Wanneer te beginnen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Figadoro

Wanneer te beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 17:43

Ik hoor zo verschrikkelijk veel meningen in verschillende topics, vandaar maar even een soort van discussie over het volgende :
Op welke leeftijd mag je beginnen met Vrijheidsdressuur volgens jou ?!
Mijn Shetlander Spirit heeft 5 weken geleden een veulen gehad, wanneer deze oud genoeg is wil ik me haar beginnen aan Vrijheidsdressuur. Ze kan nu al bijna probleemloos meelopen aan het halster, en vind het ook geen probleem als ik een hoefje optil, een oortje aanraak of haar mondje opendoe. Natuurlijk begin ik op deze leeftijd echt nog niet met vrijheidsdressuur, maar al wel met veel vetrouwen opbouwen, want ik vind dat vertrouwen , plezier en gezondheid het allerbelangrijkste is.
Maar... wat vinden jullie nou ? Ik hoor zoveel geschokte reacties als ik in een topic lees dat iemand wil beginnen aan VD met een jaarling , en wanneer een paardje dan wel mag beginnen aan de basisdingen verschilt weer per persoon.
Vandaar deze 'discussie', aangezien ik toch wel benieuwd ben wat de gemiddelde leeftijd uiteindelijk is.
Mijn mening : Ik vind dat je bij 1 a 1,5 jaar echt wel kunt beginnen met de superkleine basisdingetjes, waaronder dus halthouden, kusje, enz. enz., maar alleen als je paardje er zelf genoeg voor gemotiveerd is. Als hij/zij geen of weinig interesse toont, en er ongelukkig van schijnt te worden, zou ik er direct mee stoppen, en wachten tot de dag waarop je merkt dat hij/zij er écht klaar voor is.
Ik zou wel pas beginnen met de serieuse dingen (buigen, blok, enz.) wanneer het paard minstens 3 is.

Maar dat is mijn mening, ik wil graag jullie meningen horen.
Voordat je nu jou mening hierover post, graag even je aandacht voor het volgende :
Blijf a.u.b wel aardig tegen elkaar, iedereen heeft hier zijn eigen mening over, ga elkaar dus niet lopen afzeiken alsjeblieft Lachen.

-xxx-
Annabelle

Amable

Re: Wanneer te beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:54

Weet je wat het is, als je je paardje op die leeftijd al kleine dingen gaat leren, wordt het sowieso al heel erg moeilijk om met de grotere oefeningen te wachten tot ze ouder zijn.
Behalve dat, je zegt, ik zou direct stoppen als blijkt dat 'ie er niet aan toe is, maar ga eens bij je zelf na, echt heel eerlijk, zou je werkelijk stoppen? Zou je niet toch het gevoel krijgen dat als je nog even een paar keer oefent, het nog een paar keer probeert uit te leggen, het misschien toch lukt? Of dat 'ie, omdat het gisteren wel lukte, hij nu gewoon niet mee wil werken? Ik denk dat wij mensen toch te snel te veel druk op zo'n jong dier gaan leggen.

Buiten dat, ik denk dat je een jong dier ook kan verpesten. Tijdens het vden werk je met beloningsmateriaal, in de meeste gevallen snoep. Door hem alleen maar hele kleine en eenvoudige dingen hiervoor te laten doen werk je in de hand dat ze dit te pas en te onpas gaan laten zien omdat het maar een kleine moeite is. Ook als je tzt door wilt met grotere oefeningen zal dit lastig worden omdat het dier 2 jaar lang maar heel weinig voor de beloning heeft hoeven doen. Vooral heeft het dier al die tijd ook alleen maar leuke dingen hoeven. Moeten ze dan ineens echt aan het werk komt er veel meer protest.

Daarom denk ik dat het verstandig is om echt pas met vd te beginnen vanaf 2,5 jaar oud. Daarvoor doe je uiteraard opvoeden.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 09:00

Amable schreef:
Weet je wat het is, als je je paardje op die leeftijd al kleine dingen gaat leren, wordt het sowieso al heel erg moeilijk om met de grotere oefeningen te wachten tot ze ouder zijn.
Behalve dat, je zegt, ik zou direct stoppen als blijkt dat 'ie er niet aan toe is, maar ga eens bij je zelf na, echt heel eerlijk, zou je werkelijk stoppen?je niet toch het gevoel krijgen dat als je nog even een paar keer oefent, het nog een paar keer probeert uit te leggen, het misschien toch lukt? Of dat 'ie, omdat het gisteren wel lukte, hij nu gewoon niet mee wil werken? Ik denk dat wij mensen toch te snel te veel druk op zo'n jong dier gaan leggen.

Buiten dat, ik denk dat je een jong dier ook kan verpesten. Tijdens het vden werk je met beloningsmateriaal, in de meeste gevallen snoep. Door hem alleen maar hele kleine en eenvoudige dingen hiervoor te laten doen werk je in de hand dat ze dit te pas en te onpas gaan laten zien omdat het maar een kleine moeite is. Ook als je tzt door wilt met grotere oefeningen zal dit lastig worden omdat het dier 2 jaar lang maar heel weinig voor de beloning heeft hoeven doen. Vooral heeft het dier al die tijd ook alleen maar leuke dingen hoeven. Moeten ze dan ineens echt aan het werk komt er veel meer protest.

