Op welke leeftijd mag je beginnen met Vrijheidsdressuur volgens jou ?!
Mijn Shetlander Spirit heeft 5 weken geleden een veulen gehad, wanneer deze oud genoeg is wil ik me haar beginnen aan Vrijheidsdressuur. Ze kan nu al bijna probleemloos meelopen aan het halster, en vind het ook geen probleem als ik een hoefje optil, een oortje aanraak of haar mondje opendoe. Natuurlijk begin ik op deze leeftijd echt nog niet met vrijheidsdressuur, maar al wel met veel vetrouwen opbouwen, want ik vind dat vertrouwen , plezier en gezondheid het allerbelangrijkste is.
Maar... wat vinden jullie nou ? Ik hoor zoveel geschokte reacties als ik in een topic lees dat iemand wil beginnen aan VD met een jaarling , en wanneer een paardje dan wel mag beginnen aan de basisdingen verschilt weer per persoon.
Vandaar deze 'discussie', aangezien ik toch wel benieuwd ben wat de gemiddelde leeftijd uiteindelijk is.
Mijn mening : Ik vind dat je bij 1 a 1,5 jaar echt wel kunt beginnen met de superkleine basisdingetjes, waaronder dus halthouden, kusje, enz. enz., maar alleen als je paardje er zelf genoeg voor gemotiveerd is. Als hij/zij geen of weinig interesse toont, en er ongelukkig van schijnt te worden, zou ik er direct mee stoppen, en wachten tot de dag waarop je merkt dat hij/zij er écht klaar voor is.
Ik zou wel pas beginnen met de serieuse dingen (buigen, blok, enz.) wanneer het paard minstens 3 is.
Maar dat is mijn mening, ik wil graag jullie meningen horen.
Voordat je nu jou mening hierover post, graag even je aandacht voor het volgende :
Blijf a.u.b wel aardig tegen elkaar, iedereen heeft hier zijn eigen mening over, ga elkaar dus niet lopen afzeiken alsjeblieft

-xxx-
Annabelle