Een paar shet probleempjes..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woplala

Een paar shet probleempjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 22:26

Even wat achtergrond informatie;
Sinds 1,5 maand doe ik de shetlanders van een kennis. Ik heb dus nog niet zo'n goede band met ze en ken ze ook nog niet zo goed, maar heb al wel een aardig beeld van ze Lachen

Bram, een hengst van rond de 10 jaar heeft, zover ik weet, nooit echt hoeven werken en heeft altijd op een landje gestaan en mocht dan mooie veulens maken Knipoog
Om hem toch beweging te geven wil ik hem gaan longeren of gewoon met hem wandelen in het recreatie gebied voor de stal.
Daar beginnen de probleempjes.
- We zijn het hek van het stal gedeelte nog niet door of hij wil al gaan rollen op een weg met stenen. Dit is hem nog niet gelukt omdat ik dat echt te gevaarlijk vind omdat hij zich kan open halen. Een paar meter verder is een groot erf met asfalt en tot die tijd moet hij het echt even "ophouden". Daar ploft hij meteen neer en gaat hij rollen en schuren. Proberen om hem omhoog te krijgen lukt niet.

- Het longeren snapt hij nog niet zo, maar daar zijn we ook pas net mee begonnen dus dat neem ik hem ook niet kwalijk. Hij is echt totaal futloos, hij straalt uit dat hij gewoon geen zin heeft en maar wat doet en dat is dus niet veel. Na 1 rondje draven valt hij terug in stap en zie m dan maar weer in draf te krijgen. Met de zweep kan je van alles doen, maar reageren doet ie niet. Je moet echt naast hem gaan lopen en mee sleuren. Ik kan je vertellen, na een paar rondjes ben je dat echt zat Bloos

Zelf heb ik het idee dat hij gewoon echt geen zin heeft en alleen maar de dekhengst uit wil hangen omdat hij naar alles en iedereen gilt (er hoeft maar een hond voorbij te lopen en hij wordt er meteen heet van)!
Qua voer krijgt hij alleen hooi en paprika's en heel soms een handje biks, maar ik weet niet precies wat.
Moet ik hem iets bijvoeren zodat hij wat meer energie krijgt om te werken? Hij moet ook weer niet gaan stuiteren als er alleen al een hond voorbij komt.

Oef, lang verhaal.
Maar, wie heeft er tips over evt. voer en de aanpak voor het werken? Lachen

Li_lee_yang

Re: Een paar shet probleempjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:47

oooh ik weet geen oplossing maar ik volg je, mijn shet rolt ook overal, zelfs als je hem vastzet in de gang

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:01

Blik heeft ook wel eens van die periodes waarin die helemaal níks wil doen. Je zou een vitaminespuit kunnen halen, soms kunnen ze daar echt van oppeppen. Verder heb ik eigenlijk geen briljante ideeën.
Blik rolt ook gewoon op stenen als die daar zin in heeft, dus daar weet ik ook geen oplossing voor. Vork

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 06:24

jij wilt iets van deze pony dat hij nog nooit heeft hoeven doen: een mens gehoorzamen!

Voordat je wil longeren zal je eerst een band met hem moeten hebben, voorlopig is braaf borstelen en voetjes geven dan ook meer als voldoende!

Ga niet met hem op de weg lopen o.i.d., het is en blijft een hengst en als je hem wil dwingen iets te doen( jou volgen b.v.) en hij gaat zich verzetten dan verlies je dat altijd!

Beter is je eerst te verdiepen in het gedrag van een paard( tig boeken over in de biep) en grondwerk te oefenen.

Eerst maar eens kijken of je hem bij je kan roepen.....

Wat je nu doet is Grand-prix rijden zonder dat je hebt leren lichtrijden!

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 07:47

Ben het eens met amondi.. Maar snap dat je hem ook beweging wilt geven!! Zoals je zelf ook wel weet denk ik, is een shet gewoon shet! Ze kunnen vreeselijk irritant zijn, door dit soort dingen te doen. Gewoon gedult hebben, dan kom je heel ver!