Daarom denk ik dat het verstandig is om echt pas met vd te beginnen vanaf 2,5 jaar oud. Daarvoor doe je uiteraard opvoeden.

Dikgedrukt : Ik denk dat veel mensen dan inderdaad nog door zouden gaan, waarnaar het paardje het dus volledig tegen zijn wil in doet. Ik zou werkelijk stoppen. Mijn vriendin probeerde het eens met haar jaarling, hengst, fris, daarbij merk je snel genoeg of hij gemotiveerd is. Hij had nergens aandacht voor, behalve voor de beloning.
Ik werk met vrijheidsdressuur eerst zoveel mogelijk met kloppen op de hals of een kriebeltje waar hij/zij het lekker vind, aan het einde een kleine beloning. Wanneer ik iedere keer een snoepje oid zou geven, zou ik, zelfs als ik dat probeerde af te leren, een bedelende pony achter me aankrijgen.
Wel ben ik het volledig met je eens wat betreft het belonen, de druk die mensen hebben tegenover een paard, en het beginnen met moeilijke kunsten.
Maar ik denk dat het voor een groot deel aan je paard zelf ligt.
Voor mij gezien, en dan kijk ik persoonlijk even naar het desbetreffende paardje, is 1 a 1,5 een leeftijd waarop ze nog vooral lekker in de wei moet kunnen staan, geknuffeld moet worden, en als ze dan toch nieuwsgierig genoeg is, eens kijken of we er iets mee kunnen doen.
Verder ben ik af en toe nogal een softie, dus wanneer ik mijn paard weg zie kwijnen (wat dus eigenlijk nogal meevalt Clown), stop ik.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 10:16

Ik heb nu op meerdere plaatsen gelezen dat je het beste kan beginnen op de leeftijd van 2,5. Voor mij is het altijd fijn om argumenten te lezen, anders dringt het gewoon niet tot me door (laat ik het zo maar even zeggen Clown). Ik denk dus toch dat ik wacht tot mijn paardje iniedergeval 2 is, en tot die tijd heeft ze alle tijd om lekker haar eigen gang te gaan, en al wel te wennen aan mij e.d. dingen. Wanneer ze 2 is kijk ik of ze het geduld al heeft om stil te staan wanneer ik het vraag, dat ik om haar heen kan lopen als ze halthoud enz. enz. Ik ga het vooral niet overhaasten, je hebt immers toch alle tijd.

Nog steeds meer meningen + argumenten gezocht ! Anders is dit een discussie met één persoon (a)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:24

Ik heb nog niet zoveel verstand van VD'en maar toch maar even m'n mening.
Ik zou hem al wel vrij snel aan een halster laten wennen, en het meelopen.. Netjes stilstaan bij borstelen oid. en misschien al een voetje geven. Dat natuurlijk allemaal heel rustig opbouwen..
Verder zou ik met de 'basis' van VD beginnen bij 1,5 jaar. Maar dan alleen de dingen die eigenlijk bij het opvoeden hoort.. En met kusje geven en andere kleine kunstjes pas bij 2/2,5 jaar. Het echte VD werk zal ik denk ik pas doen rond de 3/3,5 jaar.

En ik denk ook dat veel mensen niet meer kunnen stoppen als ze eenmaal op jonge leeftijd zijn begonnen met VD en hij alles zo leuk en makkelijk oppikt.
Dus ik denk dat als ons veulen er is ik dus echt duidelijk een streep ga zetten dus dingen die bij opvoeding horen en dingen die echt ('zware') VD zijn.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:38

eenmaal je bezig bent is het inderdaad moeilijk om te stoppen vooral als je een jaarling hebt die slim is en alles vlug opneemt, en steeds dezelfde kleine dingen herhalen omdat je niet verder kan gaat hen dan ook nog eens vervelen dus mijn mening is dat je beter gewoon kan wachten tot de gepaste leeftijd van 2 à 3 jaar

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:06

Weer een topic over de leeftijd. Volgens mij is er ergens ook een sticky waarin staat vanaf 2,5/3 jaar oud.
Een 1-1,5 jarige hoort in een weiland in een groep! Af en toe wat dingetjes doen zoals voetjes optillen maar dit hoef je ook niet eindeloos te herhalen!! Opvoeding, meer níet.

@ TS: Amable legt precies uit waarom het niet verstandig is.

Voor de mensen die vinden dat 'simpele' VD oefeningen wel kunnen: Ook met deze oefeningen moeten ze hun aandacht erbij houden, geestelijk dingen verwerken. Op die leeftijd hebben ze helemaal niet zo lang de aandacht.
Ja misschien aandacht voor de beloning, je krijgt dan een paard wat zich zo focust op voedsel bij dingen die ze moeten doen. Ze worden jengelig, bijterig, vervelend en eisen bij elk oefeningetje maar een beloning.
Dadelijk moet die echt aan het werk en dan denkt hij bekijk het maar want hij is immers van jongs af aan gewend om lekkers te krijgen voor iets wat hij uitvoert. Zo voedt je een jong paard niet op!