[AR] ooit nog voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hakkie

ooit nog voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 14:23

hoihoi,
ik heb een shet van 7jaar en hij heeft als 4jarige voor de kar gelopen (wat hij super leuk vond) alleen hebben we een ongeluk gehad waardoor hij na die tijd niet meer voor de kar kon doordat hij in paniek raakt als hij tussen de bomen komt.
vorig jaar hebben we het nog geprobeerd met een sulky (zonder draaiend onderstel) en dit ging heel goed pas toen we een bocht wilde maken (en de bomen tegen heb aan kwamen) raakte hij in paniek. we hadden de bomen zelf vast gehouden met zn 2en en niet vast gemaakt aan het tuig zodat hij meteen omhoog kon als hij in paniek zou raken wat dus ook gebeurde.
nu wil ik erg graag weer gaan mennen met hem met een 4wielige kar met draaiend onderstel (en rem!!!).
ben nu alweer rustig aan aan het longeren met dubbele lijnen en aan de lange teugel lopen enzo en dit is geen probleem en gaat super!

zou dit ooit nog gaan lukken of moet ik het opgeven dat hij nooit meer voor de kar zal staan? of misschien ev in 2span?
iemand tips hiervoor?

Veluwerit

Re: ooit nog voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:04

Het beste wat je kunt doen is hem naast een ervaren pony voor de wagen te plaatsen. Maar laat ze vooraf ook wel even aan elkaar wennen, zodat al voor die tijd is uitgemaakt wie de baas is.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:02

gewoon proberen.

Maar zorg dat je met genoeg mensen met ervaring bent en haal er eventueel een goed ervaren menner (ster) bij.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:22

Ik zou je pony wegbrengen naar een zeer ervaren persoon. Misschien dat het dan nog lukt. Ik ken een haflinger waarbij het bij de eerste keer inspannen helemaal mis ging. Er is toen een man met haar aan de slag gegaan. Hij heeft dit in alle rust gedaan. Uiteindelijk bijna een jaar bezig geweest voordat ze er weer voor kon en nu doet ze het heel goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:45

Ik vind dat je dit soort dingen eigenlijk niet zelf moet ondernemen, maar dat je naar een zeer ervaren persoon, een professionele beleerder moet gaan...

Die hebben hier ervaring mee én verstand van, want zo'n trauma wegwerken is niet niks...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:19

Vertel hem er wel precies bij wat er met de pony gebeurt is en wat je precies gedaan hebt.
Vaker meegemaakt, mensen zeggen dat ie niets kent, ga je er mee aan de gang en dan merk je toch bepaalde dingen. Vraag je het na en dan blijkt het vaak wel te kloppen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:06

je kan eens kijken op www.horsetuning.nl
ik heb toen deze website van iemand gehad die op paard&koets stond.
Hij zei dat deze man veel ervaring heeft met 'probleem' paarden.
Je kunt het altijd eens aan hem vragen toch?

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:09

IvysToeter schreef:
je kan eens kijken op http://www.horsetuning.nl
ik heb toen deze website van iemand gehad die op paard&koets stond.
Hij zei dat deze man veel ervaring heeft met 'probleem' paarden.
Je kunt het altijd eens aan hem vragen toch?

weet alleen niet of janus iets met shetten kan aangezien hij allemaal spullen heeft voor grotere paarden. Dan zou je denk ik ook zelf tuig en kar mee moeten nemen.

(weet dit niet zeker hoor maar denk het wel)

Het is trouwens wel een goed adress.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:13

Inderdaad, je moet zelf wel een kar en tuig mee brengen dan waarschijnlijk.