Longeerprobleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Longeerprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 16:57

Hoi,

Omdat de bak met dit weer niet zoveel waard is, en ik een aantal keer gevallen ben (met pony) durf ik nu niet te rijden, en longeer ik mijn paarden dus.
De pony gaat geweldig, reageert op lichaamshulpen, stemhulpen, alles. Perfect in verschillende tempa in de verschillende gangen.
Het paard is echter een probleem. Zodra meneer heeft bedacht dat hij die rondjes (terwijl ik zoveel mogelijk hoefslag probeer te benutten *handwerken*) wel saai vind, en beu is, gaat hij in de staak. Ik longeer al zonder zweep (word hij opstandig van) en heb verschillende hulpen voor het voorwaarts gaan (beetje lastig uit te leggen, maar als hij op de eerste hulp niet reageert, tweede sterkere hulp, etc.) Zodra hij in draf zit, draait hij zijn lichaam van me af. Dat probeer ik te compenseren door het touw wat 'strakker' te houden, dus wat meer druk erop. Maar dan komt hij weer dichtbij, dus zet ik hem weer wat verder van me af, waardoor hij dus weer van me afgebogen gaat lopen.
Zodra meneer zijn lichaam van me afbuigt, ziet hij zijn kans schoon, en draait eerst met zijn hoofd om, dan gooit hij zijn 600kilo in de strijd en galopeerd bokkend van me weg.
Ik ga hem altijd rustig terughalen, word niet boos (helpt toch niet bij hem) en zet hem weer aan het werk. Maar als hem dat twee keer lukt, dan moet het geen derde keer lukken, want dan blijft hij bezig. Zodra hij 10 minuten heeft gedraafd (met stapstukjes ertussen natuurlijk) stop ik en ga ik over op de andere hand, waar het spelletje wéér begint.
Meestal werk ik hem eerst los zonder touw (het zgn. vrije spel) maar dat is nu niet mogelijk, ivm bak.
Dus heeft iemand een oplossing? Ik let onwijs goed op mijn lichaamshouding, mijn stand tegenover mijn paard (dat ik niet 'voor' of 'achter' hem sta) en probeer echt álles..
Mijn instructrice heeft momenteel geen tijd, en aangezien ik het wel beu begin te raken met mijn knieën in de modder te belanden, hoopte ik dat iemand hier dé tip heeft..
Erachteraan blijven hangen is levensgevaarlijk aangezien hij echt enorm ver uitschopt als hij bokt.

Reacties die slaan etc. bevatten mogen best, maar daar word alles alleen maar erger van, dat helpt écht niet

Ik ben beniewd, en als iets niet duidelijk is, vraag het maar Lachen

WonderWanita

Re: Longeerprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:20

Mijn eerste paard had ook van die soort spelletjes. Erg vervelend! Wat bij mij hielp was met een longeersingel en met touwtjes eraan, zodat zijn hoofd wat naar beneden gaat. Of bijvoorbeeld de longeerlijn door de zijkant van de longeersingel te halen. Nu kan hij niet gemakkelijk zijn hoofd wegdraaien en dus een sprintje gaan trekken met touw en al.
Ik weet niet of je dit bedoelde maar dit heeft bij die van mij geholpen! Succes! Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 08:19

Bedankt voor je tip, maar dit heb ik ook al geprobeerd.
Hij raast er gewoon doorheen, het lijkt alsof hij het dan nóg eerder beu is.
Zo vreemd, want onder het zadel is het een schat. En ernaast is hij soms wat opdringerig, maar al een stuk minder.
Hij houdt niet van rondjes denk ik Clown Maar dan heeft hij pech..

xManOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:25

Je zou ook eens wat afwisseling in de gehele training kunnen doen.. Iedere dag maar heetzelfde doen is voor een paard ook niet leuk.. Je zou eens met hem kunnen wandelen enzo..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:28

kan je geen longeerring afzetten? kun je hem beter opsluiten zodat ie zich niet kan omdraaien. En longeren zonder zweep gaat echt niet lijkt me. Als hij zich wil omdraaien moet je snel genoeg op de juiste plaats een tik kunnen uitdelen, zodat ie het uit zn hoofd laat. Verder lijkt ie toch een beetje de baas over je te zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:30

