[AR] kar gaat mee met de bewegingen!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske_Crow

kar gaat mee met de bewegingen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:51

hoi

Ik heb een enkelspan 2 wieler voor mijn pony. Als we aan het draven zijn dat gaar het rijtuig op-en neer mee met de bewegingen en worden we een door elkaar geschud ! Maar als we in galop gaan voelen we het nog een beetje en in stap helemaal niet!
Hopelijk weten jullie hoe het zou komen en wat we eraan kunnen doen want ik vindt het niet normaal ! Verward

Hier een foto van mijn pony en het karretje:

Afbeelding

x

Qimm

Re: kar gaat mee met de bewegingen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:57

Als ik er mechanisch naar kijk komt dat denk ik doordat het enkelspan (lamoen heet zo'n ding toch?) vast zit aan de bovenkan waardoor iedere beweging die het lamoen maakt wordt vergroot. De afstand tot het draaipunt (de wielen) is groot -> hefboomwerking. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom)

Ik ken ook alleen maar dat het lamoen laag vastzit zoals hier:
Afbeelding

Wiske_Crow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:00

ja juist lamoe heet dat! Knipoog mijn papa dacht ook al dat het kwam omadt het allemaal aan een zit!

bendankt x

Wiske_Crow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:03

een vraagje ! moest de lamoen naar onderen geplaatst worden zou et dan verbeteren volgen jouw of niet ?

x

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:04

Ik denk dat het daar wel minder van wordt. Maar dat hobbelige hou je toch wel in een 2-wieligwagentje. Wil je stabiliteit en meet comfort dan zul je iets met 4 wielen moeten zoeken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:09

Je wagen is niet in balans.
Een tweewieler hoort perfect in balans te zijn, dan zweeft het lamoen in de lichtogen en hobbel je niet mee in de beweging.
Zorg dat je dit voor elkaar krijgt met jou wagen, want dat gebonkt op de rug is een ware kwelling voor je pony.
Je kunt proberen de lichtogen hoger of lager te hangen en de strengen verkorten of verlengen.
Maar zodra er iemand bij je op stapt en het gewicht op de wagen dus wijzigt kun je weer van voor of aan beginnen.
Niet heel handig dus een tweewieler.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:55

Wat je misschien wel kunt doen is zoals je ook gaat rijden (alleen of met zijn 2en) op de kar gaan zitten, voor iemand vast laten houden en de as verder naar voor of achter plaatsen totdat de gene die hem voor vast heeft niets meer hoeft te beuren of omlaag te drukken.
Natuurlijk is een verschuifbare zitting makkelijker maar dat is met deze ook moeilijk.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:40

Zoals hierboven al wordt vermeld, je wagen is niet in balans, daarom kun je het beste een tweewieler hebben waarvan de zitting verstelbaar is, als je die goed afsteld heb je dit probleem niet. Aangezien je die niet hebt, zou ik het inderdaad eens proberen met het verstellen van de lichtogen Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 23:19

Inderdaad niet in balans. Moet wel even zeggen dat je opzich best een leuke, aparte aanspanning hebt..

Alleen; nóóit maar dan ook nóóit je pony zo los voor de wagen laten staan om een foto te maken. levensgevaarlijk!