Amable schreef:Nee, dat is het nu juist, daar voorkom je voernijd mee. Een klopje doet ze het niet voor en dat is begrijpelijk. Als ik jou vraag om 1 doos even mee te pakken dan doe je dat wel. Vraag ik jou om even die hele kamer met 200 dozen leeg te maken dat vraag jij ook wat er tegenover staat, en als het naar jou idee niet in verhouding is zal je er niet aan beginnen.
Een beloning moet als beloning ervaren worden. In dit geval wordt het klopje duidelijk niet als beloning ervaren en voer wel. Maar ze denkt dat ze de macht over het voer kan overnemen door voer af te dwingen. En dat moet je voorkomen en dat doe je met een beloningssignaal. Door je paard te leren dat zelfs als het voer open en bloot op je hand ligt het onbereikbaar is zonder beloningssignaal voorkom je schooi gedrag. Je damt zelfs voernijd in, voer verdwijnt niet als je het niet meteen eet. Het 2de voordeel van de clicker is dat het paard niet zichzelf ervan kan bedienen. Voer komt alleen na de click en de click komt wanneer de mens dat bepaalt. Hij moet het afwachten.
Interessant, ikzelf ben niet zo clicktrainingachtig aangelegd en doe ook geen vrijheidsdressuur. Ik weet er dan ook amper wat over, maar nu weet ik al meer over de clickertraining:D