Uitbreken tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indybeauty

Uitbreken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 14:25

Hoi,

Ik heb een kruising Fjord arabier,
Als ik hem aan het longeren ben doet hij dat prima, dtap en draf gaat geweldig, hij kan zelfs van tempo wisselen, maar dan komt de galop, zodra hij een rondje aan de longeerlijn heeft gegaloppeerd dan breekt hij uit, en dan moet ik hem loslaten, want hij is niet te houden, wie o wie heeft een goede tip.

In de longeerring gaat het goed, want daar kan hij niet uitbreken, maar zodra ik in de rijbaan ga longeren doet hij dit,

Wie o wie heeft een tip.

zweetvos

Re: Uitbreken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:55

Een paar keer iemand op de E-B lijn (eventueel met zweep) die m op de volte kunnen houden zodra hij uit wil breken.

Niet te lang galoperen, vaker kleine stukjes. Desnoods na X pas in galop en na de 2e 'hoek' weer in draf. Zodat je weer in draf bent voor het punt waar hij uit wil breken. En dan steeds een stukje verder proberen te galoperen.

Verder niet proberen je paard op de volte te houden door te 'trekken'. Beter is even trekken, even los, even trekken, even los (bot gezegd). Eventueel de lijn over het hoofd van je pony heen zodat je de buitenkant een soort van begrensd.

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:29

zweetvos schreef:
Een paar keer iemand op de E-B lijn (eventueel met zweep) die m op de volte kunnen houden zodra hij uit wil breken.

Niet te lang galoperen, vaker kleine stukjes. Desnoods na X pas in galop en na de 2e 'hoek' weer in draf. Zodat je weer in draf bent voor het punt waar hij uit wil breken. En dan steeds een stukje verder proberen te galoperen.

Verder niet proberen je paard op de volte te houden door te 'trekken'. Beter is even trekken, even los, even trekken, even los (bot gezegd). Eventueel de lijn over het hoofd van je pony heen zodat je de buitenkant een soort van begrensd.

Ja dat helpt! Het hoofd begrenen! En misschien een dubbele longeerlijn? Longeersingel derop en hulpteugels? Elastiek of zo? Voelt hij zich misschien wat meer gevangen Bloos Het is misschien een beetje zielig, maar jaa op een gegeven moment moet hij wel gaan luisteren! En idd hele kleine stukjes doen! Toen ik mijn pony moest léren longeren, deed ik ook steeds kleine stukjes...Knipoog
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar in iedergeval succes!
-x- Celine

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:18

Ik zou eerst zorgen dat het zonder hulpteugels goed gaat, met voelt hij zich misschien alleen maar meer geneigd om uit te breken.

Zet op de EB-lijn iemand die 'm tegen kan houden, of 2 hindernissen,
zodat hij niet kan uitbreken. Dat kan je terugbrengen naar 1 en dan zonder.
Wat ook al gezegd werd, na X aanspringen, en na de 2e hoek weer terug laten komen.
Steeds kleine stukjes en dan uitbreiden. Succes ermee! Lukt het niet, vraag hulp aan mensen op stal. Lachen

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:43

Ik heb precies het zefde probleem alleen dan doet hij het ook bij draf!!
denk alleen wel eerder dat het luiheid is:P

succes!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:45

Een ring afzetten in de bak Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:51

Ik zou in ieder geval de longeerlijn door de binnenste bitring halen, vervolgens over het hoofd (over het kopstuk) doen en dan aan de buitenste bitring vastmaken. Dan heb je al heel wat meer te vertellen. Op het moment dat hij gaat uitbreken, geef je een hele flinke ophouding (mooi woord voor een ruk) op de longeerlijn. Houd je paard ook steeds mooi tussen je lijn en je zweep in (opsluiten) en zorg dat je steeds een licht contact houd met de mond.

Werkt dit niet voldoende, dan zou ik een tweede persoon inschakelen. Deze laat je dan aan de buitenkant van de volte staan op de plek waar hij uitbreekt met een longeerzweep. Zodra hij uitbreekt, jaagt die tweede persoon het paard terug naar de goede kant. Zorg wel voor een handige tweede persoon, want dat werkt stukken beter.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:18

Misschien nog een tip...Heb je al goed gekeken waar je staat met longeren? Misschien sta je net teveel naar voren toe. Als hij dan de galop ook nog eens best moeilijk vindt, dan kan hij, zolang je in de longeerbak bent kan hij geen andere kant uit en moet hij wel zijn rondje, maar ga je een grote ruimte in, dan stuur je hem misschien onbewust rechtdoor/weg? Zeker als hij het moeilijk vindt, dan pakt hij misschien wel net even de kans. Misschien verander je net wel van plek als hij aangaloppeert? En als hij eenmaal weet dat hij weg kan...dan wordt het net nog even moeilijker. De zweep op de B-E lijn vind ik ook een goed idee mits die persoon inderdaad precies weet wat hij/zij doet. Je kan er namelijk ook het averechtse effect van krijgen omdat die persoon de pony ook kan blokkeren....is er iemand anders die het wel voor elkaar krijgt? Is het allebei de kanten op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:21

miss dubbele longeerlijn heb je meer controle want als je de binnenste lijn iets strakker heb stan kan hij niet naar buiten

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:28

Dit probleem heb ik zelf ook heel erg met me vz-paard maar die staat tijdelijk ergends anders en longeer ik niet meer in ee 'bak'

maar binnekort weer en gaat doen wat CCCCorine zegt:: longeerlijn door de binnenste bitring halen, vervolgens over het hoofd (over het kopstuk) doen en dan aan de buitenste bitring vastmaken

zelf deed ik altijd al dichter bij hem zijn en de longeerlijn niet lang laten hebben hun meer kracht dan als je hem al wat korter hebt.
natuurlijk niet te kort dat hij geen kant meer uit ken.
uhm en ophoudingen geven,. zelf heb ik altijd de 'lus' vat als hij gaat en je denkt hem nog te houden alles losgooien en keihard aan de 'lus' trekken helpt soms hoor.

