[AR] Sulky over zand/bospad, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Sulky over zand/bospad, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 16:16

Beste medemenners,

Ik ben erg in dubio of ik een shetlandersulky aan zal schaffen. Ik rijd momenteel met een 4 weilige wagen met mijn shetlander maar het lijkt me ook ontzettend mooi om eens een lekkere bosrit te maken over de paden enzo.

Nu is mijn vraag aan jullie. Wat zijn jullie ervaringen met de sulky's? Zijn deze gemakkelijk te trekken over zand en wat zwaardere grond? Met mijn huidige wagen moet ik het houden op straat of glasland. Maar een zandpad zie ik niet zitten omdat dit gewoonweg te zwaar is denk ik.

Wat zijn jullie ervaringen met de sulky? Waar rijden jullie vaak?

Tess

Re: Sulky over zand/bospad, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:50

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:06

Qua gewicht moet het kunne aleen qua vering moet ik er net aan denken. Ten eerste zit je niet al te stabiel: vaak tekort ruimte voor je benen en geen bokkussen. Daarnaast krijg je elke klap in je lijf en de pony op zijn schoft. In iedergeval: bij de goedkopere varianten sulky's. Daarnaast zijn de wielen van die sulky's ook niet al te best. Ze zijn tegenwoordig wat steviger maar die oude modelen hadden iele wielen en als je dan over een boomstronk gaat....
Hoe zwaar is je vierwieler? Soms blijkt het toch mee te vallen en het bos kent niet alleen mul zand maar ook makkelijk begaanbare paden

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 19:14

Ik heb het nu over de sulky's van Ineke Terlouw. Ik weet niet of het je wat zegt?

Ze staan op http://www.horseshophorsepower.nl

Ik heb momenteel geen idee hoe zwaar mijn vierwieler precies is. Maar hij heeft wel vrij brede en dikke banden zegmaar, niet met spaken oid erin.

Edit: En geen vering...aii

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:45

Ik heb eerste een sulky gehad en heb nu een marathonwagen. Ook al is de marathonwagen zwaarder, heb ik toch het idee dat ze deze makkelijker trekt.
Nadelen van een sulky in het bos: de vering is vaak een stuk minder als met een 4wieler waardoor je keihard over hobbels kunt knetteren. Maar ik zag dat mijn pony ook moeite had met de 2wieler, omdat als deze in het mulle zand ging slingeren/ slippen dat m'n pony deze ook nog eens recht moest houden. Dat kost een hoop energie extra. Daarbij leek de sulky verder in het zand te verdwijnen (dus zwaarder trekken) dan de 4wieler. Ik denk door veel gewicht op een kleiner opp. nl maar 2 ipv 4 wielen...
Ik denk dat een sulky mooi is voor simpel licht dressuurwerk te trainen met enkelspan, maar zou het voor bosritjes niet snel aanschaffen. Anders iig letten op zeer goede vering en zeker niet beginnen aan die slappe standaard shetsulky's.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:50

Paulusjuh schreef:
Ik heb het nu over de sulky's van Ineke Terlouw. Ik weet niet of het je wat zegt?Ze staan op http://www.horseshophorsepower.nl

Had er toevallig ook al naar gekeken vandaag! Wil ook graag een wagentje voor mn pony voor in het bos. Maar lees nu dus (gelukkig) dat een sulky niet zo geschikt is. Leek mij juist fijner voor de pony omdat ze volgens mij wel vrij licht zijn. Maar met wat voor soort karretje kan je dan het beste in het bos rijden?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:16

ik rijd eigenlijk alleen maar op ruiterpaden en grasvelden. eigenlijk kom ik er nooit mee op de weg. het rijd echt prima! soms zit het zelfs nog confortabeler dan mijn marathonwagen, omdat hij zo super geveerd is.
foto's staan in mijn profiel. ik heb hem van HCA in Klarenbeek. je kunt hem ook gerust proberen daar.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 09:29

Ziet er leuk uit xElienx maar ik heb het eigelijk over deze sulky's :

Afbeelding

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:41

Vickelientje schreef:
Ik heb eerste een sulky gehad en heb nu een marathonwagen. Ook al is de marathonwagen zwaarder, heb ik toch het idee dat ze deze makkelijker trekt.
Nadelen van een sulky in het bos: de vering is vaak een stuk minder als met een 4wieler waardoor je keihard over hobbels kunt knetteren. Maar ik zag dat mijn pony ook moeite had met de 2wieler, omdat als deze in het mulle zand ging slingeren/ slippen dat m'n pony deze ook nog eens recht moest houden. Dat kost een hoop energie extra. Daarbij leek de sulky verder in het zand te verdwijnen (dus zwaarder trekken) dan de 4wieler. Ik denk door veel gewicht op een kleiner opp. nl maar 2 ipv 4 wielen...
Ik denk dat een sulky mooi is voor simpel licht dressuurwerk te trainen met enkelspan, maar zou het voor bosritjes niet snel aanschaffen. Anders iig letten op zeer goede vering en zeker niet beginnen aan die slappe standaard shetsulky's.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben wbt dat gewicht wat over minder oppervlak verdeeld wordt...had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb met mijn vierwieler ook wel eens het gevoel gehad dat ik in een bootje zat, tegen de bedoeling in raakten we verzeild op een zeer mul pad. Mijn man is afgestapt en heeft zelfs even meegeduwd zo ontzettend zwaar was het, de wagen begon een beetje te driften op het zand zeg maar. Bij een sulky zouden de wielen ws nog dieper in het zand "gesneden" hebben.
Ik denk er toch nog eens diep over na.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:33

