Oefenen in NH met een 'getraind paard'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Oefenen in NH met een 'getraind paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 01:50

Is het mogelijk om eens te oefenen in een veilige ruimte, onder begeleiding met een paard wat braaf is en wat fijn is afgestemd?
Ik denk dat het voor velen van belang zou kunnen zijn om met een paard wat vriendelijk en ongecompliceerd is eens kennis te maken met de doelen en methodes van het werken met een los paard.
Persoonlijk heb ik altijd zoveel moeite met één methoden, hoe kan dat nou, met zoveel veschillende types gevoelige paarden en vaak met zo gevoelige mensen.
Iedereen wil het zo graag, het beste voor het paard. Tenminste... daar ga ik wel van uit?

Inge_

Re: Oefenen in NH met een 'getraind paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:57

Maar wil jij met een vriendelijk paard oefenen of zeg je dat in het algemeen? Lachen

Denk dat sommige mensen dat wel prettig zouden vinden idd, als ze zelf een draak van een paard hebben..
Maar als je een 'normaal' paard hebt wat vriendelijk is tegenover mensen kun je best zelf met een nieuwe methode beginnen, dan is het niet perse nodig dat je eerst met een ander paard oefent, lijkt mij..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 14:39

Dit topic heb ik niet gestart uit eigen belang, ondanks dat ik elke dag nog leer heb ik een lange weg afgelegd en nog te gaan.

De bedoeling is wel dat ik achteraf graag eens met een ander paard had willen oefenen, ik stind er destijds nogal alleen voor en moest een eigen wiel uitvinden. Dat proces had vloter gekund omdat bleek dat ik veel fouten moest herstellen.
Methodes en werkwijzen zijn bindend en dwingend, dat er veel variatie in is wordt pas duidelijk in de praktijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:25

Maar wat wil je met dit topic?

Ik heb er trouwens wel veel baat bij gehad om af en toe eens met een ander paard te oefenen, zodat ik mijn lichaamshouding kon verbeteren Mijn eigen paard gaf me geen tijd om er achter te komen wat er mis ging.
Ik heb zowel geoefend met het paard van mijn stalgenoot als met het paard van mijn instructrice. Geen van beide schoolvoorbeelden van heel brave paarden, maar makkelijker dan mijn eigen.

Oefenen met een ander paard kan een van de dingen zijn waardoor je iets sneller leert, maar ik had er denk ik weer weinig aan gehad om bijvoorbeeld met een koudbloed te oefenen, omdat die zo ontzettend anders in elkaar zitten dan mijn eigen paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:27

Paardentango schreef:
Is het mogelijk om eens te oefenen in een veilige ruimte, onder begeleiding met een paard wat braaf is en wat fijn is afgestemd?
Ik denk dat het voor velen van belang zou kunnen zijn om met een paard wat vriendelijk en ongecompliceerd is eens kennis te maken met de doelen en methodes van het werken met een los paard.
Persoonlijk heb ik altijd zoveel moeite met één methoden, hoe kan dat nou, met zoveel veschillende types gevoelige paarden en vaak met zo gevoelige mensen.
Iedereen wil het zo graag, het beste voor het paard. Tenminste... daar ga ik wel van uit?

Je vraagt hier iets dat heel ongrijpbaar is. Wat is "braaf" en wat is "fijn afgestemd"? Punt is dat paarden vaak heel braaf doen wat er gevraagd wordt (of heel "braaf" gebruik maken van openingen die je per ongeluk geeft), maar dat de mensen niet zo goed doorhebben wat ze nou eigenlijk vragen. Daarnaast zijn er teveel mensen die misschien wel bedoelen te vragen, maar ondertussen eigenlijk eisen. Als je dan een echt "fijn afgestemd" paard hebt, dan vliegt die over de heining.....
Mensen zijn zich vaak niet bewust van hoe "lomp" ze feitelijk zijn, die moet je dus niet bij een echt fijn afgestemd paard hebben, maar bij een "gewoon" fatsoenlijk opgevoed paard.
Als ik het idee heb dat het nut zou hebben, kunnen mensen gerust met mijn paard loswerken. Punt is wel dat ik er eerst het nut van in moet zien Clown

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:45

oeww, dit vind ik een lastige.

Voor mij is mijn paard namelijk een heel braaf, fijn afgestemd paard. Wij kunnen communiceren met de fijnste, lichtste signalen, en we komen zo (uiteindelijk) overal waar we willen.

However, deze pony is er dus aan gewend om met kleine, lichte hulpen te werken. Hulpen die correct gegeven worden, en die hem in zn waarde laten, hem de keus laten al dan neit te reageren.
Gaat er nu dus iemand anders met dit paard werken om de lichaamstaal te leren, dan zou hij dus al geen braaf en gemakkelijk paard meer zijn. Simpelweg omdat hij vind dat hij onrespectvol benaderd wordt, en hij dat niet accepteert.

Ik denk dat je nog altijd het best leert van je eigen paard, door samen met hem je eigen weg te kiezen. En ik heb misschien makkelijk praten, die van mij is "maar een shetlander" maar deze meneer heeft mij mooi alle hoeken van het weiland laten zien hoor Knipoog Ik heb ervan geleerd, en daardoor kan ik nu met heel veel paarden op een heel fijn niveau communiceren. En krijg ik daarmee dus allemaal "brave, fijn afgestemde paarden"

Groetjes, Lacuna