Probeer de bak af te zetten. Je zegt dat hij van je wegrent en dat kan hij dan niet meer. Dan moet je heel goed opletten dat hij niet de kans krijgt om zijn hoofd naar buiten te doen, je moet hem dus steeds een stap voor zijn. Ik neem aan dat je al met een hoofdstel longeerd? Daarbij zou ik toch met zweep gaan werken,want hij haalt uit naar je! Van mij zou hij op dat moment toch echt een flink pak op z'n je weet wel krijgen! Zoiets mag je niet ongestraft laten gebeuren, want dan is het hek van de dam.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 14:00

@ManOnn_z :
Ik longeer nu ook alleen maar omdat hij anders niet echt beweging krijgt (staat wel 24/7 buiten *of binnen wat hij wil*), en nouja, twee dagen achter elkaar longeren geeft hem dat recht toch nog niet?

@ Babootje:
Zonder zweep doe ik al een héle tijd, want hij word alleen onwijs dwars en idioot van tikken.
En daarbij, als ik ernaast loop vergeet hij me nogal eens ja.. Heb daar ook al een cursus voor gevolgd, en het gaat wel stukken beter, maar longeren geeft hij niets om.
En hij weet dondersgoed, hij weegt 600 kilo, en ik 60.
Verder is hij de 'baas' niet hoor, ik kan er verder alles mee Lachen

@ aerdenhout1;
Ik kan het proberen, maar ik heb te weinig afzetpaaltjes, want normaal deel ik de bak in tweeën, maar aangezien er 1 kant zó slecht is, heb ik meer paaltjes nodig, en die zijn er niet.
En ik probeer hem dus telkens een stap voor te zijn, maar hij doet dat zó snel!
En ik longeer met touwhalster, niet met hoofdstel, want als hij zo lomp doet heb ik zo kans dat hij in paniek raakt door de druk in zijn mond.
En ik kan er wel een wat kleiner zweepje bijpakken, maar ik ga hem echt niet slaan, bij hem los je daar gewoon niets mee op.
Bij mijn pony, die geef je een keer een tik en die weet het weer. Maar hij word gewoon levensgevaarlijk van geweld.. (ook al is het maar een tikje, hij reageert zó overdreven).

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:54

Ik longeer zulke paarden meestal met een hengsten ketting om de neus (Die haal je door het halster en klik je weer aan zichzelf vast) en daar de longeer lijn aan vast maken. Dan gewoon contact houden, zodra hij zn neus naar buiten wil draaien geef je een flinke ophouding zodat ie zn neus terug naar binnen draait. Je moet hem steeds voor zijn. Ik vind het zelf nooit erg als de cirkel eerst wat kleiner word. Maar ik vind dat je paard wel de zweep moet leren accepteren, want zonder zweep is (goed) longeren bijna onmogelijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:46

Je probeert steeds maar weer hele vriendelijke oplossingen te bedenken voor je paard.Geen hoofdstel, geen zweep en zelfs als hij naar je uithaalt durf je hem geen tik te geven.
En paniek omdat hij dan een keer in zijn mond word getrokken??
Hij sleurt jou door de hele baan heen! Ik weet bijna zeker, dat als hij 1 of 2 keer flink op zijn nummer word gezet, dat je probleem over is! Van mij part ga je een keer met 4 man aan die longeerlijn hangen, zodat hij weet dat de mens toch echt het laatste woord heeft. En voor het probleem van de paaltjes...schrikdraad paaltjes kosten echt niet zo veel en zijn makkelijk te plaatsen en weer weg te halen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 15:57

Libera; bedankt voor de tip!

aerdenhout1;
Ja okee, misschien ben ik wel te vriendelijk en maakt hij daar gebruik van. Maar als hij uithaalt, is het niet dat ik geen tik dúrf te geven, want geloof me, dat heb ik heus geprobeerd hoor! Het lost alleen niks op want hij word er alleen dwarser van.

