boomlooszadel met kussens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

boomlooszadel met kussens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:50

Ik heb ergens gelezen dat er tegenwoordig ook boomloze zadels zijn waar kussens onder zitten. Dat je geen losse pad met inlages meer nodig hebt.
Weet iemand welk zadel dat is? En wat daar de kostem van zijn? En de voor en nadelen.

Jeddah

Re: boomlooszadel met kussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:23

De Ghost is er eentje van, maar ook de Startrekk heeft dat systeem en volgens mij zijn er meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:25

Dat er kussens onder zitten betekent trouwens niet automatisch dat je geen pad meer nodig hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:28

Barefoot heeft er tegenwoordig ook kussens in zitten bij een aantal modellen, maar daar moet ook gewoon nog een pad onder. Die kussens zijn een soort "extra" bescherming.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:49

Ik heb 2 Startrekks. En ik rij met een pad met inlages eronder.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:39

Hmmm of ik heb het niet helemaal goed begrepen of ik bedoel een ander model.
Ik dacht namelijk dat er boomloze zadels waren waar je dus geen pad met inlages meer onder hoefde te doen. Dat je gewoon bijv met een anky setje kan rijden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:42

Misschien de soft balance zadels? Volgens mij moet hier ook nog een pad onder, maar deze zadels zien er wat "echter" uit.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:52

Ik heb hem gevonden Haha!
Ik bedoelde inderdaad de soft balance van http://www.singlefooter.nl/gangenpaardzadel.asp

Ik dacht dat daar ook dressuurzadels van komen. DIe gaan rond de 800 euro kosten (dacht ik). Maar kan daar niets meer over vinden. Weet iemand dit?

Heeft iemand ervaring met deze zadels?

Het is namelijk voor mijn trekpaard bedoeld. Ze is nu net 4 jaar. EN heeft een ongelofelijke groeispurt gehad in de breedte dat mijn fijne kentaur zadel niet meer past. En ik heb weinig zin om weer heel veel zadels te moeten passen voor dat ik een geschikte passende vind.
Vandaar dat ik aan een boomlooszadel wil beginnen.
Laatst bijgewerkt door felicity op 24-07-07 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:05

Bedoel je de star-trekk zadels?
Die hebben inderdaad ook kussens, maar als nog word aanbevolen er een pad met inlages onder te doen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:58

Pb pmarena even, zij heeft een aantal van deze zadels verkocht, wellicht heeft ze er ook mee gereden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:08

heb er nog 2 liggen en mee gereden Vork
heb de spaanse een keer uitgeprobeerd , vond m wel mooi Bloos

ben geen wrong gewent en deze hebben wel iets van wrong
dat is de reden waarom dit m niet geworden is voor ons Knipoog

op mijn bolletje had ik geen inlage pad er onder nodig
op mijn huidige pony zou ik er wel nog een extra pad onderdoen

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:53

felicity schreef:
Ik heb hem gevonden Haha!
Ik bedoelde inderdaad de soft balance van http://www.singlefooter.nl/gangenpaardzadel.asp

Ik dacht dat daar ook dressuurzadels van komen. DIe gaan rond de 800 euro kosten (dacht ik). Maar kan daar niets meer over vinden. Weet iemand dit?

Heeft iemand ervaring met deze zadels?

Het is namelijk voor mijn trekpaard bedoeld. Ze is nu net 4 jaar. EN heeft een ongelofelijke groeispurt gehad in de breedte dat mijn fijne kentaur zadel niet meer past. En ik heb weinig zin om weer heel veel zadels te moeten passen voor dat ik een geschikte passende vind.
Vandaar dat ik aan een boomlooszadel wil beginnen.

Dit zadel kan je als testzadel aanvragen bij Singlefooters. Uittesten is de enige manier om uit te vinden of het iets voor jou en je paard is. Ik ken zowel mensen die er lyrisch over zijn als mensen die het absoluut niets vinden ( ik dus ).

