'natuurlijk' inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

'natuurlijk' inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:17

Ik ga binnenkort een pony kopen Pling Als het allemaal doorgaat, wordt het een zwarte welsh merrie van 2 jaar oud. Superstoer. Nou ben ik al helemaal aan het bedenken hoe ik der ga inrijden etc.(over 1a2 jaar) Wil dit het liefst op z'n naturals doen .. Kan je een paard inrijden zonder bit etc.? En wat voor hoofdstel raden jullie mij dan aan?
Kan dit gewoon met touwhalster&leadrope? Of is een sidepull verstandiger?
En je paard altijd berijden zonder zadel is niet echt goed voor het paard toch? Of maakt dat niks uit..
Anders koop ik een boomloos zadel.
Hoop dat jullie mij meer informatie kunnen geven !

Mandyke

Re: 'natuurlijk' inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:31

Je kan je paard zowel met als zonder bit inrijden, en ook met of zonder boom, je moet alleen goed weten waar je mee bezig bent anders loopt het fout af. Voor beide keuzes geldt, GRONDWERK! Zie dat je grondwerk in orde is, dan pas erop.
Wat voor hoofdstel je het best kan gebruiken is een kwestie van uitzoeken wat je paard het liefst heeft, normaalgezien begrijpen jonge paarden een sidepull iets sneller dan van die hoofdstellen met gekruiste kinriemen ofzo.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:27

m`n hengsten zijn alle 2 zadelmak gemaakt zonder bit

ik heb eerst halsters gebruik daarna een bitloos hoofdstel enne moet zeggen nog nooit problemen mee gehad
oja we mennen nog bitloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:32

Het is juist goed en zelfs aan te raden om een paard bitloos in te rijden. Dit i.v.m. het ontwikkelen en wisselen van het gebit gedurende de eerste levensjaren van het paard.

Je kunt hierover meer lezen op de website van de NVBP (http://www.bitloos.nl), bijv. de pagina 'Zin en onzin over bitten', waar o.a. het waarom van bitloos beleren goed onderbouwd wordt.

Welk type hoofdstel het meest geschikt is, is helemaal afhankelijk van je paard, van jou en van jullie samenwerking. Daarover kun je ook e.e.a. lezen op deze website.

Verder zou ik zorgen voor een goede drukverdeling van jouw gewicht op de rug van je paard, dus in ieder geval niet zonder zadel gaan berijden.
Mijn advies is een goed passend boomzadel, in nauwe samenwerking met een zadelmaker die je een zadel laat aanmeten en daarna regelmatig laat komen om te checken of het zadel nog steeds goed past en wellicht telkens wat aangepast moet worden naar de lichamelijke ontwikkeling van je paard.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:19

Hey,

Wat leuk dat je nu al bezig bent met nadenken over hoe je die eeste stappen wilt zetten!

Zoals in de vorige posts ook al is aangegeven ligt de basis bij grondwerk. Grondwerk...en nog eens grondwerk. Als dat dik in orde is zal je met inrijden ook weinig problemen ervaren.
De keuze voor optoming is geheel afhankelijk van wat het paard als prettig ervaart, en vooral als duidelijk, en waar jij mee om kan gaan.
De enige tip die ik je kan geven in het maken van je keuze: hou het simpel. Hoe minder poespas er aan de hoofd komt te zitten, en hoe minder verschillende soorten druk het paard voelt bij opname van de teugels; hoe beter.

Suc6!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:21

Hoe zeer je hart ook licht bij het bitloos en natural, geef je pony een basis mee die standaard is, zodat - mocht je hem ooit willen of moeten verkopen - hij makkelijker een nieuw tehuis kan vinden. Met een standaard basis bedoel ik dus: zadelmak laten maken en laten inrijden (of zelf doen) op halster, aansluitend bit erin om hem daar aan te laten wennen. Als de basis er eenmaal inzit, kun je weer terug naar bitloos.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:30

