hoe leer je longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_s

hoe leer je longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 16:37

ik heb een pony van 7 en die kan niet aan de longeerlijn lopen dan gaat hij achteruit of steigeren. ik heb al vaker gelongeerd met pony's die het wel konde.. maar kan iemand me misschien uitleggen hoe je een pony leert longeren?

floorsil

Re: hoe leer je longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:41

zo ie zo moet jij het eerst goed kunnen. verder zou ik het met ze 2 en doen eerst er een bij de pony en jiij in het midden. en zorgen dat de pony rond blijft lopen en dan die gene bij de pony steeds meer afstand laten nemen en dat je pony dooor blijft lopen.

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:47

Of een idee is misschien,, het klinkt een beetje hard.. Vooruit dwingen. Bij de achterhand blijven staan, eventueel meelopen.. En met de zweep vooruit dwingen. Hij zal in het begin heel erg gaan protesteren. Dat kan in een kwartiertje afgelopen zijn, maar ook pas in een paar dagen. Maar wat je wel moet doen. Is iedere keer wanneer je het zat bent voor een dag, met een goed rondje eindigen. En dan flink belonen.
Wat ook wel is wil helpen, gewoon bijzetten. Longeersingel erop!
Je kan er wel gewoon op rijden?
-x- Céline,
Succes!

tepaard2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:50

Ik loop altijd eerst een paar rondjes mee en ga dan pas naar het midden. In het begin liep ze dan steeds met me mee, maar dat heb ik haar afgeleerd door haar duidelijk terug te zetten op de hoefslag van de longeercircel. Nu ik dat woord toch gebruik, longeercircel, is wel belangrijk vanwege de duidelijke afbakening, vooral in het begin van het longeren.

Door de afbakening is het voor het paard veel duidelijker wat de bedoeling is. En begin niet meteen met bijzetten, zorg ervoor dat het paard er ook plezier in heeft!

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:56

tepaard2 schreef:
Ik loop altijd eerst een paar rondjes mee en ga dan pas naar het midden. In het begin liep ze dan steeds met me mee, maar dat heb ik haar afgeleerd door haar duidelijk terug te zetten op de hoefslag van de longeercircel. Nu ik dat woord toch gebruik, longeercircel, is wel belangrijk vanwege de duidelijke afbakening, vooral in het begin van het longeren.

Door de afbakening is het voor het paard veel duidelijker wat de bedoeling is. En begin niet meteen met bijzetten, zorg ervoor dat het paard er ook plezier in heeft!

Dat is allemaal wel leuk:P maar niet iedereen heeft een longeerkraal tot zijn/haar beschikking! Ik heb mijn pony ZONDER kraal geleerd te longeren. Dat is wel bloed zweet en tranen maar het is gelukt. Dus zo belangrijk is de kraal natuurlijk ook weer niet. Uiteindelijk moeten ze ook in een gewone bak moeten kunnen longeren...Knipoog
-x-

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:06

Een tip (wat bij mij eigenlijk altijd werkt;

Blijf zelf altijd de drijvende factor, let ALLEEN maar op die achterhand! jij moet ten alle tijden met jouw lichaam achter die achterhand zijn. Dan moet hij wel blijven lopen.

Plaatje om verduidelijking in mijn verhaal te krijgen ik wist ook niet hoe ik het uit moest leggen in tekst...

Afbeelding

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:08

Dus waar jij naar toe moet kijken bewehen is een meter achter je paardje... (snap je mijn verhaal nog??? haha)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:10

oftewel jijzelf moet altijd snel zijn, (je pony 'voor' zijn) en altijd zo meelopen dat je erachter blijft vanaf je middenstip, of er iets wat schuin achter lopen ipv op de middenstip....

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:11

hoop dat ik duidelijk genoeg ben....... lol

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:18

vinos schreef:
Een tip (wat bij mij eigenlijk altijd werkt;

Blijf zelf altijd de drijvende factor, let ALLEEN maar op die achterhand! jij moet ten alle tijden met jouw lichaam achter die achterhand zijn. Dan moet hij wel blijven lopen.

Plaatje om verduidelijking in mijn verhaal te krijgen ik wist ook niet hoe ik het uit moest leggen in tekst...

Afbeelding

Het is cker duidelijk! In een kudde, is de leider idd niet de leidende factor maar de drijvende!! Daar komt dat idee vandaan!:P
Succes nog een keer! -x-

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:53

En? gaat het nu beter?