Hele goede vraag en ben dan ook zeer benieuwd naar de andere methoden
Ik longeer vaak 1x in de week. En soms longeren en dan narijden. Daarnaast komt mijn pony ook vaak genoeg 'bloot' aan de longe om lekker uit te razen (vooral in de winter) naast het rijden.
Ik doe het als volgt:
Ik start met wat aan de hand stappen, vaak over het erf. Vervolgens de longeerbak in en een paar rondjes links rechts indraven en lekker wat galoperen. Dit om wat warm te worden en eventuele overtollige energie lozen. Vervolgens gaan de touwtjes eraan.
Hoe de touwtjes eraan gaan en dus hoe ik longeer verschilt eigenlijk per keer. Ik zie het longeren echt als een training om problemen op te lossen die ik tegenkom met rijden. Zo kan ik me pony lekker los werken of mijn pony het even zelf uit laten zoeken zonder dat ik tegen zit te werken of moeilijk zit te doen. De verschillende methodes:
- Als ik merk dat mijn pony wat vaster is, en dit betekent bij mijn pony steevast dat ze niet genoeg van achteruit loopt, dan laat ik de touwtjes bewust wat langer. Zo kan ze er naartoe gaan lopen en zelf de nageeflijkheid opzoeken. Als ze ontspannen is kan ze op die manier naar beneden toe. Als dit het geval is dan let ik er juist heel goed op dat ze vanachter blijft doorlopen en er van voor niet in gaat hangen. Ik moet haar dan soms echt even achter de vodden zitten, maar als ze eenmaal loopt is het weer super.
Is ze los dan zet ik touwtjes vaak wat strakker en laat ik haar wat meer bovenin lopen en af en toe bewust wat dieper om ook de verre spiertjes te bereiken. Hierbij maak ik heel veel overgangen om mijn pony lekker van achteruit te blijven activeren. Ik maak ook heel veel schijnovergangen en let dan heel goed op dat ze vlug vertrekt en vlug terugkomt. Als ze braaf is dan laat ik haar halthouden en gaan de touwtjes eraf. Vaak nog even uitdraven/galopperen en lekker lang uitstappen.
- Als ik merkt dat mijn pony teveel wil gaan duikelen dan zet ik de touwtjes expres niet al te lang. Ik begin dan vaak wat korter en hoger en maak haar daar fijn los. Lekker inbuigen op beide handen en heel veel schijnovergangen en gewone overgangen. Als ze lekker los is en lekker loopt maak ik de touwtjes wat langer en laat ik haar wat meer naar beneden toe. Hierbij let ik erop dat ze netjes op eigen benen loopt en actief blijft en niet te diep komt. Ook hierbij veel overgangen en schijnovergangen.
Soms heb ik problemen met buiging en dan let ik er met longeren goed op dat ze netjes stelling naar binnen heeft. Heb ik een specifiek probleem, bijvoorbeeld aanspringen in galop dan oefen ik dat wat vaker. Ik ben de laatste tijd heel erg bezig geweest met vlug en vlot vertrekken bij de overgangen en schijnovergangen en ik merk er met rijden heel veel van, in positieve zin natuurlijk
Ik longeer zelden voorwaarts neerwaarts. Waarom? Mijn pony is wat overbouwd en haar favoriete houding is met dr neus over de grond. Op het moment dat ik haar voorwaarts neerwaarts laat lopen dan maakt ze zowat een koprol
.
Ik ben eerst bezig geweest dit te oefenen onder het rijden, zodat ze niet gelijk naar beneden kletterd. Nu heb ik het een aantal keer meegenomen in het longeren, en dan alleen aan het eind als ze heel fijn loopt. En dan ook maar heel kort, anders heb ik er de volgende keer problemen mee. Het gaat al wel beter, het opkrullen is al stukken minder, maar ik moet blijven opletten dat ik haar niet zomaar even voorwaarts neerwaarts zet en kan zetten op elk moment.
Dus ja, ik longeer fanatiek. Vaak een half uur tot driekwartier
. Heel veel overgangen en naargelang wat ik met rijden tegenkom pak ik aan met longeren. De bouw heeft in dit geval ook te maken met hoe ik longeer, of hoe ik juist niet longeer. Zo pak ik het voorwaarts/neerwaartse nauwelijks mee. Maar in dat geval laat ik de touwtjes wat langer en laat ik haar netjes naar voren reiken en dan wat naar beneden ipv voorwaarts neerwaarts, zodat ze dr nekje niet op kan krullen.
Overigens zet ik mijn touwtjes dan ook altijd in een driehoekje bovenin. Met de enkele keer voorwaarts neerwaarts zet ik de touwtjes onderlangs