Keuze van optoming zul je tegen die tijd moeten bepalen aan de hand van hoe het paard zich gedraagt en hoe het op verschillende zaken reageert.
Zonder zadel is inderdaad niet goed voor het paard, je kunt in het allereerste begin best een keer of wat op de blote rug hangen en zitten, zelfs wel een stukje "rijden", maar voor het echte inrijden wil je zeker een zadel gebruiken. Dat is beter voor de rug van het paard en ook beter voor jouw houding op dat paard en daarmee voor de algehele balans.
Belangrijk punt is dat je zorgt voor echt goede begeleiding, altijd capabele hulp erbij hebt en zorgt dat je je voorbereiding vanaf de grond goed voor elkaar hebt. Dan weet je ook welke optoming geschikt is voor je paard, want dat heb je via longeerwerk en lange lijnenwerk al uitgewerkt. Sluit het gebruik van een bit niet bij voorbaat uit, ook al heeft het niet je voorkeur. Grote kans kun je gewoon bitloos werken, maar zeker bij een Welsh zou ik niets uitsluiten.
Enne, wacht gerust tot ze vier is voor je met inrijden bezig gaat, is absoluut beter voor het paard. Grondwerk kun je natuurlijk veel eerder mee bezig gaan, zorg dat het paard een goede zelfhouding krijgt tijdens het lopen, achterhand al kan onderschuiven, daar heb je alleen maar voordeel bij als je er uiteindelijk op gaat zitten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:36

Cassidy over het algemeen kan ik aardig je reacties mee komen, maar deze reactie vind ik een vreemd.

De basis met bit en dan weer terug naar bitloos alleen om de toekomst geen problemen te krijgen met de verkoop??
Persoonlijk denk ik dat een paardje wat bitloos is ingereden net zo makkelijk of zelfs makkelijk verkoopt.
En daarnaast..... gaat dit dan weer tegen de princiepes in van de bitloos rijdende mensen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:45

Het percentage principieel bitloos rijdende mensen in NL is nog altijd heel erg laag. Wil je in geval van het moeten verkopen een ruime keuze hebben aan nieuwe baasjes, dan is het inderdaad niet onverstandig om te zorgen dat het paard bekend is met een bit en hoe dat werkt.
Ook onder de "met bitrijdende mensen" zitten erg fijne potentiele baasjes, zou jammer zijn als je het paard een goede toekomst bij zo'n baasje zou onthouden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:47

Marlous, ik ben hetzelfde begonnen met mijn jonge paard, zoals jij je wens nu beschrijft. Ik kan je vertellen dat het supergoed gaat!!! Go jij! Go jij!
Heb heel veel grondwerk gedaan, we hebben een hele goede band gekregen en inmiddels heb ik zelfs al een paar keer op hem gezeten en gestapt en het gaat echt helemaal super!!! Je moest eens weten hoeveel mensen er over me heen vielen destijds, toen ik koos voor een jonkie en erbij vertelde dat ik hem bitloos in zou gaan rijden. Nou, ik weet dat het helemaal goed gaat komen en mijn paard doe ik nooit van zijn leven meer weg of hij gaat naar een andere 'natural' (om maar weer van hokjes te spreken Vork ) in uiterste nood.

Lees inderdaad de site van de NVBP maar eens (zie mijn onderstaande link) en verdiep je in grondwerk en/of neem er les in met je jonge paard. Het kan echt. Daarbij komen er steeds meer ruiters die bitloos gaan rijden, dus ook ik zie het nut niet in van inrijden met bit (buiten het feit om dat een jong paard nog aan het wisselen is en een bit niet altijd als 'prettig' kan ervaren).

De optoming is een kwestie van uitproberen (ik ben er ook nog niet helemaal uit wat het beste werkt bij ons, maar we hebben alle tijd en het komt echt wel goed). Succes! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:49

Kijk eens even om je heen hoeveel paarden er te koop staan, en hoe lang ze te koop staan. Als jij echt je paard kwijt moet omdat het allemaal niet meer lukt om wat voor reden ook, zal je in het begin natuurlijk binnen je eigen Natural kringen zoeken. Maar als dat niet lukt? Moet je je eigen principes de oorzaak er van laten zijn dat het met je pony verkeerd afloopt, alleen omdat jij hem een basis mee hebt gegeven die niet standaard is?

En paard is een dier die heel makkelijk te trainen is. Al zeg je bij het longeren "pannekoek" ipv het commando "halt", zal het paard in het vervolg halthouden op het woordje pannekoek. Komt hij ineens in andere handen, mensen die wel "halt" gebruiken, weet de pony niet wat dat betekend, stopt dus niet. Wordt in het ergste geval afgestempeld als rotbok, en krijgt in de extreemste gevallen een enkeltje slager omdat er niet mee aan te vangen is, of wordt door mensen hardhandig "gecorrigeerd", omdat hij zogenaamd geen opvoeding genoten heeft. Jawel, opvoeding heeft hij wel gehad, alleen niet de standaard versie.

