Wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indybeauty

Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 21:37

Hallo,

Ben van plan om met dubbele lijnen te longeren,maar nu vraag ik mij af of ik de buitenste longeerlijn door de longeersingel heen haal en dan gewoon over zijn rug, of door de singel heen haal en hem achter zijn billen langs,

Het lijkt mij dat als ik hem achter zijn billen langs doe dat, hij dan bij iedere stap die hij zet in zijn mond trekt?! Lijkt me niet prettig voor hem.

Hoe doen jullie het en hoe vinden jullie het de makkelijste manier om met dubbele lijnen te longeren?

Celinee

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:39

Dat trekken in de mond valt best mee hoor. Ik doe het altijd gewoon achter de kont langs.
Maar je zou het gewoon allebei uitmoeten proberen om te kijken wat jij en je paard/pony het prettigst vinden!
succes!
-x- Céline

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:59

Hoi hoi,
Ik snap wel wat jouw probleem is. Ik "longeer" tegenwoordig met de lijn over mijn paard zijn rug. Ik longeerde altijd met leren bit en de lijn achter zijn kont langs. Vooral in het begin is het voor het paard fijner omdat hij een extra begrenzing heeft waar hij steun aan heeft. Met het leren bit is de inwerking allemaal net wat minder sterk en zijn de schokken niet irritant. Echter toen ik met metalen bit ging longeren ging hij met zijn hoofd heen en weer lopen zwaaien in draf en wat bleek: hij had wel degelijk last van die lijn achter zijn kont. Nou doe ik dubbele lijnen met de vrij zware lijnen van Emiel voest (heerlijk zijn die, vooral als het waait, dan gaan ze niet flapperen) en dan lijkt het wel erger dan met normale longeerlijnen. Dus toen ben ik overgestapt naar over zijn rug. Dat werkt prima. Zodra ik oefeningetjes ga doen gaat ie weer langs zijn kont. Vinden hij en ik fijner.

Nog ter toevoeging: Ik gooide dezelfde zware lijnen een keer achter de kont van mijn Welsh A langs, maar die kon al helemaal niet normaal lopen ermee....en dat als de lijnen zelfs helemaal slap hingen, ik denk dat iets lichtere lijnen voor een ukje uberhaupt fijner zijn. Maar bij hem doe ik de lijnen nu ook over zijn rug.

Tis wel even wennen met van hand veranderen...dan zijn die lijnen achter de kont langs echt makkelijker Knipoog

Hopelijk heb je hier iets aan

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:12

uitproberen is inderdaad het beste en dan zien wat je paard het lekkerste vind lopen.

007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:41

achter zijn kont door

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:02

Hey,,

Je kan het beste in het begin (als je paarde het nog niet zo goed kan of jij Vingers aflikken ) de buitenste longeerlijndoor het ringetje van de singel doen. En later achter de kont want hij kan daar van schrikken !! Dus ff opletten!

Veel suc-6 Haha!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:13

Als ik hem achter zijn kont langs doe gaat hij achter de teugel lopen en zie je dat zijn mond schokken krijgt bij iedere stap.
Hij loopt veel lekkerder met de lijn over zijn rug en ik heb het gevoel dat ik meer controle over hem heb.

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:50

Eigenlijk maakt het niet veel uit. Als jij zelf goed met de lijnen kunt werken, hoef je niet veel in de mond te zitten.
Makkelijker aan achterlangs vind ik, wanneer het om een jong paard gaat. Het paard went meteen aan iets wat achter hem hangt, en je kunt ze makkelijker corrigeren...
Jonge paarden willen wat vaker nog omdraaien, en dan kun je steun hebben aan de lijn achterlangs.

Ik ken ook een paard dat bijvoorbeeld héél hard gaat rennen wanneer ik de lijn achter haar langs leg. Bij haar vind ik het fijner om de lijn over de rug heen te leggen.

Beide manieren zijn volgens mij goed... Het is maar wat je zelf prettig vind.

angeIique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:52

m0niiCa schreef:
uitproberen is inderdaad het beste en dan zien wat je paard het lekkerste vind lopen.

Hoe kun je dan bepalen wat je paard het lekkerste vind lopen ?
Hij zal het je niet influisteren.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:54

Als je de verschillende manier probeerd merk je waarschijnlijk wel verschil. Waar jij vind dat hij het prettigste mee loopt zal ik dan doen Lachen

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:58

m0niiCa schreef:

Inderdaad sommige paarden kunnen er absoluut niet over als er wat achter de kont hangt. Dat zie je vanzelf.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:08

ik longeer ook met dubbele lijnen, vrij veel laat ik hem achter onder zijn bips Haha! vandaan komen, om zijn achterhand ook te laten werken, dit is de beste manier vind ik zelf, zijn achterhand komt er goed onder, en is ook beter voor zijn rug !!En een goede oefening voor als hij ooit voor een karretje gaat, dan is ie iig iets op zijn benen achter gewend.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:18

Citaat:
En een goede oefening voor als hij ooit voor een karretje gaat, dan is ie iig iets op zijn benen achter gewend.

Lijkt me niet goed als je paard tijdens het mennen iets op zijn achterbenen krijgt, gaan ze heel raar van doen. Haha! Haha!