Ik heb een paard die een typisch geval is van ''liever lui dan moe''
Tijdens longeren luistert ze wel goed naar mijn commado's dus draf is draf etc. Ook tempowisselingen in dezelfde gang reageert ze prima op. Maar der achterhand komt het volgende rondje pas de bocht om.
Ik ben me pessoa gaan longeren en die werkt goed. Ze loopt netjes met der achterhand erbij en lekker ontspannen. Dat was toen ik begon met de pessoa ook mijn bedoeling. Gewoon eens per week lang, laag, rond en in totale onspanning

Nu ben ik op het punt aangekomen dat mijn paard eigenlijk precies doet wat ik wou als ik de pessoa om doe, lang laag en totaal relaxd. (Niet sloom). Maar nu wil ik der meer trainen/ aan het werk zetten. Ik heb een beetje een eye-opener gehad en zoals ze nu aan de longe loopt bevordert het onze training niet echt. Het gaat allemaal te gemakkelijk en ik merk dat ze de kantjes er vanaf loopt als ik ook maar met mijn ogen knipper. Hiermee bedoel ik dat der achterhand nog wel netjes door blijft kachelen maar voor loopt ze niet fijn, vaak naar buiten gesteld, beetje hangend. Dit komt doordat der bekken scheef stonden.
Ik moest dus veel meer focussen op het rechtrichten. Ik ben met dubbele longe gaan longeren. Dit gaat van voren heel goed, ik kan meer druk opbouwen en vervolgens uitschuiven ed. Maaaar achter laat ze er weer een half rondje later achteraan komen. Dubbel longe om de achterhand gedaan, maar op de een of andere manier kruipt deze altjid omhoog, ze zal wel rare billen hebben

Tuurlijk moet het paard van achter aangedreven worden, met behulp van stem, houding en eventueel aanwijzingen met de zweep maar omdat ze dus liever lui dan moe is zet ze dit eerder om in snelheid dan dat ze gaat zitten van achter. Terwijl ze heel goed weet wat de bedoeling is.
Ik kwam toen op het idee om pessoa + dubbele longe om te doen. Dit ging eigenlijk heel fijn, achterhand er mooi bij, en ik kon van voor ''spelen''. Ik heb der eigenlijk nog niet zo fijn zien lopen aan de longe.
Maarja, ik heb dit eigenlijk nooit eerder gezien. En je paard ziet er heel ''vol'' uit.
Dus ik vroeg mij af of dit de oplossing is voor ons, of moet ik het ergens anders zoeken?