[AR] van brave men dressuur pony tot stuiterbal draak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

van brave men dressuur pony tot stuiterbal draak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 06:16

Janouk de Maflinger was gisterenavond weer op haar best. Mijn man kwam thuis met een big smile op zijn gezicht van de menvereniging. Haha!

Hij vertelde: de menvereniging organiseert dit jaar in oktober een oefenmarathon samen met een andere menvereniging. Gisterenavond gingen ze met een aantal koetsen een parcours uitzetten, dat goed begaanbaar is voor enkel- en dubbelspannen. Dus in colonne achter elkaar het bos in.

De mannen op onze club vinden mendressuur voor mietjes en Janouk een te brave afgerichte koudbloedpony. Te weinig spektakel. Ze hadden besloten dat de afvaardiging van de andere vereniging bij Janouk op de koets meegingen, omdat wij een koets hebben waarin je in de waterhindernis droog blijft (normaal dan) en omdat Janouk de best afgerichte dressuurpony is. Bloos

Maar je bent niet voor niets Janouk en Maflinger. Clown

Mijn man zei dat op het wegtraject Janouk behoorlijk voorwaarts en kijkerig was, maar goed te sturen. Ze deed goed haar best de andere paarden bij te houden. Alleen toen gingen ze de bospaden op. TATATATATA Janouk ging in stuiterballen mode. Hyper! Hyper!

Janouk heeft het gepresteerd meer dan 20 x op haar achterbenen te staan op een traject van 7 km. En met haar wapperende blonde manen gaat ze rechtop. Erg indrukwekkend. Iedereen was onder de indruk van Janouk's acties. Ze weten niet dat Janouk ondanks alle acties wel bestuurbaar blijft gelukkig. Het hele wegtraject heeft ze gestuiterd en gegaloppeerd.

In de waterhindernis kan je makkelijk inhalen (vindt Janouk dan) en ze is met zoveel joligheid het water ingesprongen dat iedereen op de koets en de andere koetsen nat waren. Spetter spatter.

Aan de bar na afloop was Janouk het onderwerp van gesprek. Uitgeroepen tot mooi heethoofd en absoluut geen mietjes pony. Haha!

Mijn man was zo trots.

en ik ............................ ik mag vandaag onder het zadel weer de gehoorzaamheid proberen te herstellen. Fijn. Ze zal wel spierpijn hebben.

Roxatte

Re: van brave men dressuur pony tot stuiterbal draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:07

Mooi verhaal ! Leuk zo'n haflinger, is absoluut geen doetje en zorgt ervoor dat je altijd heel alert moet blijven Vingers aflikken . Als ik jouw verhalen lees denk ik altijd, dat moet familie van onze haflingermerrie zijn; voor de wagen werken dat de vlammen er vanaf spatten maar super betrouwbaar en onder het zadel een rodeopaard Duivel .

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:10

Geweldig! Had laatst nog je filmpjes gekeken toen ze voor de koets liep, vond het er zo mooi uitzien Haha! Alleen dit, tja, daar kan natuurlijk niets overheen. Tuurlijk weet ze t ook net te timen, net toen ze het erover hadden dat ze zo'n mietje was, dat ze zich heeft uitgeleefd. Geweldig!
Groetjes, mij

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:22

Lag vast aan het weer. Ik had gisteren twee gestoorde pony's aan de longe. Hero maakte het zo bont dat hij beide hoefballen voor heeft stukgetrapt

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:40

Haha wat een heerlijk verhaal Lachen Was er niet iemand bij die foto's maakte?

Veel succes vandaag met het her opvoeden Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:42

*LOL* hahaha, Gekke poownie! zo zie je maar weer,niets is wat het lijkt Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:46

Als ze 20 x (!) in verzet komt op 7 km zou ik me achter de oren krabben en de pony direct na laten kijken door een tandarts én osteopaat.

Succes met het mennen verder.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:47

Leuke maflinger heb jij Haha!
Weet inderdaad goed te timen om *zoals Snackie al zei* te bewijzen dat niets is wat het lijkt Haha!

OP

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:08

Ik ga met peruaansePas mee, ik kan met niet voorstellen dat jullie haf blij was met de rit... omhoog komen is toch echt zwaar verzet, en dat is niet voor de joligheid (dan komt er misschien een bok en een spurt uit, maar 20x omhoog komen...)

Laat idd de tanden en de rug eens nakijken.

edit: al helemaal omdat je aangeeft dat het eigenlijk een erg brave pony is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:59

PeruaansePas schreef:
Als ze 20 x (!) in verzet komt op 7 km zou ik me achter de oren krabben en de pony direct na laten kijken door een tandarts én osteopaat.

Succes met het mennen verder.

