Met de longeerzweep lukt het niet om rake tikken uit te delen, en verder is ze daar ook absoluut niet van onder de indruk. Ze snapt wel dat klapperen harder betekent, maar goed, als ze niet wil

Dan kun je haar aan gaan duwen, en tegen de tijd dat je weer in het midden bent, is het weer hetzelfde. Ook een stuk meelopen/rennen en dan langzaam terug naar het midden werkt niet. Ik kan dreigend aan komen lopen hoe ik wil, als ze nog niet beweegt geef ik haar een tik (maar die komt niet hard genoeg aan vrees ik
), en daarna gaan we verder met 'Hup, lopen' en dan aanduwen.Ik heb haar de laatste keren wel wat lekkerder kunnen laten lopen door een stuk plastic aan de zweep te doen, maar daar raakte ze ook snel aan gewend. Ik ben nu bezig met stemcommando's aan te leren, stappen snapt ze wel, draven lukt ook al, maar als ze geen zin heeft, doet ze het niet.
Hoe kan ik haar nu dus beter voorwaards krijgen? Ik denk dat een tik met de zweep (zoals je met rijden ook kunt doen) wel zou helpen, maar met de longeerzweep krijg ik dit niet voor elkaar. Mijn houding is verder goed, ik heb met andere paarden eigenlijk geen probleem. Wie helpt?