Ik kan een paard bij het rijden leren in galop aanspringen op een bepaald - niet standaard - commando, en daar zelf in mijn hele carriere bijzonder gelukkig mee zijn. Een ander die op mijn paard komt te rijden, hoeft dat commando niet te kennen. Ja, jij kunt het de volgende koper uitleggen, maar weet jij waar het paard na deze koper beland? Worden er niet gaandeweg dingen vergeten te vertellen?

Bovenstaande is kort door de bocht, dat weet ik. Er zijn vergelijkbare vragen eerder in dit forum gesteld, en mijn reactie staat daar ook, samen met die van anderen, die mijn mening delen.

Zal even voor je zoeken....

*edit: bij deze

viewtopic.php?f=99&t=569172

viewtopic.php?f=125&t=724420

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:56

Cassidy: Moet ik mijn paard dus maar een bit in zijn mond hangen, omdat het overgrote deel van NL dat toevallig doet? Terwijl ik weet dat er een groeiende groep ruiters is die bewust bitloos rijden? Als het ooit al zover komt dat ik mijn paard moet verkopen (voorlopig zie ik echt geen reden), zal ik heel bewust naar een goed adresje voor hem zoeken, geloof me. Anders heb ik geen rust in mijn lijf meer. Mijn paard is mijn maatje en de klik die ik met hem heb, zal ik niet gauw nog eens vinden.

Naast bitloos, heb ik nl. nog een behoorlijke eis, 24/7 weidegang, aangezien hij niet happy is op stal. En geloof me, zulke adresjes zijn er echt wel. Dus ik voel niet de behoefte om mijn paard's africhting aan te gaan passen, als je het niet erg vindt. Mijn paard gaat voor alle commerciele belangen, die niet eens aan de orde zijn. En wat andere bokkers daar van vinden, is voor mij niet zo belangrijk, heel eerlijk gezegd. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:58

Dus jij zou ook geen paard kopen die met bit ingereden is?

Overigens kun jij heel secuur zijn met het uitzoeken van een nieuw baasje voor je paard, maar eenmaal verkocht blijft verkocht en als ze hem doorverkopen heb je niets meer in te brengen. Ook, en al helemaal niet over de nieuwe eigenaren.

Bitloos is trouwens ook niet altijd even vriendelijk....een optoming is zo zacht als de handen die hem vasthouden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-07-07 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:03

Cassidy schreef:
Dus jij zou ook geen paard kopen die met bit ingereden is?

Overigens is bitloos ook niet altijd even vriendelijk....een optoming is zo zacht als de handen die hem vasthouden.

Als ik een paard zou kopen wat met bit gereden is, zou ik zeer waarschijnlijk overgaan op bitloos. Maar ik was niet van plan om een tweede paard aan te schaffen. Heb er geen tijd voor, helaas.

Mijn manier van (bitloos) rijden is wel degelijk vriendelijk trouwens. Dat hoeft niemand aan te nemen, hoor, maar ik zeg het wel even. En verder verwijs ik je voor meer info naar onderstaande site, daar staan hele interessante verhalen op. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:05

Jouw versie misschien wel. Maar bitloos is heel erg breed, en dat weet je zelf ook.

En ik heb bovenstaande reactie even aangepast. Jij kunt zorgvuldig zijn met de komende eigenaar, mocht het paard om een of andere reden doorverkocht moeten worden heb jij daar geen invloed meer op...

En ook al heb je geen plannen voor de verkoop, misschien moet je de regel in je onderschrift nog eens lezen?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:08

Cassidy, je hebt het hier over trainen, maar valt daar bitloos inrijden ook onder?

Ik ben van mening er zeker voor bitloze paarden een goed baasje gezocht kan worden.
Misschien een nog wel beter nadenkender mens dan iemand die er gewoon een bit in zou hangen.

Ik ben het helemaal met je eens dat bitloos ook niet altijd vriendelijk is.
Zo'n neusje is behoorlijk gevoelig, zeker als het gaat om dunne optomingen zoals het touwhalster of een enkele sidepull.
Het zijn de handen die het maken of kraken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:14

Cassidy schreef:
Jouw versie misschien wel. Maar bitloos is heel erg breed, en dat weet je zelf ook.

