iemand die wil helpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AprilRain

iemand die wil helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 12:02

ikzelf heb ook al heel wat gelezen en heb me het level 1 pakket van Parelli aangeschaft
en toch vind ik het moeilijk om er effectief mee te beginnen
ik zoek nog steeds iemand die "les" kan geven met mijn paard
volgens mij begrijp ik mijn paard soms echt niet ...
soms is hij erg gespannen en schrikt snel
ik wil hier echt iets aan doen, maar daarvoor zou ik toch graag hulp krijgen vooral omdat ik niet(s) (nog meer) verkeerd wil doen!!

andere momenten is het echt een mak lammetje (al zijn die moment nog zelden)
Ik heb hem uit zijn vertrouwde kudde gehaald bijna een jaar geleden, daar was hij laagste in rang en nu wordt hij veronderstelt de kudde"leider" te zijn (heb nog een jaarling merrie en mini hengstje die heel onderdanig zijn) en sindsdien vind ik dat hij in omgang veranderd is - ook naar mij toe -

vraag me af of ik me onbewust soms anders opstel tov hem?? of is het bij hem dat er iets veranderd is?

Is het aan te raden om een schriktraining te doen als je paard je eigelijk mss totaal niet vertrouwt?
vind het echt raar want vroeger als ik iets vast had of iets op hem wou leggen, maakte hij er niks uit nu vindt hij precies alles eng

heb al gekeken bij de sticky voor NH lessen maar weet niet wie of wat een echte aanrader is in mijn omgeving? Antwerpen-Eindhoven daartussen zoiets Knipoog

Cassidy

Re: iemand die wil helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 02:17

Als je het pakket van Parelli 1 hebt aangeschaft maar het toch moeilijk vind om er echt mee te beginnen zou je even kunnen kijken of er in jouw buurt mensen zijn die er ook mee bezig zijn. Via het forum op http://www.equiplay.com kun je in contact komen met meer mensen die aan Parelli doen en waar je samen mee aan de slag kunt, en anders moet je maar even contact opnemen met Eddy Modde?
Nog een vraag: heb je Parelli 1 in de oude versie of in de nieuwe versie?

Je schrijft dat je paard schrikkerig is, hoe is jouw reactie als hij schrikt? Stop je dan meteen met wat je aan het doen bent? Dan bevestig je in principe die schrikreactie.

Onthou: het maakt niet uit wat je met je paard doet, maar het maakt wel degelijk uit wanneer je stopt met wat je aan het doen bent. Als je de friendly game toepast en stopt op het moment dat je paard in eerste instantie wel schrikt, bevestig je die angst. Als je doorgaat en wacht tot het paard zijn lippen likt of - als je die reactie niet krijgt, minstens 15 seconden blijft staan, kun je stoppen met de handeling die je op dat moment (bijv. bij de friendly game) aan het toepassen bent, en het paard belonen.

Ook moet je proberen het ritme en richting vast te houden, vooral met de friendly game. Niet een keer aanraken, en daarna een aantal seconden niets doen, die intervallen zijn te groot.

Het wegvallen van de druk is op momenten dat hij de gewenste reactie geeft de grootste beloning voor het paard, maar je moet de druk niet te snel wegnemen omdat dit dan averechts kan werken en hem kan bevestigen in zijn ongewenste gedrag.

Timing is echt zo ontzettend belangrijk!

Esso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:53

Heey

dit is niet echt een reactie op de het gestelde probleem.. maar toch
Ik ben kersverse eigenaresse van een 6jarige Haflingerruin Haha! . Probleempje: er is nooit echt iets mee gedaan, hij is bij wijze van spreke een 'veulen': hij hapt in alles, likt handen (heeft inmiddels een liksteen), bijt in borstels.. gisteren was hij iets minder lief: hij drijft/duwt me weg met zn achterhand en hij stampt/schraapt met zn voorhoef (resultaat: deuk in mijn zelfvertrouwen).. ja ik was bang, ik geef het toe (echt stom, daar sta je dan met je 10 jaar paardenervaring..). Ik liep toen van zn achterhand naar zn hoofd, heb duidelijk gemaakt dat ik hier niet blij mee was dmv stemverheffing daarna ging ik uit de wei, met kloppend hart. nou ik ben daarna toch terug de wei in gegaan om zijn halster uit te doen en een rondslingerende bortsel weg te halen.. Zonder letterlijk de wei uit 'getrapt' te worden deze keer. dankzij cassidy ben ik terechtgekomen op parelli.com en nu vraag ik me af of jullie nog wat advies enz hebben voor mij.. ik ben pas sinds kort echt bezig met NH (nu ontdek ik dus dat mijn vz kwpn ruin ook vanalles 'vertelt'). Ik moet ook even wat backgroundinfo meegeven: voormalige eigenaar heeft hem 4 jaar solo op n wei gehouden+amper menselijk contact (volgens mn moeder een halfwild paard) hij staat momenteel nog steeds in de wei bij de oorspr eigenaar, ik ben al weken een wei aan het zoeken+company voor hem..
ik had ook het idee dat hij mij als speelmaatje wou, ik kan hem zonder problemen poetsen, vind hij fijn.. maar ik weet niet wat er gisteren precies de aanleiding was van zijn dominante gedrag. iedereen die nog enigszins aan mijn uitlegchaos uitkomt; voel je vrij om te reageren! thnxx!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 01:07

