Overal aan kunnen raken... behalve de mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Overal aan kunnen raken... behalve de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:12

Doei! ben nou al een tijdje mezelf aan het verdiepen in parelli, ik ga nog geen pakket kopen, heb nu het boek 'natural-horse-man-ship' van parelli en dat ben ik nu helemaal aan het doorlezen, en er staat in dat je als begin overal het paard een moet kunnen raken, van 1 plek alle hoeven op kunnen tillen en de staart zelfs op moet kunnen tillen etc. , gaat allemaal hartstikke goed, maar er is maar één plek waar mijn pony het niet goed vind dat ik hem aanraak, en dat is zijn mond. Dan begint hij helemaal met zijn hoofd te bewegen zodat ik er niet meer aan kan komen. Dat is best jammer, want verder heb ik nergens problemen. Heeft iemand misschien een tip hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat hij het niet meer zo eng vind? Alvast bedankt..

daantjuhhh

Re: Overal aan kunnen raken... behalve de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:14

Ik lees ff met je mee.
Mijn paard vind het ook vreselijk als je haar mond aanraakt (altijd al gehad)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 23:33

eerste vraag: gebruik je een bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:53

Bij een 1,5 jarige niet nee Knipoog En ook als hij oud genoeg is blijft het bitloos...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:23

Appelmoes op je vingers. Zie ook TTEAM-mondwerk.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:26

Je kunt niet altijd met appelmoes de mond aan blijven raken. Het paard zal er toch aan moeten wennen dat je zijn mond aanraakt.

@ TS; is hij altijd al moeilijk geweest met de mond aanraken?

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:31

paarden hebben allemaal "voetspieten" rond hun neus en mond. die punten zijn erg gevoelig. dus vinden ze het niet altijd even fijn als je ze daar aanraakt .. Knipoog zo heb ik het altijd geleerd.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:34

Als ik zijn mond wil aanraken gooit hij zijn hoofd in de lucht! Ik volg dit topic ook even.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:36

Ik neem aan dat je "in" de mond wil kunnen aanraken?
Want dan gebruikt TTeam inderdaad appelmoes. Je vingers zijn nl erg droog en kunnen ook niet lekker smaken. Dus een flinke kledder appelmoes op je hand, eerst gewoon voeren en daarna (met appelmoes) proberen bij de lippen te komen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:39

Die van mij had daar eerst ook veel moeite mee. Ik ben het rustig aan blijven proberen en elke seconde die ik mocht aanraken goed belonen. Hij vind het nog niet altijd even prettig, maar laat het nu wel toe.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:39

iets met z'n tanden? ,, of toch die sprietjes.....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:24

Als een paard iets beter wil bestuderen zal het paard zijn mond en neus gebruiken om iets dichterbij te inspecteren.
Bij veel veukens is de mond een persoonlijke plek, net als de oren.
Geef het een beetje tijd en beantwoord zijn/haar nieuwsgiergheid door een heel klein beetje ook aan te raken als het paard met zijn mond naar je toe komt.
Beetje geduld, beetje wijsheid en als ik het goed lees is het een jong dier. Dan heb je helemaal geen haast nodig.

Ben benieuwd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:16

inderdaad PT. Snatje vond het in het begin ook niks, ik heb er geen bewuste aandacht aan besteed, het heeft zichzelf opgelost. niet teveel erop focussen, keertje terloops naar beneden aaien, of (in mijn geval) keertje tussendoor over het oor... ik kan mijn jaarling nu overal aanraken, en dan bedoel ik ook écht overal!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:23

De mond vind mijn haf van 4 ook niet prettig, heeft ook geen bit in...
We blijven proberen, is ook geen must.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:02

Paardentango schreef:
Als een paard iets beter wil bestuderen zal het paard zijn mond en neus gebruiken om iets dichterbij te inspecteren.
Bij veel veukens is de mond een persoonlijke plek, net als de oren.
Geef het een beetje tijd en beantwoord zijn/haar nieuwsgiergheid door een heel klein beetje ook aan te raken als het paard met zijn mond naar je toe komt.
Beetje geduld, beetje wijsheid en als ik het goed lees is het een jong dier. Dan heb je helemaal geen haast nodig.

Ben benieuwd

Oren aanraken vind hij helemaal niet erg Lachen Zal blijven oefenen en gaat het niet, een pot appelmoes mee in de wei nemen *LOL*

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:41

ehm parelli heeft het er ook over..in level 2 geloof ik..stukje heet problem solving geloof ik..

Het gaat erover dat ja langzaam ernaar toe werkt.. zoek een plekje wat wel fijn is..een lekker krapplekje ofzo....als hij de nek niet eng vind of de wangen begin dan daar..ga lekker masseren of aaien...ga dan langzaam naar beneden toe..als je merkt dat het onegamekklijk word trek dan even terug naar het gedeelte wat wel goed was. En ga dan weer steeds meer richting de mond..probeer nu op de plek te blijven waar het ongemakkelijk word en blijf daar aaien tot er verandereing komt..en dan positieve verandering.,.bijvoorbeeld dat het hoofd zakt..of minder bewegt...beloon dan ook elke kleine verandering in de goeie richting door weer terug te gaan naar de laatste fijne plek.
zo ga je steeds een stukje verder...tot je langzaam de mond kan masseren..de lippen en zelfs misschien met je vinger in de mond kan komen...gewoon meteen belonen met elke positieve verandering door de vervelende plek met rust te laten en terug te gaan naar de fijne plek.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:05

En wat als je nou langzaam aaiend boven aan zijn hoofd begint en dan langzaam naar beneden richting de mond gaat?
dan doe je het in stapjes en zodra die zijn hoofd in de lucht gooit dat je weer iets om hoog gaat waar die het wel goed vond en daarna weer opnieuw proberen?
mischien helpt dat?

mijn vz pony hapte eerst wel is als ik vlak bij haar mond kwam niks hielp om haar te stoppen, toen ging ik haar "plagen" met mijn hand rondom haar mond heen zoals friemelen aan der lippen en haar beetje uitdagen en nu hapt ze niet meer en kan ik haar gewoon rond haar mond aanraken en ook in haar mond enz.

(mijn vz pony verhaal niet precies zo als dat van jouw maar goed het eindresultaat moet het zelfde zijn Tong uitsteken)

succes ermee Lachen

Roxxxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:17

de methode die peaches beschrijft is de juiste. succes!