pony wil niet links om longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chrispy

pony wil niet links om longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:40

hallo,

een pony van een vriendin van mij longeert rechtsom prima Haha! . nergens problemen mee maar links om gaat die met zijn hoofd naar beneden en dan stapt die over de longeer lijn heen en kan ik niks meer heb hem toen in een longeercirkel gezet en vast gezet met zijn hoofd (had ik ook in de bak gedaan overigens )maar dan gaat die over de rand heen springen echt zwaar ieritant. ik moest hem de laatste tijd longeren omdat zij iets aan de knie had en kon dat dus niet trijden of longeren maar naar twee dagen proberen ben ik er maar mee op gehouden.hoe strak je hem ook zet met zijn hoofd hij blijft proberen . Nu ze weer mag rijden begint die het ook met rijden te doen over de bak rand heen te spinen echt een ramp .ik moest hem de laatste tijd longeren omdat zij iets aan de knie had en kon dat dus niet maar naar twee dagen proberen ben ik er maar mee op gehouden. Duivel
groetjes

o0o_Jade_o0o

Re: pony wil niet links om longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:45

Hij zal zoiezo linksom moeilijker lopen. Maar misschien jaag je hem wat teveel op dat hij daarom over de rand heenspringt... En ja als hij het eenmaal doorheeft is het natuurlijk moeilijk om het af te leren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:46

-> LO

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:47

hij heeft het een keer geprobeert en nu blijft die het doen

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:49

Ik geloof er in dat een paard een makkelijke en een moeilijke hand heeft. De redenen daarvoor zijn divers, de een zegt dat het al bij de ontwikkeling in de baarmoeder (doordat het veulen op een bepaalde kant ligt) te maken heeft, de ander zegt dat paarden ook links of rechtshandig zijn etc. Maar dat terzijde.
Het kan zijn dat de pony rechtsom gewoon makkelijker loopt en linksom meer moeite moet doen, spieren (nog) niet ontwikkeld en dan krijgt ie spierpijn. Misschien heeft hij wel een lichamelijke oorzaak dat hij linksom niet wil lopen en onder het werk uit probeert te komen.
Als lichamelijke gebreken uit te sluiten zijn (DA) dan moet je het toch trainen.
Voorwaats houden is belangrijk, maar als je alleen op de linkerhand werkt om te verbeteren,dan zal het beest op een gegeven moment helemaal staken, dus afwisselen.
Kun je hem buiten rijden? lange paden rechtuit rijden, recht richten en sterker maken. Dan weer voorzichtig op de linkerhand oefenen.
Vraag advies aan je instructeur!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:55

jha we rijden regelmatig buiten zal hel wel proberen en we hebben hier ook lekker lang recht padden. de instructriese vind ik niet zo fijn van die zet er een stiek een dit moet meschien ook wel omdat hij een herten nek heeft (een heel kort nekje) maar ze zetten die er in het begin al meteeen een half uur aan en ik heb altijd geleerd dat je dit rusttig op moet bouwen omdat ze anders inderdaat spierpijn krijgen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:59

Tranen in mijn ogen krijg ik hiervan...
- "en dan stapt die over de longeer lijn heen"
- "hoe strak je hem ook zet met zijn hoofd hij blijft proberen"
- " Nu ze weer mag rijden begint die het ook met rijden te doen over de bak rand heen te spinen echt een ramp"

Als er geen hulp wordt gevraagd (les) zal het gedrag nog véél erger worden.

Deze pony is een beetje stout,maar hij krijgt verkeerde hulpen om het te verhelpen.
Waarschijnlijk is links wat moeilijker en gaan z'n spieren wat pijnlijk worden, waardoor hij liever rechtsom gaat.
Met links schrijven als je rechts bent = ook vevelend voor jou.

Z'n hoofd vastbinden is echt not-done. Over de longeerlijn heen stappen, moet niet kunnen.

9 v/d 10 keer sta je verkeerd met longeren. Een werkwillig paard zal doen wat je wilt, maar zoals deze doet het dus niet Knipoog Zoek eens op internet wat meer info of vraag echt hulp (nog beter)
Je moet de lijn recht houden, dus geen boogje erin. Je moet iets achter het paard lopen om 'm zo gecontroleerd"op te jagen" en met de longeerlijn stuur je 'm op de volte.Of beter gezegd: met de zweep drijf je 'm naar voren en met de longerlijk op de volte Sta je teveel bij de voorhand, zal de pony je niet (willen) begrijpen.

Zelfde met rijden, je heb echt hulp nodig, want dit wordt alleen maar erger.
Via internet kan ik je onmogelijk helpen.

Ik zie dat je instructrice niet zo best is, zoek dan een andere Pling

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 12:08

we hebben hem gewoon strak vast met longeren maar hij blijft er over stappen en ik zet hem niet supper vast met zijn nek dat heb ik meschien een beetje verkeerd getypt maar gewoon dat hij zijn hoofd niet helemaal omhoog kan doen maar een klein stukje want andes klapt hij echt ver bnaar achter met zijn hoofd. en hij heeft er wel echt moeite mee meschien dat die vast zit . en wse wouden er ook al de visioterapeut bij laten komen om hem te kraken heb ik bij mijn paard ook al gedaan die zat ook helemaal vast aan een kant

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:30

Myn paard deed dat ook,
het is niks om je er druk om te maken.
met ryden loopt hy wel gewoon linksom.
ik denk dat het of pyn , of streek is.
een paard heeft idd een slechte en een goede kant.
als het gewoon is dat je teveel rechtsom doet, kun je beter zyn "slechte"kant gaan trainen.