delerium schreef:Verschil vind ik wel dat dit duidelijk renbitten zijn en zeker geen dressuurbitten. Dus geen gezaag maar een heel andere functie. 't Is hiermee niet echt de bedoeling dat de paarden er nageeflijk op worden... En daarin lijken ze me niet eens heel erg verkeerd eerlijk gezegd.
Is een punt
. Op de baan moeten ze links, rechts, harder of zachter
. Vooral dat zachter is dus soms een probleem en dan doe je ze een bitje in waarop ze iets makkelijker te regelen zijn. Maar negen van de tien keer komt een paard juist in protest als je ze een te scherp bit in doet, dus heeft dit geen effect. Vandaar dat ik al zei: ze worden gebruikt, maar eigenlijk amper omdat je er niets aan hebt... Met een scherp bit maak je de mond harder, waardoor het paard uiteindelijk weer door je hulpen heen zal lopen.
Een heet paard heeft vaak een oorzaak, en die ga je eerst opzoeken voordat je er zo'n bit in hangt. Alleen heb je er soms nou eenmaal draken tussen zitten. En als je op een karretje zit met alleen je 2 lijnen als eventuele rem, wil je toch wel zeker weten dat je een rem heb