Ik heb hem gisteren op zijn nummer gezet door hem met al mijn kracht terug/om te trekken, en toen meteen weer verder laten draven. Als ik zo een paar keer 'win', komt het toch ook goed?
Maar ik zal eens proberen er een zweep bij te houden, ook al is het wel tegen mn principes in.. Moet hij maar niet zo lomp doen toch?
Is met hoofdstel trouwens 'beter' dan met touwhalster?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:11

Kijk...dat doe je dus al goed!! Zo hoort het! Jij moet altijd als "overwinnaar "uit de strijd komen! En de zweep hoeft niet persee, maar met een hoofdstel lijkt mij dat je toch wel meer controlle hebt. Laat je niet kisten meid!!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 11-07-07 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:16

je zou het longeren ook interessanter kunnen maken, bijvoorbeeld met drafbalkjes. dan moet hij gaan kijken waar hij loopt en heeft hij minder tijd om streken te bedenken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:43

MissEvil schreef:
@ManOnn_z :

Verder is hij de 'baas' niet hoor, ik kan er verder alles mee Lachen

Sorry dat ik het zeg... Maar ik denk dat ie dat nu juist wel is. Hij zal toch Ptvrr3 moeten accepteren dat jij en de zweep gebruikt en bepaalt welke kant ie op moet? Dat ie in de gaten heeft dat jij 60 kg bent en hij 600 zegt ook al niet veel goeds. Hij zou moeten denken dat het andersom is.
Misschien nog een een cursus doen? Zou cursus van Lammert Haanstra adviseren. Die heeft je paard binnen een minuutje als een lammetje denk ik. Heeft ook verschillende boeken geschreven. Misschien moet je die eerst eens lezen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 19:21

Ik zal volgende keer een hoofsdstel indoen, kijken of het dan beter gaat.
En drafbalken ofzo durf ik pas aan als meneer normaal doet..

@ Babootje, die boeken heb ik allang gelezen, maar daar kon ik nietzoveel meer uithalen. En wat heb ík eraan als híj hem zo mak als een lammetje heeft? Die cursus waar ik was geweest heeft echt geholpen, ik moet denk ik wat meer oefenen.
En de zweep, ook met trailerladen ofzo, als hij wat minder zin heeft, dan moet je er gewoon écht geen zweep bijhouden. Een appel voor zijn neus werkt veel beter Haha!
Nee maar echt, zwepen, daar wordt hij echt gevaarlijk van, dus die laat ik achterwege.
En dat hij doorheeft dat ik 60 ben, en hij 600 duidt toch op dat hij té slim is. Mij te slim af met longeren, verder eigenlijk nooit.
Ik meen het hoor, verder kan ik er álles mee. Alleen volgens mij vind hij die rondjes saai, en dat moet hij maar accepteren (dat hij ze moet lopen) maar verder is hij eigenlijk altijd braaf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:26

Kweenie Missevil, maar heb jij niet een beetje het idee dat meneertje het wel allemaal goed vind zo???

Zoals jij het hier omschrijft is het gewoon een verwende bok, die als hij zijn zin niet krijgt krijsend, schoppend (als kleine kinderen kunnen doen) zijn zin wel krijgt.

Ik zou met dit paard gewoon eens voor de confrontatie gaan, en hem dan een keer duidelijk maken, dat jij het toch echt voor het zeggen hebt.

Je zegt het zelf, hij heeft door dat jij maar 60 kilo weegt en hij het op kracht en imponeren kan winnen............... dus hou je hem maar een snoeppie voor Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 19:31

Jewel, en ik zet hem regelmatig op zijn plaats hoor Lachen (ONC)
Maar verwend valt wel mee hoor, en geloof me, zwepen halen gewoon echt níets uit. Met longeren (vóór die cursus) was het véél erger, en toen heeft mijn vader hem overgepakt.
Flink met de zweep bewerkt (niet dat hij bloedde ofzo, maar even laten weten wie de 'baas' is) en daar werd hij werkelijk levensgevaarlijk van, en écht niet beter. Mijn instructrice zegt ook dat je (even nadenken hoe ze dat ook al weer zegt) niet moet vechten want dat win je niet. Je moet hem slimmer af zijn. Alleen heb ik daar de laatste tijd dus moeite mee.
Dus ik ben maar met hem naar het bos geweest (Ipv longeren) en het was net een lammetje, zo mak. Het is echt alleen met longeren. Trailer doet hij ook zonder problemen tegenwoordig.