Ik heb de sulky van Terlouw (die op het plaatje, de 'bredere uitvoering'). Ik heb hem gekocht
om mijn ponys een beetje bij te kunnen werken, aangezien ik veel 4span rijdt. Het is een degelijke
sulky om mee te rijden. In mul zand begint hij wel te 'surfen' (heen en weer glijden). Op zich
vind ik niet dat de sulky te zwaar trekt. Vering is niet je van het. Ik rijd er wel mee door het bos,
maar als je een wagen wil kopen om kilometers te maken zou ik niet snel voor deze kiezen.
Ik beschouw hem meer als wagen voor er bij. Over de weg is hij trouwens wel ideaal. Wil je echt
lang het bos in (en comfortabel) zou ik voor een duurdere versie gaan of toch een vierwielige
wagen zoeken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:34

Ik ga hierin helemaal met bontegevaar mee. Ik heb deze sulky ook om een beetje aan de dressuur te kunnen werken op de weg en vlak grasveld en daar is hij echt goed voor. Maar op erg ruig terrein zit je echt niet lekker meer en is ook niet lekker voor de rug van je pony omdat de vering alleen op het bankje zit en niet echt super is.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 14:05

Hmm toch heb ik nog een beetje twijfels erover. Ik heb dus wel al een 4 wieler maar die is denk ik echt te zwaar. Heeft dikke brede banden zegmaar (zal zo eens een vergelijkend plaatje zoeken).

Ik ga misschien eens proberen of ik bij Ineke Terlouw een sulky een weekje op 'proef' mag om te kijken hoe het in het bos is.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:56

Heb wel eens op een sulky gezeten als je een trainingsulky hebt die komt over al wel door die zijn wat breder en de banden zijn dikker.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:17

ik heb ook een sulky voor een b pony en ik vind het super! het is een eigen gemaakte. zonder spaak wielen, want die kunnen niet zoveel hebben bv. met takken in het bos. ik heb een met vespa banden en dat gaat super! hij is licht en makkelijk hanteerbaar. vering en alles ben ik ook heel tevreden over!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:44

Ik ben het ook met bontegevaar eens. Ik heb hem ook en gebruik hem voornamelijk om mee te dresuren. Maar ga er ook mee naar het bos enz, puur omdat je hem zo achter in de auto gooi, maar niet om dat hij zo comfortabel is.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:19

Ik zou dat eerst ook doen, heb ook een 4wielige recreatiewagen die opzich wel aardig gaat op zandpaden, maar na een paar uur is ponylief wel moe.
Toen dacht ik dus ook om een 2wieler erbij te kopen voor in het bos. Maar de wagenmaker waar ik kom raadde het me af, hij verkocht die sulky's niet eens meer. Hij zei dan kun je beter je 4wieler verkopen, het geld bijleggen wat je voor een sulky zou betalen en dan een lichter 4wielertje op spaakwielen kopen.
Dus dat ga ik nu idd doen, daar heb ik op langere duur meer plezier van. Mijn grove 4wieler gaat met pijn in het hart de deur uit, en er komt een lichtere 4wieler op spaakluchtbandjes voor in de plaats

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:49

Ik sluit me even aan bij het topic, ben namelijk zelf aan het twijfelen of het handig is om eerst een sulky te kopen (ben mijn mini aan het beleren) en daarna een vierwieler erbij of meteen een vierwieler.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:09

ik wil ook nog even kijken of er nog reacties kopen.. ik zit er namelijk ook aan te denken toch mijn kar in te ruilen voor een sulky.. mijn kar is namelijk erg grof en ik ben bang ook te zwaar voor mijn shet.. terwijl iedereen zecht van niet.. maar ik denk van wel..

maar ik wou ook daarmee op den duur richting bos/strand gaan... maar ook verharde wegen/ velden.. maar ook t liefst by Inneke een sulky vandaan..