Ludo_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:28

Mijn paard deed dit ook .. heb een haflinger en vooral ook als hij aan het werk moest in stap enzo lukte dus nog wel.
Toen heb ik gevraag of mn vriendin wilde helpen die pakte het achter stuk van de longeer lijn en ik bleef gewoon door longeren tot dat hij weer weg rende had zij hem ook nog vast en hielden we hem..
Zorg wel dat je het bit en longeerlijn goed vast hebt dat het bit niet door de mond trekt.
Bij mij werkt het .. want dat met de bak afzetten helpt ook neit rent die gewoon omver...
en met een zweep daar gaan staan dan hiel ook niet want dan rent die door en kom je hem met de longeerzweep dan dreigde die je een trap te verkopen .. het gaat vandaag de dag wel beter alleen heb hem nu ook langer enzo toen had ik hem ook nog niet zo lang.. dit gedrag deed hij ook bij volwassenen die hem niet konden houden ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:03

Anoniem schreef:
miss dubbele longeerlijn heb je meer controle want als je de binnenste lijn iets strakker heb stan kan hij niet naar buiten

Dat lijkt inderdaad zo, maar als je de binnenste lijn strakker hebt, zal het paard ook veel eerder over de buitenschouder weglopen. Makkelijker uitgelegd kijkt hij dan misschien wel naar binnen, maar loopt hij intussen wel van je af naar buiten. Met dubbele longe zou ik dan juist ook de buitenlonge in contact houden (net als met rijden, dan houd je ook contact met de buitenteugel).

Bibiche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:02

Dat deed mijn pony nou ook..
ik had hem op de volgende manier vastgemaakt!
( let niet op de foto want hij was best wel stevig die tijd dat kwam omdat ie longonsteking had en ik hem medicijne moest toediene in zijn voer en ik mocht hem geen beweging geven;) )

Afbeelding

Op deze manier, over de neus door de ringen!
Er zijn ook speciale halsters voor alleen heb ik geen idee hoe die heten en waar die te koop zijn!

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:03

longeerbak

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:15

als je niet met hoofdstel longeert zou ik dat eens gaan proberen.
dan heb je meer controle over je paard.
en anders in de longeerbak blijven inderdaad.
of iemand die sterker is dan jou en het paard laten helpen met de galop zodat het paard het af leert

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:14

Ik heb een bijrijdpaard die dit eerst ook deed, gelukkig is er een longeerbak aangelegt naast de bak, zit een touw zegmaar tussen, dan wilt hij ook soms nog wel eens proberen ontsnappen, maar wat CCCCorine zei, deed de eigenaresse ookal met het longeren, en dat helpt echt wel, nu kan hij ook gewoon met zo'n tussenbitstukje normaal in de ronde blijvenlopen Ja

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 03:56

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar wat je ook zou kunnen proberen is allerlei spullen neer te leggen. Dus balkjes pionen etc op deze manier moet je paard goed nadenken over waar die zijn benen neerzet. De meeste paarden waar ik mee gewerkt heb konden niet denken en trekken te gelijk.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:57

Die van mij kan daar ook wat van.
Ik merk dat ik zodra ik voel dat hij wil gaan uitbreken heel veel druk zet op de longeerlijn en hem als het ware probeer terug te trekken, maar daardoor springt die júist nog verder achteruit.
Vandaag heb ik gedaan wat Zweetvos schrijft en daar reageerde die al veel beter op, hij is uiteindelijk maar 1x "uitgebroken".

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:34

Ik heb precies hetzelfde alleen bij mij doet hij het gewoon als hij er geen zin meer in heeft.. dus als het hem uitkomt..
Ik hou hem goed voorwaarts dat hij het eigenlijk gewoon niet lukt en na een tijdje geeft hij het op bij mij.. je kan ook proberen om hem gewoon terug te trekken..Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:13

Met een longeersingel en dan door het bit naar de singel (de lijn).

Voor de rest deed mijn fjord het ook jaren lang, hopeloos werd ik er van. Toen heb ik een jaar niet gelongeerd en daarna weer opgepakt. Hij was nog steeds vervelend. Puur omdat ie geen zin had. TOen heb ik hem een paard keer een flinke knal verkocht(en volhouden!!)en nu loopt ie geweldig goed!

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:02

Met de dubbele longeerlijn kun je hem tussen de 2 lijnen houden, en hierdoor begrenzen om naar buiten te lopen. Binnenlijn op dat moment dan iets meer erbij pakken en zorgen dat je de druk op de buitenste lijn ook houdt zodat hij in principe tegengehouden wordt om daarheen weg te lopen.
Succes ermee!!

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:05

De bak in een hoek een stuk afzetten om het hem aan te leren. Zo doen wij dat meestal met jonge paarden.

marjolein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:24

hallo

als je paard uitbreekt moet je blijven volhoauden tot dat hij goed loopt. want anders kan hij er ook een spelletje van gaa maken. het kan ook helpen als je de longeerzweep even neer legt.

groetjes marjoleinj

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:25

Mijn tinker kan ook heel mooi uitbreken, nu longeer ik haar met kaptoom en kan ik haar beter een correctie geven zonder haar in haar mond pijn te doen en ze loopt nu keurig zonder uit te breken, ook is het heel belangrijk ontspannen en vooral niet ongeduldig te worden.