paard leren longeren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

paard leren longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:12

Hoi,

ik heb een bijna 5 jarige merrie, tinker x quarter. Toen wij haar kochten ( 1 jaar geleden ) was ze alleen ingereden en daarna door de vorige eigenaar op het weiland gezet. Af en toe werd er op haar gereden. De persoon die haar ingereden heeft, heeft haar ook gelongeerd, maar dat was in het begin heel gevaarlijk. Het paard kwam keihard op je af rennen enzo. Nu wil ik haar af en toe ook longeren, maar dat gaat niet erg goed. Rechtsom gaat prima, op stem commando's reageert ze super, ik hoef geen zweep te gebruiken. Maar linksom is een ander verhaal. Ze begint dan te rennen, en als ze uitgerend is, gaat ze stil staan, of probeert om te draaien, of ze komt naar mij toe stappen...

Wie kan mij vertellen wat ik fout doe ?? En hoe ik het beter kan doen ??

groetjes Nienke

griebels

Re: paard leren longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:13

Zo wie zo een stuk afzetten.. Een soort roundpen maken van lint. Zorg altijd dat haar hoofd, haar kont en jij in een driehoek staan. JIj liever wat meer richting kont (drijvende vorm) dan richting hoofd...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:07

Misschien moet je toch de zweep pakken, om er voor te zorgen dat je haar als het nodig is naar buiten kunt drijven. Dus je gebruikt de zweep dan niet als drijvende kracht naar voren, maar als drijvende kracht opzij, want als ze naar je toe komt kan dit ontzettend gevaarlijke situaties opleveren ( omdat je de longe niet zo snel kort kunt maken, en als ze dan weer wegloopt, springt of wat dan ook kan er een been bijv. achter de longe blijven hangen. ) En idd een cirkeltje afzetten met lint, hierdoor krijgt ze vanzichzelf al de neiging om naar buiten toe te gaan, het lint als aanleunig Knipoog

succes

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:34

Heee nienke

Probeer haar goed te belonen met de dingen wat ze goed doet, en hou het rustig laat haar eerst alleen stappen op de linkerhand, en dan rustig een drafje probeer zelf ook een goede houding voor het longeren te gebruiken overdreven gezegd handen op hoogte navel in een V longeren en je Hart richting haar schoft, als ze wat rustiger moet gaan lopen ga je iest voor haar schoft staan en als ze wat harder moet je drijf hand wat omhoog maar niet te hoog want dat is weer bedrijgend ik hoop dat je er wat aan hebt, ik ben zelf met zylvester een hele nieuwe methode van Emiel voest aan het beginnen dat is dan zonder longeerlijn en dat gaat goed echt perfect miss is het ook watt!!! maar dan moet ze eigenlijk eerst wel aan de longeerlijn knap lopen he Tong uitsteken

nou suc6 meid!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:38

-->[LO]

miss_syenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:55

hallo

ik heb een 13 jarige arabier als ik haar wil longeren dan komt ze steeds naar me toe hoe moet ik dit oplossen??

groetjesz Ach gut