En ik heb bovenstaande reactie even aangepast. Jij kunt zorgvuldig zijn met de komende eigenaar, mocht het paard om een of andere reden doorverkocht moeten worden heb jij daar geen invloed meer op...

En ook al heb je geen plannen voor de verkoop, misschien moet je de regel in je onderschrift nog eens lezen?

Alle mensen (en dat zijn er inmiddels al heel wat Haha! ) die ik ken die bitloos rijden, rijden heel vriendelijk. Juist omdat ze heel bewust hiervoor gekozen hebben, een andere manier zochten om met hun paard al rijdend te communiceren. Nogmaals, ieder zijn ding, hoor, ik de mijne.

En ja, ik weet heel goed hoe het leven kan lopen, heb meer dan genoeg meegemaakt. Maar mijn leven is nu al een aantal jaren stabieler dan ooit en als ik Sam niet meer kan betalen, kan ik zelf weer gaan werken. Ik zit in een luxe positie, dus ik denk niet dat ik Sam snel weg hoef te doen vanwege geldproblemen. Maar goed, daar heeft niemand iets mee te maken hier, lijkt me. Lachen
Zie jij maar fijn beren op de weg, ik geniet lekker van mijn bitloze ritjes. Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:19

gut gut wat een gehap weer naar elkaar...

Cassidy geeft een goed bedoelde tip.

ot: natuurlijk kun je een paard bitloos inrijden, met of zonder bit hij zal het toch moeten leren omdat het beide nieuw is.
Met een zadel (al dan niet met boom) inrijden lijkt me verstandig, dat zit steviger en ook stabieler waardoor je je paard minder hindert in de beweging en je zit ook steviger mocht er gek gedaan worden. Nogal vervelend als je er meteen naast ligt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:28

Als iemand zich al afvraagd hoe een paardje in te rijden zou eigenlijk het standaard antwoord moeten zijn: Zoek deskundige hulp...
Het ene paard is het andere niet, en niemand kan vanachter een schermpje beoordelen welke methode past bij zowel ruiter als paard en vv.

Een ruiter die niet zonder dat het paard weerstand gaat tonen een paard kan berijden, hoort mi altijd als advies, gedegen les nemen, te krijgen. En niet een of andere manier voorgeschoteld te krijgen die niet het rijtechnische probleem oplost.
En met een of andere manier doel ik op ieder ander advies behalve les.. of andere methode om het rijtechnisch in de rij te krijgen.

En verder ga ik met Cassidy mee, denk ook aan de toekomst van het paard mocht het overhoopt mis gaan en je moet het paard verkopen... en bij moeten heb je weinig keuze en verkocht blijft verkocht.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:49

Nadya schreef:
Cassidy: Moet ik mijn paard dus maar een bit in zijn mond hangen, omdat het overgrote deel van NL dat toevallig doet? Terwijl ik weet dat er een groeiende groep ruiters is die bewust bitloos rijden? Als het ooit al zover komt dat ik mijn paard moet verkopen (voorlopig zie ik echt geen reden), zal ik heel bewust naar een goed adresje voor hem zoeken, geloof me. Anders heb ik geen rust in mijn lijf meer. Mijn paard is mijn maatje en de klik die ik met hem heb, zal ik niet gauw nog eens vinden.

Naast bitloos, heb ik nl. nog een behoorlijke eis, 24/7 weidegang, aangezien hij niet happy is op stal. En geloof me, zulke adresjes zijn er echt wel. Dus ik voel niet de behoefte om mijn paard's africhting aan te gaan passen, als je het niet erg vindt. Mijn paard gaat voor alle commerciele belangen, die niet eens aan de orde zijn. En wat andere bokkers daar van vinden, is voor mij niet zo belangrijk, heel eerlijk gezegd. Lachen

Precies. Ik zou mijn paard ook niet verkopen aan een 'normal', zou gewoon op zoek gaan naar een natural die hetzelfde denkt over paarden houden en met paarden omgaan als ik (of die er in ieder geval dicht bij in de buurt komt).

