Het Compliment

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Het Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 14:08

Hallo Allemaal !

ik vroeg me af wie mij wat meer info kan geven over het compliment.
Moet je het paard eerst opwarmen ?
en is het wel goed voor de spieren/pezen en botten ?

Heeft iemand een pony die het compliment kan?
hoe heb je het aangeleerd?

Arrows

Re: Het Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:28

Niemand die me even wilt helpen ?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:33

op de site van pinky@bokt staat hoe je het kunt aanleren.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:32

Er zijn verschillende manieren om het compliment aan te leren. Hier mijn manier

Ik heb het Mirei geleerd door links naast haar te gaan staan, met mn rechterhand haar been op te tillen en dan met mn linkerhand in haar borst te prikken (=teken om achterwaarts te gaan). Als reactie hierop bracht Mirei dan haar gewicht op haar achterhand. Uiteraard moet je wel eerst je paard leren te reageren op geprik in de borst anders snapt hij er niks van
Als je in plaats van het in-de-borst-prikken liever een ander signaal geeft om je paardje zijn gewicht op zijn achterhand te plaatsen kan dat natuurlijk. Veel mensen leren het compliment aan door met een snoepje het paard "achterwaarts" te lokken terwijl 1 been opgetild wordt door de trainer. Mirei was hier te lenig voor, ik kon mijn snoepjes overal houden maar het enige dat bewoog was haar nek en dat was dus niet de bedoeling
Nog een andere manier is je paardje zijn gewicht naar achteren te laten verplaatsen door druk uit te voeren op het halster.

Zodra ze haar gewicht verplaatste: "braaf" + snoepje. Dit hebben we toen langzaam uitgebouwd en naar mate de tijd vorderde kwam Mirei steeds dichter bij de grond met haar been. En uiteindelijk dus ook óp de grond Sommige paarden hebben hier meer moeite mee dan anderen. Bij Mirei heeft het een paar maanden geduurd voordat ze echt perfect met 1 knie op de grond durfde te leunen. Blijf dus altijd geduldig en geef niet op Gewoon elke keer dat je vrijheidsdressuurt even 1 of 2 keer het compliment oefenen en dan weer doorgaan met de makkelijke kunstjes.

Veel paarden zullen onder het compliment uit proberen te komen door hun been uit je handen te trekken of naar achteren te springen met het been dat juist gestrekt moet blijven. Om dit te voorkomen is het van belang dat je de oefening heel rustig opbouwt. Probeer je paardje weer rechtop te laten staan voordat ie uit zichzelf opspringt of zn been uit je handen trekt. Zo zal hij gaan begrijpen dat JIJ degene bent die aangeeft wanneer hij weer rechtop mag gaan staan. Hier is ontzettend veel geduld voor nodig en je moet je goed kunnen beheersen (want het is nu eenmaal heel verleidelijk om nét nog even iets meer te vragen als het eens goed gaat), maar als je het zo rustig opbouwt zal je vanzelf zien dat je paardje steeds dichter met zijn knie bij de grond komt

voila Lachen (van iemand anders van een andere site )