@Esso, je bereikt misschien meer als je je probleem in een apart topic plaatst.
Mijn tip voor jou: behalve die website van Parelli waar ook de nodige artikelen staan, kan ik je het boek van hem ook aanbevelen, al staat daar niet in beschreven hoe je het een en ander aan moet pakken.
Ook voor jou het advies om het pakket aan te schaffen, eens een demonstratie van Parelli (Eddy Modde e.d.) te bezoeken of eens naar een clinic te gaan kijken. Er wordt zoveel duidelijker!

Verder vind ik het moedig van je dat je aan een dergelijk paard begint, en 10 of 50 jaar paardenervaring bereiden je niet altijd op een dergelijk geval voor.

Je weet waar je hulp kunt vinden, ga daar dan ook naartoe. Vooral met jouw nieuwe paard zijn de stappen die je vanaf nu zet bepalend of het een toekomst samen zal zijn, of dat jullie toch op korte tijd weer uit elkaar gaan....

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 08:49

@Cassidy: Ik heb het nieuwe pakket van parelli... ik ga in augustus naar Birgmingham dus hopelijk wordt daar een heel deel duidelijk!

ik stop niet meteen wanneer hij schrikt van iets, maar hij staat daar dan op een afstand naar mij te kijken met schrik, dat ik het op den duur toch wel zielig begin te vinden en stop...
terwijl m'n jaarlingen héél nieuwsgierig naar me toe komen blijft hij gewoon staan.

laat ik hem best los in de paddock? met of zonder de andere 2?
bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:37

Als je met hem aan het werk bent: alleen, want dan kan hij geen steun zoeken bij de andere paarden, alleen bij jouw.
Gewoon in zijn vrije tijd, natuurlijk bij de andere paarden.
En als hij van iets schrikt, hoe kan hij dan zo ver bij je vandaan komen als hij een touwhalster en een leadrope om heeft? Je mag hem in het begin toch echt de kans niet geven om blind er vandoor te gaan, hij moet gedwongen worden om na te denken.

Touwhalster om, leadrope erbij en friendly game spelen. Dat is het begin van alles. En daar kun je al heel lang mee bezig zijn.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 10:45

oké bedankt!

ik liet hem altijd los, dus vanaf nu halster aan leadrope eraan en friendly'en maar
kunnen we al een hele tijd mee verder!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:48

Friendly game in het begin altijd met halster en leadrope! En dat staat toch echt in dat pakket van Parelli beschreven!

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 11:51

ik ben nog niet echt aan parelli toegekomen
toch niet het hoofdstuk van de 7 games...

ben enkel al in de wei gaan zitten.
en wou met de rest wachten tot na Birmingham dan heb ik alles eens een keertje gezien!
ik ben gewoon iemand die de dingen veel makkelijk opneemt als ik het eens irl heb gezien ipv op dvd, of uit een boek.
daarom dat ik eigenlijk ook iemand zoek die me wil helpen...
maar het is mss geen slecht idee om de dvd's eerst een aantal keren te bekijken en dan pas aan de slag te gaan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:12

goed plan, er gewoon voor gaan zitten en je dvd's bekijken en als je dat gedaan hebt begin je weer vooraan en neem je de boekjes erbij en ga je oefenen.
Je zal zien dat als je de dvd's al gezien hebt je het in Birmingham misschien nóg sneller oppikt! succes!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:21

Je hebt een PM... Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:36

wie... ik?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:47

Nee, SkyeNShadow Lachen