[AR] Waar valt je oog het eerste op...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess

Waar valt je oog het eerste op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:31

...als je een aanspanning ziet op een foto of in het echt. Kijk je als eerste naar het paard/pony of naar de wagen of naar het geheel in één keer?
Gaat je oog eerst naar de details van het tuig of de wagen of bv naar de bouw van het paard of hoe de koetsier er bij zit.
Ben hier gewoon nieuwsgierig naar, zelf kijk ik in eerste instantie naar het geheel en dan meteen daarna of het tuig goed zit. Bij een span of ze een beetje mooi bij elkaar passen en gelijk lopen.
Mijn dochter is een kei in het zien van details, ik probeer dat nu ook echt te leren, dus heel goed te kijken hoe alles eruit ziet onder het motto: "je bent nooit te oud om te leren".

Divine

Re: Waar valt je oog het eerste op...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:04

Ik kijk ook eerst naar het geheel. Meestal eerst naar het paard, en vervolgens of het plaatje met de koets en het tuig klopt. Of alles op elkaar is afgestemd. Soms zie je wel eens een veel te grote of juist te kleine wagen, een onbenullig zwaar tuig op een kleine pony, of juist weer een ielig tuig op een groot paard. De koetsier bekijk ik daarna eigenlijk pas. Hoe hij er op zit.
En net als je dochter ben ik ook een kei in het zien van details. Dat vind ik ook echt leuk. Wat voor tuig is het, hoe hebben ze alles vast gemaakt, is er nog gebruik gemaakt van huis-tuin-en-keuken oplossingen, etc. Datzelfde geldt voor de wagen. Een speciaal langboomsysteem, de vering, en ook daar weer nieuwe "dingetjes" die je zelf nog niet had kunnen bedenken.
Een keer per jaar help ik bij de veterinaire keuring van een samengestelde menwedstrijd, en dan kun je pas echt goed alles zien, en ook van heel dichtbij. Praatje maken met de koetsier/grooms, leer je echt veel van! En inderdaad:"je bent nooit te oud om te leren!"

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:30

Ik kijk ook gewoon na het geheel;) Maar ik vind de paarden/pony's altijd wel erg leuk om te bekijken Tong uitsteken

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:49

Ik kijk ongeacht een paard nou in het land staat, voor een wagen staat of onder het zadel altijd eerst naar de hoeven! Is gewoon een tik van me.
Ik verbaas me ook altijd weer hoeveel paarden er met vreselijke slechte voeten rondhobbelen!

Maar verder kijk ik dan naar het geheel dat de combinatie vormt, is de wagen niet te groot, te klein, ziet het tuig er degelijk uit..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:49

Het eerste wat opvalt? De manier van lopen van het paard; Los in de rug, achterhand gebruik, stelling/buiging. De rest komt pas aan bod als ik goed ga kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:52

Het tuig.. is sowieso een obsessie van me Haha! Ook bij OHZ kijk altijd eerst naar de ligging van het zadel...