Ruggebruik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:25

Even in het kort: Bij Moon is een paar weken geleden spat gecontateert, waarna hij Tildren infuus heeft gehad en we ons aan een trainingsschema moesten houden. Gisteren zijn we teruggeweest en vanaf nu moet ik hem om de dag longeren.

Normaal longeer ik in een roudpenn, waar ik eigenlijk alleen m'n grondwerk oefen (dus mijn lichaamstaal en mijn stemcommando's) en zo af en toe aan de dubbele longe. Verder komen touwtjes ed. er eigenlijk nooit aan te pas.

Nu vraag ik me af of er meer manieren zijn om het ruggebruik te stimuleren aan de longe...?
Dus wat voor iets is het, wat doet het en hoe werkt het?
Alvast bedankt.

Marieke_K

Re: Ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:21

Ruggebruik kan je stimuleren door te werken met touwtjes of een passoa (zelfde idee, maar dan wordt de achterhand wat meer gestimuleerd).

Hoe je de touwtjes moet bevestigen is afhankelijk van je paard. Sommige paarden gaan zich snel opkrullen, dus moet je ze wat hoger instellen. Andere lopen van zichzelf iets te hoog bovenin, die moeten dus weer wat lager worden ingesteld.

Ik zou zelf aan de veearts vragen wat hij aanraad hoe je het beste kan longeren en op wat voor bodem. Kan me voorstellen dat een te zware bodem niet goed is voor je paardje.

Succes!

Margreet

Re: Ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:22

Aan die dubbele longe heb je daarvoor een heel mooi middel!