Ik zeg dus niet dat alle sheties zo zijn, voordat ik bokt over me heen krijg?

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 15:28

amondi schreef:
jij wilt iets van deze pony dat hij nog nooit heeft hoeven doen: een mens gehoorzamen!

Voordat je wil longeren zal je eerst een band met hem moeten hebben, voorlopig is braaf borstelen en voetjes geven dan ook meer als voldoende!

Ga niet met hem op de weg lopen o.i.d., het is en blijft een hengst en als je hem wil dwingen iets te doen( jou volgen b.v.) en hij gaat zich verzetten dan verlies je dat altijd!

Beter is je eerst te verdiepen in het gedrag van een paard( tig boeken over in de biep) en grondwerk te oefenen.

Eerst maar eens kijken of je hem bij je kan roepen.....

Wat je nu doet is Grand-prix rijden zonder dat je hebt leren lichtrijden!

Bedankt voor je reactie Lachen Hier kan ik idd wel wat mee..
Omdat hij al 10 jaar niets doet en weinig aandacht heeft gekregen, wil ik wat met hem doen, dat lijkt me voor hem ook fijner en leuker. Voorlopig ga ik dus lekker met m tutten en dan gaan we het over een tijdje weer proberen Lachen

Dan nog even dat over het voer..zal ik hem er nog iets bijgeven? Ik wil met de merrie die er staat over een paar maandjes ook wat gaan doen, maar ze heeft nu net een veulen van 1,5 maand dus die laat ik nog lekker met rust. Moet zij tegen de tijd dat ik wat met haar ga doen ook nog iets hebben ofzo? Lachen

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:12

ik heb ook zelf een shetlander hengstje van 7 jaar Tong uitsteken nu is hij eigelijk van mij en ik wou graag met hem beginnen te bewegen. we zijn begonnen met leren hoefje geven enzo en borstelen en volgen (op het weiland we hebben geen piste) maar ik laat hem nooit los lopen als ik ook op het weiland ben. voor het drijven als hij niet voor uit wil help het bij mij om op de schenkel te duwen langs vanachter. dan maakt hij wel voort hoor Tong uitsteken ik sla dan niet echt maar geef meer druk Tong uitsteken

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:09

als ie niks gewend is moet je het langzaam opbouwen.
begin met bijv. 5 min aan de longeer lijn te stappen en dan steeds langer en dan kan je draf en galop doen.
dat rollen? tsja, misschien last van roos of hij vind het gewoon lekkr om te rollen ihihi Tong uitsteken

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:57

m0niiCa schreef:
als ie niks gewend is moet je het langzaam opbouwen.
begin met bijv. 5 min aan de longeer lijn te stappen en dan steeds langer en dan kan je draf en galop doen.
dat rollen? tsja, misschien last van roos of hij vind het gewoon lekkr om te rollen ihihi Tong uitsteken

Bedankt Lachen

Er is al wel wat veranderd moet ik zeggen. Als ik aan kom staat hij bij het hek en begint dan al te hinniken (doet de rest ook eigenlijk). Hij vind het niet meer zo erg als ik een halster om doe en poetsen vind ie nu ook wel wat Lachen
Vrijdag heb ik hem lekker laten grazen en hem niet gedwongen om iets wel of niet te doen.
Hij luistert nu ook meer naar m'n stem. Hij wil soms op de merrie springen als ik er naast sta, dat vind ik nou niet zo'n goed plan, want de merrie gaat dan slaan etc. en als ik dan roep; "Bram!!" of "Nee!" dan gaat hij weg en doet hij het niet meer.

Iemand gaf mij de tip om hem binnekort te wassen met Betadine shampoo, hij is nooit echt goed gepoetst en heeft dus een laagje opgebouwd en nu we hem poetsen laat dat los, dat kan de jeuk veroorzaken.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:24

Die van mij doet ook precies het zelfde bij longeren!
hij vindt er gewoon niets aan. het is altijd een gevecht geweest en doe het nu nog maar heel wijnig!