ik ben sinds een 2-tal maand bezig met mijn 11 jarige merrie met de basis. Het is de bedoeling haar wat kunstjes aan te leren, maar zover zijn we nog niet

Ik ben begonnen met het boek grondwerd van Inge Teblick. Ik heb haar hoofd naar beneden kunnen leren, vloeiend achteruitgaan en hand aantikken of voorwerp voor beloning.
Ik was dan nu aangekomen aan het blijven staan, maar dat wil ze niet zo goed snappen. Ik ben begonnen met hand op haar schouder en dan commando blijf. Dan een pasje weg en belonen, dan twee, enz. Nu kan ik soms een meter van haar vandaan en dan blijft ze staan (meestal is ze dan nog op beloning aan het kauwen van dervoor) en soms kan ik nog geen pas verzetten of ze staat alweer bij me. Iemand tips want ze wil het niet echt snappen.
Merrie is heel erg op haar buik gesteld. Ik probeer het hoofd naar beneden dan ook in tijd te verlengen, maar daar heeft ze het geduld niet voor. Ook het poseren d.m.v. freeshapen is geen succes. Alhoewel ze beleefdheid kent bij aantikken is daar weinig van te merken als ik wacht op een beetje een houding in de richting van wat ik bedoel en wordt ze echt wel opdringerig als ze niet vlug genoeg beloond wordt.
Zo een hele uitleg, maar als iemand tips heeft, graag.