Succes.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:13

Ik heb een Trekker Dressage Endurance gehad, ook een boomzadel met behoorlijk dikke kussens er onder. De kussens zijn stug en dik en daardoor voelt het zadel heel erg aan als een boomzadel. Bij dit zadel was geen pad er onder nodig. Vond het een fijn zadel maar mijn paard had er gewoon niet de geschikte rug voor dus heb ik hem weer verkocht.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 14:08

Mag ik vragen wat voor rug jou paard had?
Het is bedoeld voor mijn iets bredere trekpaard. Ik heb liever een boomzadel (vind ik fijner zitten). Maar het is behoorlijk lastig een geschikt zadel voor haar te vinden. En ze groeit ook nog steeds dat ik liever een boomlooszadel heb.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:42

Ik heb een dun paardje met atrofie aan de rug in combinatie met een hoge schoft. De kussens lagen exact op de deuken naast de schoft waardoor het zadel de schoft niet goed genoeg vrij hield naar mijn mening. Maar ik denk dat je daar met een trekpaard geen last van zult hebben Knipoog Ze hebben hem trouwens ook in de versie extra wijd dus dat is misschien wel iets voor jouw Lachen Vond het zelf een heel fijn zadel om op te zitten. www.bitloosrijden.nl heeft ze te koop volgend mij

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:50

Ik heb ook een trekker dressage endurance , hij ligt op een arabier , iets overbouwd achter , ik gebruik dus ook een pad met extra inlages onder dit zadel .
Voornamelijk gebruikt mijn dochter dit zadel , haar arabier loopt zeer soepel onder dit zadel , en zelf rijdt ze liever op de trekker dan op haar ( aangepaste) jc zadel.
Het is inderdaad waar , dat dit zadel aanvoelt als een boomzadel , voor vele liefhebbers van boomloze zadels is dit echter niet wenselijk.
echter ,dit paardje , heeft een zeer moeilijke rug , en de ontspanning die we krijgen onder dit boomloze zadel ( ook al zit er een pad onder met dubble inlages )hebben we nog nooit verkregen met een boomzadel.
Doordat ze overbouwd is schuift een zadel al snel naar voren en drukt op de schoft , bij dit boomloze zadel heeft ze absoluut ruggegraat vrijheid en ook genoeg schoftvrijheid.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:30

Ik heb het boomloze gangenpaardmodel uitgeprobeerd. Zelf vondt ik het zadel juist teveel knijpen op de schoft, het is niet automatisch zo dat dit zadel goed zit bij een breder paard.

Mischien kun je dan beter kijken naar boomloze zadels waarbij je het boogje voor kunt veranderen of evt het vormdeel eruit kunt halen waarna je het evt opvult met een zacht materiaal.

De startrekk heeft een verwisselbare "pommel".
Antheman hier op het forum rijdt met deze zadel en heeft een haflinger en ik geloof een merens.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:52

Het liefst wil ik gewoon een boomzadel. Ik heb de cheyenna en de londen van barefoot getest. En vond het gene lekkere zadels om langere tijd op te moeten rijden. Maar een boomzadel zoeken die goed past op een trekpaard is ook een hele opgave. En ze is pas 4 dus ook nog veel in de groei (Ik heb inmiddels 3 zadels gehad voor d'r). Dat ik eigenlijk niet meer aan waag aan een boomloos zadel. Maar wil dus het voordeel van boomloos maar ook de voordelen van een boomzadel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:42

jij hebt dan ook wel een enorme spierbundel Bloos!

denk dat op jouw paard wel een orgineel trekpaard zadel past
de meeste worden niet dressuurmatig gereden (of dit nu voor de kar of onder zadel is)
en hebben dan vaak wat minder rugbespiering (en toont dan als iets hangende/holle rug)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:03

nickyu schreef:
jij hebt dan ook wel een enorme spierbundel Bloos!
denk dat op jouw paard wel een orgineel trekpaard zadel past
de meeste worden niet dressuurmatig gereden (of dit nu voor de kar of onder zadel is)
en hebben dan vaak wat minder rugbespiering (en toont dan als iets hangende/holle rug)

Is het zo erg? Vond het zelf wel meevallen Bloos
Het klopt wel ze loop 4 a 5x per week onder het zadel dressuurmatig en afentoe eens een buitenritje.
Het excelsior trekpaardzadel heb ik gepast. Maar dat paste niet lekker. Het sloot niet mooi aan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:30

De Ghost heeft kussens onder het zadel,en er kan ook een voorboogje in.
Maar het is zo'n klein zadel,dat ie waarschijnlijk in het niet valt op je tank. Haha!
Afbeelding
Afbeelding

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 19:23

Die is inderdaad wel heel klein.
Zijn daar ook testzadels van aan te vragen?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:25

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 19:30

Dankjewel

Daar eens even neuzen