werking bitten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

werking bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:25

ik was zo wat aan het rondsurfen op gooogle kom ik opeens deze bitten tegen en ik ben wel nieuwschierig naar de werking ervan Dexter race bit, Captain Sandy trotting bit, simson bit en het Crescendo bit volgens mij zijn het draf /race bitten maar aangezien ik een leek ben in dit wereldje en gewoon erg nieuwschierig wil ik er meer over weten of een site waar op staat wat de werking is via google koom ik ook niet veel verder
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ruitje

Re: werking bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:27

Ik ga eens even mijn mapje voor je opzoeken zo meteen, van hier in NL ken ik alleen het Crescendo bit. Volgens mij wordt dat gebruikt bij hete paarden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:29

Ik ben ook niet thuis in dit wereldje maar ik ben wel heel nieuwsgierig. Ja Ze zien er uit als martelwerktuigen. *LOL*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:32

Komtie :
* Cresendo Bit: Te prefereren is de gebroken Crescendo: de beide helften zijn gebogen en opengewerkt. Dit is een goed bit voor paarden die het bit aan één kan vastpakken en ook voor die, welke de gewoonte hebben met de tong over het bit te lopen. Door het gebogen bovenstuk kan dit bit ook minder gemakkelijk vast gepakt worden.
( dat is dus het 2e plaatje van de TS )

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:34

wow zien er behoorlijk uit als martelwerktuigen ik volg even Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:35

De derde staat hier als een Simpson bit:
Soms is het Simpson Bit een probaat middel tegen trekken. Het bestaat uit verschillende schakels en wekt door zijn beweegelijkheid speeksel op. Voor paarden met een droge mond is dit zeer belangrijk, want in tegenstelling tot een paard met veel speeksel in de mond, is dit een paard met een stugge harde mond. Ook belet het simpson bit een apard de tong over het bit te werken.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:35

KsVrPy schreef:
Ik ben ook niet thuis in dit wereldje maar ik ben wel heel nieuwsgierig. Ja Ze zien er uit als martelwerktuigen. *LOL*

Dat was precies waar ik aan dacht Nagelbijten / Gniffelen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:36

De onderste in het witte plaatje is volgens mij een scheeflopersstang. De kant waarop het paard dan het meest trekt doe je aan de verlengde bitring. Dan heb je een hefboomwerking zeg maar Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:39

Verschil vind ik wel dat dit duidelijk renbitten zijn en zeker geen dressuurbitten. Dus geen gezaag maar een heel andere functie. 't Is hiermee niet echt de bedoeling dat de paarden er nageeflijk op worden... En daarin lijken ze me niet eens heel erg verkeerd eerlijk gezegd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:41

De ander staat hier niet tussen, dus ik denk dat die in NL niet toegestaan is of niet gebruikt wordt.

Het zijn trouwens geen martelwerktuigen hoor Lachen .

Om de scheefloper zit vaak heel dik leer, en dat is eigenlijk een vrij vriendelijk bit. Het enige wat er aan vast zit is een hefboom waardoor je sterker in kán werken. Vaak blijven paarden juist van dit bit af en kun je dus lichtere hulpen geven.

De onderste is eigenlijk vrij vriendelijk, alleen de crescendo is een vrij pittig bit.

Maar martelwerktuigen zou ik het niet noemen. Vaak blijven paarden juist van een bit af of gaan ze er mee spelen( wat dus gebeurt met de onderste)

Deze bitten worden zowiezo amper gebruikt in de NL drafsport.. Ik zie ze tenminste niet vaak voorbij komen Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:45

delerium schreef:
Verschil vind ik wel dat dit duidelijk renbitten zijn en zeker geen dressuurbitten. Dus geen gezaag maar een heel andere functie. 't Is hiermee niet echt de bedoeling dat de paarden er nageeflijk op worden... En daarin lijken ze me niet eens heel erg verkeerd eerlijk gezegd.

Is een punt Lachen . Op de baan moeten ze links, rechts, harder of zachter Knipoog . Vooral dat zachter is dus soms een probleem en dan doe je ze een bitje in waarop ze iets makkelijker te regelen zijn. Maar negen van de tien keer komt een paard juist in protest als je ze een te scherp bit in doet, dus heeft dit geen effect. Vandaar dat ik al zei: ze worden gebruikt, maar eigenlijk amper omdat je er niets aan hebt... Met een scherp bit maak je de mond harder, waardoor het paard uiteindelijk weer door je hulpen heen zal lopen.

Een heet paard heeft vaak een oorzaak, en die ga je eerst opzoeken voordat je er zo'n bit in hangt. Alleen heb je er soms nou eenmaal draken tussen zitten. En als je op een karretje zit met alleen je 2 lijnen als eventuele rem, wil je toch wel zeker weten dat je een rem heb Knipoog

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 15:05

bedankt

en dit bit?
Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:47

wat is het eerste bit voor een en wat is de werking ervan... Mijn ex-renarab heeft daarmee gekoerst en ik zie er nog wel regelmatig een met dat bit koersen Ja

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:30

Het eerste bit is een Dexter. Wordt vaak gebruikt bij paarden die moeilijk sturen, hard trekken of hun tong over het bit gooien. De ring werkt dan in op de tong.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:46

Dan neem ik aan dat de ring aan de bovenzijde druk op de tong uitoefend?
Bij Liek is hij volgens Marjo gebruikt vanwege het trekken. Dat kan ik me goed voorstellen Schijnheilig