Mijn paard is dan al 6 en allang ingereden, maar als ik een jonkie zou hebben, zou ik hem ook bitloos inrijden en weet niet of ik hem zou laten wennen aan het bit. Als hij toch niet weggaat naar iemand die hem met bit rijdt, waarom is dat dan nodig. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:28

Precies Inge Lachen . En ik vind het erg dat mensen meteen met zinnetjes als 'verkeerd aflopen met je bitloze paard' beginnen. Daar val ik even over. Dat belerende toontje meteen weer. Rolleyes

Het is prima als mensen over de toekomst van hun paard(en) nadenken (dat moet je al doen bij de aanschaf!!), dat juich ik alleen maar toe zelfs. Maar laat mensen die ervoor kiezen hun jonge paard bitloos in te rijden en weten wat ze doen een beetje in hun waarde graag i.p.v. bovenstaande belerende opmerkingen te plaatsen. Je kunt zo'n advies ook met een andere toon zeggen.

Al zou heel NL op zijn kop paardrijden, dan betekent nog niet dat ik dat ook moet doen. Gelukkig zijn er steeds meer ruiters die op bitloos overstappen of er belangstelling voor krijgen.

Daarbij moet ik zeggen, dat ALS ik mijn paard ooit zou wegdoen (kan me niet voorstellen Hyper! ); ik hem liever aan iemand geef die dezelfde benadering aanhangt, dan dat ik hem voor een vette prijs wegdoe aan iemand die hem op stal zet en met bit gaat berijden. Sorry als ik hiermee iemand op zijn tenen trap, maar zo is het nou eenmaal. Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:36

Als ik mijn paardjes zou moeten verkopen, om welke reden dan ook, dan wil ik het allerbeste voor mijn paardjes alleen heb ik daar niets over te koop of te vertellen...
Een poos terug heb ik een pony verkocht, die heb ik een zo grote mogelijke rugzak meegegeven, zowel beleerd voor de kar als onder het zadel, verkeersmak etc etc.. Zodat ze een zo groot mogelijke kans heeft op een goed tehuis.
En ook ik dacht dat ze het perfecte tehuis had gekregen, maar ze is inmiddels doorverkocht omdat de klik er niet was.
Ieder zijn eigen, maar zou het paard in het handelscircuit terecht komen en een bit niet willen accepteren (gewoonweg omdat het dier dat niet kent) dan krijgt het paard een stempel als rotbok en komt in een neerwaartse spiraal terecht. En dat heeft niets te maken met tegenstander of voorstander zijn of het beste willen of niet...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:38

En wat in het geval dat er iets met jou gebeurd en daardoor je paard te koop wordt gezet? Dan kun jij niet heel veel meer uitzoeken... Het is misschien wat cru en ik mag van harte hopen dat het nooit aan de orde komt, maar er gebeuren soms rare dingen in het leven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:28

Wat een onzin is dit zeg!!!!
ALS ALS ALS!!!

Als een paard op latere leeftijd nog aan bit zou moeten zou dit geen problemen hoeven op te leveren.
Er worden zo veel paarden verkocht, op alle leeftijden, die bij iedere eigenaar weer wat nieuws te leren krijgt, dus waarom geen bit?!

En tot die tijd kunnen de mensen die paarden bitloos willen beleren, lekker op deze manier blijven rijden en kan je er zeker van zijn dat het paardegebit in ieder geval ontwikkeld is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:37

Gelukkig heb ik nog een gezin thuis en mijn vriend is mede-eigenaar van Sam. Lachen
Over een paar jaartjes zit mijn dochter ook op een paard, want die is nu al helemaal gek van paarden. Haha!

Daarbij, ik heb mijn paard NH/Freestyle opgevoed, dus een traditioneel ingesteld persoon zal sowieso moeite krijgen met mijn paard. Haha!
Hij reageert het best op lichaamstaal en -houding. Dus nu moet ik hem ook maar traditioneel beleren en africhten? Lijkt me wat lastig, want daar doe ik (niet meer) aan. Geloof me, het kringetje van mensen die zo met hun paard omgaan (NH/bitloos en noem maar op), wordt steeds groter, dus als jullie het niet erg vinden, maak ik me er niet echt druk over. Ik vind dat iedereen zelf moet weten of 'ie bitloos of niet rijdt.

Marlous, mocht je meer info willen over het bitloos inrijden van je jonge paard straks, PB me dan gerust even.

En Alane, denk jij dat mensen alleen op bitloos overstappen vanwege rijtechnische problemen ofzo? Ik denk dat je dan toch iets verder moet denken, hoor. Inmiddels komen er steeds meer instructeurs die les geven in bitloos rijden. Een paard kan ook op de juiste manier lopen zonder bit en voor meer info hierover verwijs ik je naar onderstaande link. Lachen