[AR] Scheef tussen de burry's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

Scheef tussen de burry's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:54

Ik rijd sinds een week of 3 een haflinger in het tuig. Ik heb een keer of 3 echt gedressuurd nu en ik heb wat vragen voor oefeningen.
Hij loopt scheef tussen de burry's, achterhand naar links en voor is hij stug op rechts. Verder heeft hij moeite met aanspringen in en volhouden van de linkergalop; zijn linkerachterbeen is gewoon minder sterk dan zijn rechter, denk ik. Als ik linksom rijd en hem de ruimte geef wil hij wel met zijn achterhand in het spoor van de voorhand gaan lopen, maar dan moet ik hem wel echt de kans geven om zijn hals te laten zakken. Rechtsom valt hij over de buitenschouder weg en kantelt hij zijn hoofd als ik de buitenlijn er meer bij houd. Zijn er naast veel tempowisselingen/ overgangen rijden nog meer oefeningen waarmee ik zijn achterhand sterker kan maken? Zijn scheef- zijn aan de voorkant probeer ik te verbeteren door kleine ophoudingen aan de rechterkant te maken en meer druk te vragen op links.

Sjonniej

Re: Scheef tussen de burry's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:34

Als ik het zo lees zijn het de onervarenheid en geen spieren het probleem. Oftewel, lekker blijven rijden en wachten tot dit langzaam verbeterd. Probeer je paard goed recht te rijden op 2 teugels en controleer regelmatig of je wel op 2 teugels even veel druk hebt. (Geef ze bijvoorbeeld even over aan iemand anders)
Daarnaast kan training ohz (en evt. aan de dubbele longe) ook goed helpen. Zeker ohz is het makkelijker om je paard recht te maken door middel van je been- en zithulpen.

Succes! En verwacht vooral niet binnen 2 weken succes.

Mrietjesueel

Re: Scheef tussen de burry's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 17:10

Ik verwacht niet binnen weken resultaat, ik ben alleen soms bij gebrek aan groom toegewezen op dressuren in de buitenbak, en daarom voor de afwisseling op zoek naar zo veel mogelijk verschillende oefeningen, ook omdat Tuur nogal een concentratieprobleem heeft Knipoog