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 08:35

Ik zie er voorlopig eventjes van af. Uit reacties blijkt dat de sulky er toch ook niet 'hemels' geschikt voor is omdat hij gaat glijden in het zand. Op verharde wegen en velden gebruik ik uiteraard gewoon mijn 4wieler. Heb daar ook wel eens mee in het land gereden en dat gaat wel.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:05

ik wil niet overkomen dat ik een HCA sulky aan probeer te smeren of er reclame voor maak ofzo hoor, maar ik zit al die reacties zo even door te lezen over de bekende shetlandsulky. eerlijk gezegd verbaast het me dat die sulky verre van perfect zijn. Driften in een zandpad Verward , slechte vering Nors opkijken , hij klapt op het schoftje en je schuift van de ene kant van het bankje naar de andere kant, zodat je makkelijk omgaat . dit verbaasd me echt, vooral dat glijden in het ruiterpad. ik rijd met mijn sulky namelijk het zelfde als met mijn marathonwagen. er zitten bij mij van dat soort schrokbrekers onder, die ook voor auto's worden gebruikt. hij zit eigenlijk nog confortabeler dan mijn luchtgeveerde marathonwagen, of de wagen van mn vader met bladvering. ik jaag gerust met een snelheid van 25/26 km/h door een heel mul en blubberig zandpad. je schuift ook niet van de ene kant naar de andere kant, omdat er maar 1 stoeltje op zit. het gewicht zal dus niet geheel op je buitenwiel komen, met de kans dat je omslaat. daarnaast is alles zo verstelbaar dat hij perfect in evenwicht gebracht kan worden. ik heb ook niet het idee dat hij hard op het schoftje klapt. ik heb er zelf een paar keer een oefenmaraton mee gereden en heb 2x een 2de en een keer een 3de prijs behaald. (mijn marathonwagen is te zwaar voor enkelspan, ik rijd daar 2- en 4-span mee).
mijne gaat in ieder geval voor geen goud meer weg.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:15

Ik vind het wel raar eigenlijk.. er zijn echt super veel mensen die die kar hebben.. maar toch blijkt hij niet goed te zijn Verward

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:20

xElienx schreef:
ik wil niet overkomen dat ik een HCA sulky aan probeer te smeren of er reclame voor maak ofzo hoor, maar ik zit al die reacties zo even door te lezen over de bekende shetlandsulky. eerlijk gezegd verbaast het me dat die sulky verre van perfect zijn. Driften in een zandpad Verward , slechte vering Nors opkijken , hij klapt op het schoftje en je schuift van de ene kant van het bankje naar de andere kant, zodat je makkelijk omgaat . dit verbaasd me echt, vooral dat glijden in het ruiterpad. ik rijd met mijn sulky namelijk het zelfde als met mijn marathonwagen. er zitten bij mij van dat soort schrokbrekers onder, die ook voor auto's worden gebruikt. hij zit eigenlijk nog confortabeler dan mijn luchtgeveerde marathonwagen, of de wagen van mn vader met bladvering. ik jaag gerust met een snelheid van 25/26 km/h door een heel mul en blubberig zandpad. je schuift ook niet van de ene kant naar de andere kant, omdat er maar 1 stoeltje op zit. het gewicht zal dus niet geheel op je buitenwiel komen, met de kans dat je omslaat. daarnaast is alles zo verstelbaar dat hij perfect in evenwicht gebracht kan worden. ik heb ook niet het idee dat hij hard op het schoftje klapt. ik heb er zelf een paar keer een oefenmaraton mee gereden en heb 2x een 2de en een keer een 3de prijs behaald. (mijn marathonwagen is te zwaar voor enkelspan, ik rijd daar 2- en 4-span mee).
mijne gaat in ieder geval voor geen goud meer weg.

Ik heb jouw sulky afgelopen zaterdag bekeken op de shetlandmanifestatie. Die is nóg lichter dan die van mij. En vlg mij ook nóg beter geveerd. Ziet er goed uit!
Ik glij overigens niet over mijn bankje van links naar rechts, omdat ik daar een bokkussen op heb. En dat driften gebeurt alleen in heel heel mul zand. Mijn wielen staan ook ietsje schuin en ik ben, ondanks vreemde capriolen van mezelf Vork , nog nooit omgeklapt en ook niet bijna. Dus wel heel stabiel.

@Lab_iris; ik denk dat het helemaal ligt ook aan de eisen die je stelt aan een wagen. Zoals al eerder aangegeven vind ik een sulky heel geschikt voor enkelspan dressuurwerk, maar voor boscrossen zit ik persoonlijk toch liever op een marathonwagen.
Dat veel met die goedkope shetsulky rijden, is volgens mij voornamelijk omdat die dingen zo goedkoop zijn. Andere reden kan ik niet echt bedenken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:49

Was je ook op de manifestatie Vickelientje?
In de stand van HCA heeft mijn wagen ook gestaan tussen de bedrijven door
Trouwens, degene die eerste was bij de samengestelde wedstrijd reed ook met een HCA sulky

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:17

Napie schreef:
Was je ook op de manifestatie Vickelientje?
In de stand van HCA heeft mijn wagen ook gestaan tussen de bedrijven door
Trouwens, degene die eerste was bij de samengestelde wedstrijd reed ook met een HCA sulky

Jaah, ik was er ook even. Hij wilde me jouw wagen al aansmeren Haha! maar heb gezegd dat ik al een mooie marathonwagen heb.
Verder zag jij er zo serieus uit dat ik je niet durfde te storen Knipoog
Je hebt trouwens pb van mij over sulky. Is die aangekomen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:23

Gekregen, maar geen centjes
Ik zie er altijd een beetje eng uit op wedstrijden (zag ik op de foto's) dus misschien is het maar beter zo anders bijt ik misschien Haha!