Heel lief van jullie. En echt ik neem jullie opmerkingen serieus. Maar kijk maar naar het filmpje in mijn onderschrift. Janouk staat graag op haar achterbenen. Janouk is een haflinger en kan echt reuze jolig zijn. Ze is vorige week ingeent, compleet nagekeken door de veearts en haar kiezen gevijld. Iedere 3 maanden wordt ze gecontroleerd door de osteopaat/veearts.
Echt, Janouk wordt prima in de gaten gehouden door professionals als wij ergens aan twijfelen.

Janouk loopt M dressuur aangespannen en is 2 weken geleden nog kampioen van Noord Holland geworden bestaangespannen haflinger. Ze doet het super.
Ze heeft lichamelijk geen last en het is geen verzet van haar. Ze is gewoon erg vrolijk als ze met meerdere koetsen het bos in mag. Ze was vandaag onder het zadel lekker ontspannen en geen spierpijn.

Dus echt, je hoeft je over Janouk geen zorgen te maken. Die vermaakt zich uitstekend.
Ik zie haar nu voor mijn raam door de bak stuiteren. Ze heeft lol in haar leven.

En ze kan ook reuze braaf zijn : zie hier het topic van zondag
viewtopic.php?f=181&t=800932&hilit= dan is ze lekker relaxed. Maar met meerdere koetsen laat ze zich erg opvrolijken.
Laatst bijgewerkt door janouk op 11-07-07 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:04

hihi
Geweldig verhaal *LOL*
en wat een leuk filmpjein je onderschrift Lovers

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:07

Goed dat je zo voorzichtig met de haf bent en al regelmatig de osteopaat en tandarts laat komen. Als het echt joligheid is (wat er op het filmpje wel op lijkt) dan zou ik zeggen: veel plezier van deze ondeugende haf, maar pas wel op dat het niet gevaarlijk gaat worden (ze gaat zo hoog omhoog... ze klapt nog eens achterover....)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:16

Steigeren is niet iets wat wij haar aanleren. Maar juist proberen af te leren voor de kar. En gelukkig doet ze het alleen nog als wij in colonne rijden.
Alleen is het lastig als je in colonne stilstaat of stapt en je paard komt omhoog voor de kar. Je kan het dan niet voorwaarts oplossen, omdat dan je paard in de koets van je voorganger landt Haha! En dat weet ze. En geloof me, ze weet dat het niet op prijs wordt gesteld. Maar meer dan haar bestraffend toespreken en de zweep er voorzichtig opleggen kan je niet doen als je stil staat. Gelukkig is ze heel cool in haar hoofd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:41

Kan me voorstellen dat zoiets moeilijk is op te lossen. Misschien met 1 paard ingespannen ervoor gaan rijden, en dan wel voorwaarts oplossen door naar de voorganger te roepen dat ie ook snel voorwaarts moet?? (geen idee hoor, is maar een ingeving)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:51

O, maak je geen zorgen. Zolang je genoeg afstand hebt, kan je het prima voorwaarts oplossen. Geen probleem.
Alleen het probleem met colonne rijden is, dat het zomaar ineens even stilstaat en dan weer vooruit gaat (net als file rijden, iemand houdt even in, een paard schrikt en stop even, etc.)
Janouk sluit graag aan Haha! en als je even niet oplet, zit je er te dicht op. Dan moet mevrouw ongeduld even wachten tot de koetsen voor haar weer voldoende weggestapt zijn. En dat is nu net lastig, want als een echt kuddedier stapt ze meteen weg als haar voorganger wegstapt (natuurlijk gedrag), waardoor ze dicht op de koets van de voorganger loopt. Dus houdt je haar in en dan gaat haar energie omhoog in plaats van naar voren. Ze moet gewoon nog leren geduld te hebben. Pling

Wij zien het niet als een probleem. Het is een kwestie van trainen en ervaring op doen. Ze blijft prima bestuurbaar.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:58

hahaha janouk dacht ook: IK een mietjespaard? ik zal ze even mijn andere kant laten zien!! Pling

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:27

Leuk, zo'n stuiterbal door de waterbak !!! Waar word die oefenmarathon gehouden? Misschien ga ik dan meedoen?!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:55

Wat een grapjas Knipoog Maar wel leuk!
Voor welke oefenmarathon is dit en doen jullie zelf ook mee??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 20:09

Ik weet nog niet of ik alle info mag geven al. Want nog niet alle toestemmingen zijn binnen. Maar het wordt in oktober in het Haarlemmermeerse Bos oefenmarathon als alle toestemmingen binnen zijn.
Zodra ik meer weet, zal ik het op bokt plaatsen. Want het lijkt me hartstikke leuk als jullie allemaal komen.

En nee, wij doen niet mee met Janouk. Samengesteld is niet ons ding. Wij houden het bij de dressuur en vaardigheid voor de koets en dressuur onder het zadel. Daarmee heeft Janouk het al druk genoeg.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:58

Okee Lachen Het wordt nog druk met de oefenmarathons in onze regio.
Ik zal zelf niet meedoen, wil in die periode onder het zadel gaan starten en het paard vakantie geven.