*Edit:
Ik ben echt wel consequent genoeg hoor! Hij loopt verder ook echt niet over me heen (met poetsen ofzo ook niet, in en uit de wei zetten ook niet)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:15

Doe je de longeer lijn aan het bit door bijde ringen of door de binnenste ring over het hoofd aan de buiten bitring, als je het doe als dit laatste, dan ben je het sterkst en heeft het paard het minste last op zijn kaken of dat hij hard in de mond kan worden en hij kan ook het bit niet vast pakken.

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:02

Ik zeg ook longeerring afzetten, kan heel makkelijk met hindernis staanders en een groot lint (bijvoorbeeld een weideafrasteringslind). Zo'n stukje is ook niet zo duur om te kopen. Of zet een stuk van de bak af! En wat montyjansen zegt werkt vaak ook prima. en helemaal in samenwerking met het afzetten van de longeercircel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:23

--> LO

xBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:26

Ik heb er zelf niet echt ervaring mee Bloos , maar kun je niet proberen dat iemand jou paard aan de buitenkant vasthoud & dus meeloopt?
Dit bedoel ik beginnend natuurlijk alleen in stap (en evt. later draf), want ik weet niet of diegene anders meegetrokken wordt?
Op die manier kan degene aan de buitenkant rustig de controle houden, en je paard rustig de goede kant op sturen als je paard niet naar jou luistert. (mits ie niet té wild is, maar in stap lukt wel denk ik?)
De zweep kun je er op die manier ook rustig bijhouden, je hoeft hem niet per se te gebruiken, want zo leert je paard dat als ie niks doet, dat de zweep ook niet gebruikt hoeft te worden.
Als het ook maar enigszins goed gaat, moet je je paard natuurlijk belonen Knipoog.
Als je denkt dat het goed gaat, kun je het een rondje zelf proberen, en ik raad je aan te stoppen vóór het fout gaat!! (dus het liefst al na 2 rondjes) Vervolgens je paard rijkelijk belonen, en nog een keer proberen.
Als het in stap al goed gíng, zou ik dit toch nog proberen, want zonder basis kun je niet uitbreiden, en hij is duidelijk nog niet gewend aan de zweep, of wat hij er ook van vind Tong uitsteken

Als dit goed gaat, kun je het natuurlijk ook in andere gangen gaan proberen.

Nogmaals, ik heb er dus zelf géén ervaring mee, dus ik hoop ook dat ik geen opmerkingen krijg als: 'waar práát jij in godsnaam over?'
Je mag zelf bepalen of je het handig vind Pling

Succes in ieder geval!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:42

Ik ken het probleem, dan heb gewoon even geen controle meer omdat hij sterker is dan dat jij bent. Heb ik ook gehad met Mila.
Wat ik dan doe is als ik bijvoorbeeld aan het draven ben en ze gaat ongevraagd in galop en wil niet meer terug dan pak ik de zweep en dan moet ze galopperen tot dat ze niet meer kan en uit zichzelf weer terug komt in draf. En daarna begin je gewoon opnieuw,
het nadeel voor hun is dat ze merken ooh als ik dit doe dan moet ik langer werken.
En als hij dan na een tijdje wel gewoon luisterd, en braaf en goed loopt dan stop je gewoon als beloning. Op een gegeven moment weet hij dan dat weglopen = Langer werken en braaf zijn = eerder stoppen. En pak gewoon die zweep, jij bent de baas!

Bij mij heeft het igg geholpen. Succes!