Geloof jij in de paarden feluisteraar?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje14

Geloof jij in de paarden feluisteraar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 21:25

Heey
Ik weet niet op ik het hier mag plaatsen Knipoog
zo als de titel al zegt geloof jij in de paarden feluisteraar?!
Ik wil graag jullie mening!! Cool
En helpt het ook?!
wie heeft er een paarden feluisteraar of wie is het.
Groetjes Christa13

Cassidy

Re: Geloof jij in de paarden feluisteraar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:12

Misschien kun je de zoekfunctie op bokt even gaan gebruiken en zoeken op "Paardenfluisteraar"?
Want deze vraag is al vaker langsgeweest.

Kijk even hier: viewtopic.php?f=99&t=653553

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:29

Jaa..

Ik vind het spr wat die mensen kunnen..

En het is niet dat ze met de paarden fluiteren.. Volgens mij is het gewoon dat ze paarden hel goed begrijpen.

Ik vind het geweldig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:33

Het heeft helemaal niks met paardenfluisteren of vaag gedoe te maken. Gewoon de lichaamstaal ven paard kunnen snappen en je eigen lichaamstaal gebruiken.
En gewoon idd paarden goed begrijpen. Maar het is niks bovennatuurlijks, iedereen kan het leren.

Je moet er ook niks vaags of zweverigs van maken. Het natuurlijke gedrag van paarden begrijpen helpt al heel veel. Heldere, duidelijke communicatie via lichaamstaal met je paard. En als je niet snapt hoe dat werkt ziet het er uit als tovenarij, maar dat is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:47

Ik ben wel bezig met communiceren via lichaamstaal, doe het inmiddels zoveel dat het een tweede natuur is geworden. Ik ben me meer dan ooit bewust dat de opdrachten die ik geef, moeten kloppen met mijn lichaamstaal, willen de dieren me begrijpen.

Het is in wezen erg logisch, en niet al te moeilijk te begrijpen. Als je tegen een mens zegt dat je blij bent, moet je geen angst of boosheid uitstralen, dan geef je 2 totaal verschillende signalen. Gevolg bij de gesprekspartner is onbegrip.
Maar: hebben we het over dieren dan is datzelfde blijkbaar heel moeilijk te begrijpen.
We zeggen "vrij" tegen de hond, maar zijn bang dat hij echt zijn gang gaat, bang voor het verlies van controle.
We roepen hem: "Hier!" maar straffen hem op het moment dat hij komt, omdat hij eerder niet kwam, vervolgens verwachten we ook nog dat hij het begrijpt.
Maar de hond wordt gestraft voor gehoorzaamheid, en dat domme baasje vindt het vreemd dat de hond niet meer luistert.

Nog zoiets: het paard voorwaarts rijden, en hem tegelijkertijd inhouden omdat de ruiter bang is dat het dier écht voorwaarts gaat.
En daar hoef je dan nog helemaal geen cursus voor te volgen, je moet alleen logisch en duidelijk communiceren. Een opdracht geven en die opdracht ook zo bedoelen. Menen wat je zegt, zo zijn dieren ook.

Een dier geeft niet het ene aan en bedoelt iets anders.
Maar blijkbaar is het voor mensen zó verschrikkelijk moeilijk om transparant en eerlijk te zijn, en logisch te denken...

Maar daar begint het wel. Je kunt simpelweg niet verwachten een goede band, een vertrouwensband te hebben, als je niet eerlijk communiceert met hem. Je kunt niet verwachten dat je paard jou respecteert en je vertrouwt als jij je niet als een goede kuddeleider gedraagt.
In mijn ogen is dat logisch en makkelijk te begrijpen, maar waarom verwachten mensen van hun paard dat hij komt als je roept, terwijl ze onrechtvaardig straffen? Terwijl ze geen vertrouwen geven?
Waarom is het blijkbaar zo moeilijk te begrijpen dat een paard geen vertrouwen heeft in iemand die hem langs enge dingen sláát, omdat ze denkt dat hij er een spelletje van maakt? Hoe moeilijk is dat?

Ga niet beginnen met allerlei NH-cursussen, en join-ups en weet ik wat al niet als je de basis van communicatie niet onder de knie hebt. Ik heb gewoon een heleboel gelezen, ontzettend veel info 'gescand' gewoon info over eetgewoontes, wat hebben ze eigenlijk nodig en wanneer, info over spieren en botten en pezen, over hoeven, monden tanden en neuzen, rijtechnische info. En logisch nagedacht.
Ik kom er wel uit.

Dat lijkt voor sommige mensen ook paardenfluisteren. Maar heeft meer te maken met bewust zijn van je eigen signalen. Je moet met je lichaam hetzelfde zeggen als met je mond. Dat is alles.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:01

Als je er na het gebruik van de zoekfunctie nog niet uitkomt, kun je je vraag misschien opnieuw stellen (op PP bijvoorbeeld)