Barefoot veel ruimer loopt en veel ontspannender is?

daar kunnen meerdere redenen voor zijn. Ik heb even in je profiel gekeken en zie dat je het dressuur zadel op meerdere foto's te ver naar voren hebt liggen. Een zadel moet 5 cm achter het schouderblad liggen, jouw zadel licht gedeeltelijk op het schouder blad waardoor de bewegings vrijheid word beperkt en ze dus korter gaan lopen. Daarnaast kan het ook zijn dat je boomzadel gewoon niet goed past waardoor ze de rug vast houd en ook weer korter gaat lopen.

Ik heb trouwens de afbeelding gevonden:
Afbeelding
Dit is een meting gemaakt met een Freeform.

En deze tekst stond er bij:
Citaat:
When rider rises to post in stirrups the pressure is applied to apex of angle, along spine or center of back. This a place you never want to put pressure because the vertical spinal processes of the spinal column have no muscling over them, only skin and nerves and pressure here is painful for the horse. Try letting someone put their finger in the center of your back and push to see what I mean.

Op de afbeelding kun je zien dat de druk niet goed word verdeelt en kun je de zogenaamde puntbelasting zien.

Citaat:
Boomloos is trouwens ook niet van de laatste tijd maar bestata ook al aardig wat jaartjes maar is sinds de betaalbaardere barefoot wat meer in de picture gekomen

Het gaat niet om de exacte levens duur (want dan is het concept boomloos al heel oud) maar ik welke mate het gebruikt is en of er degelijk onderzoek gedaan is naar paarden die langdurig onder een boomloos zadel hebben gelopen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:05

Hmm, volgens dat stukje tekst zou het je paard pijn doen, die puntbelasting. Het vreemde is echter dat mijn paard nog nooit zo lekker heeft gelopen als met mijn barefoot boomloos zadel. En ik heb aardig wat boomzadels gepast en geprobeerd. Stubben, Kieffer, en wat mindere merken. Toch liep hij daar minder mee. Dat merkte ik pas toen ik, min of meer ten einde raad, overstapte op boomloos. Mijn paard beweegt vrijer en ruimer dan met de boomzadels. En hij is ook zeer ontspannen daarmee. Dus van pijn lijkt me dan geen sprake.

Tja, de lange termijn... Op de site van barefoot staat, dacht ik, dat een perfect passend boomzadel beter is dan een boomlooszadel. Alleen is het heel lastig om een perfect passend boomzadel te vinden en te houden. Dan moet je het eigenlijk elk half jaar laten controleren, aanpassen en als dat niet meer lukt, begint de zoektocht opnieuw. Ik rijd op een haflinger die nogal eens van vorm veranderd... Bloos En dat geeft bij mijn Barefoot geen probleem.

Dus ik houd me toch maar gewoon lekker bij mijn Barefoot. Mijn paard is erg duidelijk in het aangeven wat hij wel en niet prettig vind, en zolang hij hierbij aangeeft dat het goed zit, zit ik ook goed. Knipoog

Voor TS: ik ben weliswaar geen endurance ruiter, maar rijdt toch veel buiten, meerdere uurs ritten (niet vergelijkbaar met endurance, ik weet het) op mijn Barefoot Cheyenne. Naar dikke tevredenheid, mag ik wel zeggen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:42

Ik denk dat het vooral de puntbelastings is bij de beugelophaning die bij langere ritten (en dan bedoel ik vooral langere tijd licht rijden of verlichte zit) die voor problemen zorgt.
Als jij met jouw paard veel meer doorzit tijdens een rit zul je (denk ik) minder snel problemen ondervinden dan iemand die meer licht rijdt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:11

Bedankt voor de reacties Knipoog

Edit: Ik denk dat we uit dit topic wel op kunnen maken dat Visconti gewoon anti-boomloos is Bloos