Werken met dubbele longe? Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Werken met dubbele longe? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 10:10

Duidelijk lijkt me?

Kan iemand mij theoretisch vertellen hoe het werken/longeren met dubbele longe in zijn werk gaat?
Wat heb je ervoor nodig (behalve 2 longeerlijnen, of dubbele longe)

En hoe begin je ermee.

Klinkt misschien allemaal heel dom, maar ik zou het graag op een rijtje hebben.

(sorry als hier al een topic over bestaat)

JoyCiej007

Re: Werken met dubbele longe? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:48

Ieders heeft zo zijn eigen manier, maar ik werk persoonlijk het liefste met mijn menhoofdstel met oogkleppen.

Dan gebruik ik het schoftje van het mentuig, daar haal ik de broek van af (die heb je toch nergens voor nodig) maar ik laat de staartriem eraan zitten (dat voorkomt het schuiven e.d. van je schoftje).

Dan ligt het maar net eraan wat je zelf prettiger vind; mijn leidsels van het tuig zijn lang genoeg om mee te werken aan de dubbele longe, dus die gebruik ik daar altijd voor.

De leidsels haal ik dus los van elkaar, ze gaan beiden door het bit heen, door de leidselogen van het schofttuig (en als je een pony hebt die nog wel eens ineens wilt 'omkeren' e.d. draait hij zichzelf dus vast in de leidsels, dan kun je beter leidsels door lichtogen heen doen), en dan gaat het buitenleidsel óver het schoftje naar de longeerhand toe. Als zweep gebruik ik gewoon altijd mijn menzweep; is handig met 'klaptouwtje' en niet zo zwaar.

De buitensingel gebruik ik in dit geval omdat anders de lichtogen en de singelstoten te veel flapperen en los hangen. de singelstoot v/d buitensingel haal ik 1 x door de lichtoog heen, en dan maak ik hem vast aan buitensingen.

Hoe begin je er mee? tsja, ik zelf ga eerst van te voren even lange lijnen, met precies hetzelfde tuig...
maar meestal, als ze beetje gewend zijn aan de oogkleppen e.d. slinger ik ze gewoon op een keer aan de dubbele longe Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 10:51

Maar ik heb dus geen passend schoftje meer van schofttuig.
Kan het ook met een longeersingeltje waar de ringen aan de zijkant zitten?
En moet de ene longeerlijn dan over de rug? of achter de kont langs?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:52

Hier een paar duidelijke foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met longeersingel en ringen zou inderdaad ook kunnen.

Ik zelf heb het liever over de rug heen, achter de kont langs heb ik ook wel eens gedaan maar dan heb je voor mijn idee wat minder te vertellen met je buitenleidsel, je trekt ze alleen maar 'aan de kont', zo voelde het toen tenminste Knipoog

en de meeste longeersingels hebben overal wel ringetjes zitten, ook wat meer naar boven Knipoog

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:56

Hey een longeer singel werkt net zo goed. Om te beginnen kan het best werken in een longeercirkel omdat de meeste paarden nog wel eens aan de haal gaan als de longeerlijn voor het eerst achter de kont langs gaat. Je binnenste longeerlijn gaat gelijk naar je hand en je buitenste gaat achter de kont langs naar je hand. Zorg wel dat je niet te veel spanning hebt op je buitenste. Je kan de buitenste ook over de rug heen laten lopen, maar door hem achter de kont langs te laten lopen gebruikt je paard zijn achterhand veel beter.

greetz

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:10

Dat hij zijn achterhand beter gebruikt enkel om het feit dat je longeerlijn achter de kont langs loopt is niet helemaal waar.

De achterhand activeren heeft ook te maken met voldoende voorwaarts etc.

Als ze naar binnen vallen, en je wil dit met je buitenste leidsel voorkomen/corrigeren, dan moet je gelijk best wel grote druk zetten, puur omdat, tenminste voor míjn gevoel, 'die kont' daar in de weg zit, die verstoort een beetje 'het signaal', vind ik dan, maar da's persoonlijk.

Ik merk in iedergeval dat je fijner en lichter kunt werken wanneer buitenste leidsel over de rug loopt, maarja goed, dat is voor iedereen weer iets persoonlijks denk ik dan Knipoog

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:10

hee, ik gebruik ook gewoon een longeersingel en dat gaat eigenlijk prima tot nu toe! heb eerst met twee longeerlijnen gewerkt maar vond dat niet lekker gaan, ze zijn zwaar en nogal groot om vast te houden in de hand als je ook nog een zweep gebruikt.. dus ben overgestapt op menteugels en dat gaat eigenlijk heel goed! als je paard longeren goed snapt en ook de stemhulpen duidelijk heeft, kun je gewoon beginnen met longeren aan 2 lijnen. ik heb meestal de binnenlijn aan het bit, door een van de onderste ringen van de longeersingel en dan naar je hand. de buitenste lijn hetzelfde, maar dan onder de staart door langs de achterhand. je kan deze lijn ook over de rug leggen, wat je lekkerder vindt werken. toen mn pony dit allemaal goed doorhad ben ik er achter/schuinachter gaan lopen en dan kan je gewoon 'grondoefeningen' gaan doen! afwenden, voltes sturen, van hand veranderen.. succes! Pling

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:09

De longeerlijn achter de kont langs laten lopen gebruik je als je het paard laag hebt ingesteld, tenminste ik wel. Ik werk dan ook meestal met jonge paarden(friezen). Ik zet de longeerlijn ook vast als een soort driehoeksteugel (hand-singel-bit-tussen voorbenen) Zorg voor een constante druk op de buitenteugel(begrenzing) en speel met je binnenhand. Als je paard begint te kauwen geef je een beetje mee. Als het paard naar binnen valt,NIET corrigeren met je buitenhand! Drijf je paard met je zweep naar buiten tegen de buitenteugel! En zorg ervoor dat een paard voorwaarts blijft. Een rustige hand zorgt ook voor een rustig paard...

denieceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:04

Ik volg dit topic even want ik ben ook benieuwd.

@ Frisiangirl; Heb je een foto van hoe jij het doet?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:16

Dan moet ik eerst een album aanmaken en uitvinden hoe dat hier alles werkt.... Verward